
De resultaten van IKC De Wissel in Zevenaar
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Wissel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Wissel bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht door middel van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC De Wissel.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau voor Excellente Leerresultaten
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en stelt hogere eisen aan de taal- en rekenvaardigheden. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau zouden moeten halen om aan de verwachtingen te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Wissel?
Bij IKC De Wissel begeleiden we onze leerlingen zorgvuldig naar de volgende onderwijsstap. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies helpt ouders en kinderen om zich te oriënteren op het brede aanbod van middelbare scholen in de regio Zevenaar. In groep 8 wordt dit advies verder verfijnd en na de doorstroomtoets definitief vastgesteld. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie, waarbij we kijken naar resultaten van methode-onafhankelijke toetsen, de algemene werkhouding, de motivatie voor huiswerk en de actieve betrokkenheid van de leerling bij het leerproces. Een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies vereist een heroverweging van het schooladvies. We integreren de resultaten van de doorstroomtoets, tenzij dit aantoonbaar niet in het belang van de leerling is. Dit waarborgt een passend advies voor elke unieke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Je Sociale Vaardigheden op IKC De Wissel
Bij IKC De Wissel staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal, vanaf de allereerste dag. We streven naar een omgeving waar ieder kind zich prettig en veilig voelt. Het nauwkeurig volgen van de persoonlijke groei en het gedrag van elk kind is hierbij essentieel. Onze aanpak bevordert positieve interacties en een sterke sociale basis. We stimuleren empathie, respect en een gezonde omgang met elkaar, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat voor iedereen.
Gevoel van Veiligheid
Wederzijds Vertrouwen
Effectieve Samenwerking
Hoe bevordert IKC De Wissel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Wissel gebruikt de effectieve leerlingvolgsystemen 'Kijk!' (voor opvang) en 'Zien!' (voor groep 1 t/m 8) om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te monitoren. Deze programma's fungeren primair als een signaleringsinstrument. Ze bieden onze pedagogisch medewerkers, leerkrachten, intern begeleiders en directie concrete inzichten in het pedagogisch klimaat binnen de groepen. Bovendien helpen ze ons te beoordelen hoe goed onze begeleiding aansluit bij de individuele zorgbehoeften van de kinderen. Indien nodig, faciliteren we gerichte ondersteuningstrajecten. Dit doen we door middel van gesprekken met pedagogisch medewerkers en leerkrachten, om hen te helpen beter in te spelen op de specifieke zorgvragen van leerlingen. Om de sociale veiligheid te waarborgen, vullen leerlingen uit groep 6 tot en met 8 jaarlijks een digitale vragenlijst in via 'Zien!'. Daarnaast hanteren we onze eigen ontwikkelde vragenlijst 'Pesten & Veiligheid' voor groep 4 tot en met 8. Deze wordt eenmaal per jaar ingevuld om pestgedrag te identificeren en aan te pakken. Opvallende resultaten worden altijd besproken met het kind en de ouders. De bevindingen per bouw worden gedeeld en geanalyseerd tijdens onze bouwvergaderingen.
Welke methoden zet IKC De Wissel in voor het meten van sociale vooruitgang?
IKC De Wissel maakt gebruik van de volgende bewezen methoden om sociale opbrengsten en welzijn te registreren en te analyseren:
- Het leerlingvolgsysteem 'Kijk!' voor de opvang
- Het leerlingvolgsysteem 'Zien!' voor het basisonderwijs
Onderwijsinspectie Rapport IKC De Wissel: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over IKC De Wissel. Wij streven naar hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen in Zevenaar. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties en de aanpak van onze school. Het is een essentieel instrument voor ouders en verzorgers die de kwaliteit van het basisonderwijs willen beoordelen. Lees meer over onze onderwijsdoelen en de resultaten die we behalen. IKC De Wissel zet zich dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elk kind.