Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof
Bloedkoraal 1
4762 BJ Zevenbergen

Schoolweging

Schoolweging
28.19
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Neerhof is 28,19 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% scoren leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. De school overtreft hiermee ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op uitstekende basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau – ruim boven de inspectienorm van 50,1% en 13,4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept het succes van adaptieve lesmethoden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 45,8% havo/vwo- en vwo-advies (vs. 29,5% regio). Opvallend is het dubbele percentage praktijkonderwijsadvies (4,17%) ten opzichte van de regio (1,01%). Deze spreiding past bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe NeerhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Cito-toetsen Om de ontwikkeling van kinderen goed te kunnen volgen nemen wij een aantal Cito-toetsen af. We hanteren hiervoor de toetskalender. Bij de afname van de toetsen volgen we instructies uit de bijbehorende handleidingen. Mede op basis van een analyse van de cijfers en de vastlegging ervan (groepsoverzichten) worden de onderwijsbehoeften van leerlingen beschreven. Doordat leerkrachten zicht hebben op vorderingen van leerlingen, slagen zij erin om de instructie en verwerking voldoende af te stemmen. Leerlingen die dit nodig hebben krijgen systematisch extra instructie en begeleiding. Middels de methodetoetsen beoordelen we of de kinderen de leerdoelen per blok (ongeveer 4 weken) beheersen. Waar nodig is stuurt de leerkracht bij om de leerdoelen te behalen. Vanaf schooljaar 2019-2020 zijn we overgegaan op een digitale verwerking voor rekenen en spelling. Hierdoor kunnen we nauwkeuriger de ontwikkeling van de kinderen volgen en de instructie op aanpassen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41,4% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Desondanks ligt het percentage onder-advisering (17,2%) hoger dan gemiddeld, wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat iedereen erbij hoort, elkaar respecteert en met elkaar kan samenwerken om resultaten te behalen. In ons lesprogramma wordt expliciet aandacht besteed aan deze vaardigheden. We zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk meer kunnen bereiken dan alleen. We hanteren duidelijke regels en afspraken om een samen een fijne en veilige leeromgeving te realiseren. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Wij sturen aan op een verantwoordelijkheid voor eigen handelen door te werken aan een positief klimaat in de klas, sociale vaardigheidstrainingen “Rots en water”, het inzetten van coöperatieve werkvormen en door met elkaar in gesprek te gaan. Onze school heeft een katholiek karakter met respect voor andere overtuigingen. Bij ons op school mag je zijn wie je bent. LEES MINDER

Sociaal vaardig

Zelfvertrouwen

Opkomen voor jezelf

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof voor sociale ontwikkeling?

Elk schooljaar start met de focus op groepsvorming met duidelijke regels en afspraken. De Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof hecht veel waarde aan het welbevinden van de kinderen, waardoor er tijd wordt vrijgemaakt voor lessen Rots & Water en SOVA-trainingen om de (sociale) weerbaarheid te vergroten. Kinderen uit de groepen 5 t/m 8 worden jaarlijks bevraagd over hun veiligheidsgevoel binnen en buiten de school. Daarnaast worden de observatielijsten uit Zien gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te observeren. Waar nodig volgen interventies op zowel individueel niveau als op groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof gebruikt Onderbouwd (groepen 1-2) en Leerling in Beeld (groepen 3-8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof?

Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof gebruikt Rots & Watertrainingen en SOVA-trainingen voor sociaal-emotioneel leren.