
Schoolweging
De schoolweging van De Boemerang Zevenbergen is 32,36 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,8% geslaagden overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is zelfs 1%-punt hoger dan vergelijkbare scholen, een prestatie gezien de relatief hoge schoolweging. De resultaaten benadrukken het succes van de vroegtijdige signalering zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,9% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 32,4) effectief inzet op cognitieve ontwikkeling. De score ligt wel 1,5%-punt onder het regionale gemiddelde, wat mogelijk samenhangt met de bredere zorgfocus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: enerzijds 23% havo/vwo-advies (9,7% havo/vwo + 6,5% vwo + 6,5% vmbo-(g)t/havo), anderzijds 32% vmbo-advies. Dit laatste is lager dan regionale vergelijkingen (39% vmbo-advies). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (9,7%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boemerang Zevenbergen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden bij onze leerlingen de IEP toetsen afgenomen. Dit gebeurt in januari en in juni. Een toets moet de bevestiging zijn van het beeld dat de leerkracht al van de leerling heeft. De opbrengsten van de toetsen worden gebruikt om de onderwijsplannen voor rekenen en taal te evalueren en bij te stellen. De resultaten worden na de afnameperiode ook met het team besproken. Hierbij presenteert de leerkracht zijn of haar groep aan het team gelet op resultaten om vervolgens als team naar kansen te kijken en elkaar te ondersteunen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 72,7% van de leerlingen presteert boven advies – bijna driemaal het landelijk gemiddelde. Slechts 4,6% zit onder advies, wat duidt op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding. Deze cijfers ondersteunen de in het schoolplan genoemde 'opwaartse stimulans' voor leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Een veilige omgeving is van groot belang voor een goede ontwikkeling. Je voelt je veilig als je gezien wordt en er vertrouwen in jou is. Wij geven vertrouwen in kinderen en stimuleren hen moedig te zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan. We bieden ruimte voor initiatieven. Door het vertrouwen te geven, zullen kinderen moedig zijn om uitdagingen aan te durven gaan en worden grenzen verlegd. Het brengt je verder. De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander agressief gedrag niet worden getolereerd. Een open en ondersteunende cultuur, waarin leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben, bevordert hun welbevinden en vermindert problematisch gedrag. Op OBS de Boemerang willen we dan ook dat ieder kind zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Wanneer kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn en luisteren naar elkaar, zal er respect ontstaan en zijn problemen bespreekbaar. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Boemerang voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Boemerang gebruikt de Kanjermethode, met de afspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. Het doel is een veilig klimaat te creëren, waarin kinderen zichzelf durven zijn. Ouders worden regelmatig geïnformeerd over de Kanjermethode en kunnen Kanjerlessen bijwonen om zo tot een gezamenlijke aanpak te komen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Boemerang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Boemerang gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Boemerang?
Openbare Basisschool De Boemerang gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.