
Schoolweging
De schoolweging van Lindenhage is 28,48 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 92,89% ruimschoots gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op Lindenhage, zelfs met een complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Lindenhage behaalt met 57,66% een hoger streefniveau dan de signaleringswaarde van 48,6%, wat boven verwachting presteren betekent gezien de leerlingenpopulatie. Dit is een sterk punt ten opzichte van vergelijkbare scholen (60,51%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 35,8% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (24,69% samen), beduidend hoger dan vergelijkbare scholen (29,54%). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (0%) lager dan regionale peers (1,01%), wat past bij de sterke theoretische focus uit het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lindenhage | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.25 | 174.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen voert de school leerlinggesprekken en observeert de school de leerlingen. Daarnaast nemen wij (niet) methodegebonden toetsen af. De methodegebonden toetsen zijn gekoppeld aan de methoden die worden gehanteerd in de groep. Een duidelijk overzicht van deze methoden is opgenomen in de schoolgids. De niet methodegebonden toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Het gaat hier om het leerlingvolgsysteem van CITO. De resultaten worden tussentijds op groeps-, parallel-, en schoolniveau gemonitord door analyses. Vanuit deze analyses ontstaan nieuwe doelen die ons in staat stellen passend onderwijs te bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Lindenhage blinkt uit in doorstroomresultaten: slechts 5,36% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,81% landelijk). Maar liefst 35,71% stroomt door boven advies – een indicatie van onderadvisering of excellente begeleiding. Dit past bij de focus op ‘opbrengstgericht werken’ zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Bij sociale opbrengsten gaat het voor Lindenhage om de ontwikkeling van sociale kennis, houdingen, vaardigheden en reflecterende vermogens. De school geeft hier vorm aan met de zeven gewoonten van Stephan Covey als rode draad. Aan de hand van de zeven gewoonten groeien leerlingen van afhankelijkheid via onafhankelijkheid door naar wederzijdse afhankelijkheid. Ze ontwikkelen persoonlijk leiderschap binnen dit proces. Gedurende dit proces monitoren we de veiligheid op onze school door afname van het sociale meetinstrument ZIEN binnen Parnassys. Een analyse van de laatste meting uit het schooljaar 209-2020 is als bijlage toegevoegd. LEES MINDER
Persoonlijk leiderschap
Veiligheid
Wederzijdse afhankelijkheid
Wat is de werkwijze van Lindenhage voor sociale ontwikkeling?
Lindenhage werkt sinds 2017-2018 met The Leader in Me, een pedagogische aanpak gebaseerd op de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen Covey. Deze aanpak ontwikkelt persoonlijk leiderschap bij kinderen, waarbij het draait om leidinggeven aan jezelf, inzicht in jezelf en je relatie met anderen, en het nemen van verantwoordelijkheid in sociale situaties. De 7 gewoonten (Wees proactief, Begin met het einddoel voor ogen, Belangrijke zaken eerst, Denk win-win, Eerst begrijpen, dan begrepen worden, Creëer synergie, Houd de zaag scherp) zijn verweven in het logo van de school en worden toegepast in de hele school, van groep 1 tot en met 8. Het doel is personificatie, socialisatie en kwalificatie binnen het onderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt Lindenhage om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Lindenhage gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Lindenhage?
Lindenhage gebruikt de methode 'The Leader In Me' voor sociaal-emotioneel leren.