Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
Olavstraat 31
4765 CP Zevenbergschen

Schoolweging

Schoolweging
30.17
Spreiding
5.51

De schoolweging van De Hoeksteen Zevenbergschen Hoek is 30,17 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie bovenstaand bij streef_niveau voor de volledige analyse van beide niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

94,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 58,5% gehaald tegen een verwachting van 45,5%. Beide scores overtreffen zowel de signaleringswaarden als het regionaal gemiddelde (95,7% fundamenteel en 57,3% streefniveau), wat wijst op effectieve basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige spreiding: 25% vmbo-k/gt en 20,8% havo als meest voorkomende adviezen. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% in de regio. De 4,17% vwo-adviezen liggen beduidend lager dan het landelijk gemiddelde (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging van 30,17.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Hoeksteen Zevenbergschen HoekGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden halverwege het schooljaar gemeten en geanalyseerd. Vanuit deze resultaten worden de doelen voor het einde schooljaar gesteld en/of eventueel aangepast. We hebben hoge verwachtingen van kinderen, het naar beneden bijstellen van doelen gebeurt enkel en alleen als daar goed onderbouwde redenen toe zijn. De school stelt elk jaar minimumdoelen en streefdoelen. De minimumdoelen liggen altijd op of boven de inspectienorm. De streefdoelen worden gewaagder gesteld. Bij het stellen van de doelen houden we rekening met de populatie van de school en het aantal gewichtenleerlingen zowel op schoolniveau als op groepsniveau. De tussenresultaten zijn het gevolg van de doelen die aan het begin van het schooljaar door directie en leerkrachten zijn gesteld. Gedurende deze onderwijsperiode houden we de vinger aan de pols door middel van groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen. Kinderen volgen zelf ook hun ontwikkeling. In een periode van ongeveer 4 weken schalen kinderen zichzelf in op beheersing van leerdoelen, maken ze een voortoets, krijgen ze instructie op maat en sluiten ze af de periode af met een bloktoets. De groei / ontwikkeling wordt voor en door de leerling zichtbaar gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoge doorstroom boven advies: 66,67% (vs. 25,27% landelijk). Geen enkele leerling presteert onder het advies, tegen 11,81% nationaal gemiddelde. Dit reflecteert de nauwgezette advisering volgens het plaatsingswijzer-systeem en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn hierop gebaseerd Wij willen dat iedereen erbij hoort, elkaar respecteert en met elkaar kan samenwerken om resultaten te behalen. In ons lesprogramma zal expliciet aandacht besteed worden aan deze vaardigheden. We zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk meer kunnen bereiken dan alleen. Dit willen we bereiken in een leeromgeving met duidelijke regels en afspraken. Wij sturen aan op een verantwoordelijkheid voor eigen handelen middels sociale vaardigheids-programma’s als “Kwink”, sociale vaardigheidstrainingen en coöperatieve werkvormen. LEES MINDER

Zorgzaam

Samenwerkend

Duurzaam

Hoe bevordert Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen de sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen start ieder schooljaar met een focus op groepsvorming en maakt duidelijke regels en afspraken. Er is dagelijks aandacht voor het welbevinden van de kinderen en de methode 'Kwink' wordt gebruikt voor de sociale vaardigheden. De school hanteert observatielijsten uit Cito Leerling in beeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling te observeren en waar nodig worden interventies gepleegd. Voor meer ondersteuning kan het ExpertiseCentrum van de Waarden ingeschakeld worden.

Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen gebruikt Cito Leerling in beeld, SiDi vragenlijsten en de methode & volgsysteem Onderbouwd gr. 1-2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen?

Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.