IKC De Wissel
Westeinde 101
6904 AC Zevenaar

Schoolweging

Schoolweging
28.38
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Wissel Zevenaar is 28,38 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,44% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,37% blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62,65% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school effectief inzet op het realiseren van hogere leerdoelen, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op de theoretische leerweg: 35,48% havo en 12,9% vmbo-(g)t. Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen vergeleken met vergelijkbare scholen (16,07%). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 3,23% (onbekend) beperkt, wat aansluit bij de schoolvisie op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wissel ZevenaarGemeente AmsterdamNederland
LIB173.98172.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IKC De Wissel gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de kwaliteit van de zorg binnen de school. We gebruiken hiervoor gestandaardiseerde, niet-methodegebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De methode gebonden toetsen worden volgens de planning van de verschillende methodes in de groepen afgenomen. De leerkrachten registreren de resultaten hiervan digitaal en hanteren dit tevens bij het opstellen en evalueren van de onderwijsplannen. Deze gegevens worden vergeleken met de uitkomsten van de niet-methodegebonden toetsen. Grote discrepanties worden samen met de interne begeleider nader geanalyseerd. De niet-methodegebonden toetsen zijn inzichtelijk ingedeeld op de jaarlijkse toets- en zorgkalender. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht ingevoerd in de digitale omgeving van Cito Leerling in Beeld. De intern begeleider stuurt dit aan en bestudeert de resultaten. Deze worden o.a. met de leerkracht besproken tijdens de groepsbespreking, waarna er acties op ondernomen worden (clusteren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het onderwijsplan). De groepsleerkracht ontwikkelt op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen een onderwijsaanbod voor de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen. De ontwikkeling van kleuters houden wij bij door observaties en in groep 2 door signaleringstoetsen. Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methode gebonden toetsen en twee keer per jaar toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem. Deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de ontwikkeling van de leerling ontstaat. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s. De ontwikkelingsdoelen van de leerlijn ‘Onderbouwd’ en daarbij aansluitende activiteiten, worden verwerkt binnen deze thema’s. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (kinderen die extra hulp of verrijking nodig hebben) worden in het onderwijsplan van groep 1 en 2 opgenomen en beschreven. In de groepen 3 t/m 8 maakt de leerkracht voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen (uitgezonderd groep 3) onderwijsplannen. Het onderwijsplan omvat twee delen. In het eerste gedeelte worden schoolambities, leerlijn, doelen, leertijd, didactisch handelen, differentiatie en organisatie beschreven. Het tweede gedeelte omvat de leerling indeling, leerling analyse/ evaluatie opbrengsten en groepsanalyse opbrengsten. In dit tweede gedeelte wordt op leerlingniveau bij de hulp- en plusgroep leerlingen geëvalueerd en wat dit betekent voor het onderwijsaanbod de volgende periode. In het midden en aan het einde van het schooljaar, vindt er op teamniveau een inhoudelijke vergadering plaats over de leeropbrengsten van het afgelopen jaar, waarbij trendanalyses worden getoond en besproken wordt welke consequenties dat heeft voor ons onderwijs. In een managementanalyse/rapportage wordt vastgelegd wat verbeterpunten voor de school zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,14% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. De focus op nauwgezette begeleiding - waaronder het heroverwegen van advies bij betere doorstroomtoetsresultaten - resulteert in 75% op advies en 17,86% boven advies. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering.

Sociale ontwikkeling

Sociaal emotionele ontwikkeling neemt vanaf het moment dat een kind op ons IKC start een belangrijke plek in. We vinden het belangrijk dat kinderen het fijn hebben op ons IKC; ieder kind moet zich op zijn/haar gemak voelen. Het is belangrijk om de ontwikkeling en het gedrag van ieder kind goed te volgen. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Samenwerken

Wat is de werkwijze van IKC De Wissel voor sociale ontwikkeling?

IKC De Wissel gebruikt de leerlingvolgsystemen Kijk! (opvang) en Zien! (groep 1 t/m 8) om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Deze programma's dienen als signaleringsinstrument. Daarnaast wordt het programma Zien! gebruikt om de sociale veiligheid te meten door middel van digitale vragenlijsten in groep 6 t/m 8. Groep 4 en 5 maakt gebruik van een eigen vragenlijst “pesten & veiligheid”. Opvallende resultaten worden met de leerling en ouders besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Wissel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien!