
Schoolweging
De schoolweging van Op Dreef Zeist is 36,21 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau ligt op 92,38%, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Wel is er een klein verschil (-2,85%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (95,23%). Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een sterke prestatie gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
WereldKidz Op Dreef behaalt een streefniveau van 56,19%, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit betekent dat meer dan de helft van de leerlingen de gevraagde hogere taal- en rekenvaardigheden beheerst, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. De school scoort hiermee 0,83% hoger dan vergelijkbare scholen (55,36%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 12,5% vmbo-b en 6,25% vwo. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (37,5%), wat mogelijk samenhangt met het nieuwe doorstroomtoets-systeem. Het aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (12,5%) ligt boven het regionaal gemiddelde (10,34%), wat past bij de nadruk op maatwerk in het PO-VO protocol.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op Dreef Zeist | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ook op WereldKidz Op Dreef worden kinderen in hun ontwikkeling systematisch gevolgd en worden vorderingen vastgelegd. Voor de kleutergroepen wordt hiervoor een observatiesysteem gebruikt. De observaties worden door de leerkracht gedaan en tijdens de oudergesprekken met ouders besproken. Hiermee kan worden bepaald op welk niveau de kleuter onderwijs krijgt. In de groepen 3 tot en met 8 worden naast de methodetoetsen de IEP toetsen Lezen, Rekenen, Technisch lezen en Spelling afgenomen. Volgens het protocol leesproblemen en dyslexie, wordt daarnaast de voortgang in het technisch lezen getoetst door middel van de Drie Minuten Toets (DMT). De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd middels observaties in Mijn Rapportfolio. De observaties worden gedaan door de leerkracht, maar ook leerlingen zelf vullen in hoe zij zichzelf zien. Mijn Rapportfolio Sinds schooljaar 2022-2023 werken wij met een digitaal rapport: Mijn Rapportfolio. Hiermee kunnen ouders op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het kind. De leerkracht vult, in overleg met de leerling, gegevens in over de persoonlijke ontwikkeling, de werkhouding en vaardigheden en kennis. Ook de resultaten van de methode-toetsen voor lezen, taal, rekenen en spelling, de IEP en beoordelingen van de overige vakken worden hier getoond. Ouders kunnen dit rapport inzien door een account aan te maken op Mijnrapportfolio.nl, waarbij zij de eerste keer inloggen met het e-mailadres waarmee zij op school bekend zijn. Daarna kan een eigen wachtwoord aangemaakt worden en is de ontwikkeling van het kind te volgen. Op Dreef heeft voor deze manier van rapportage gekozen, omdat het goed aansluit bij onze visie van de 21ste eeuwse vaardigheden. Observaties tijdens instructies en verwerking worden structureel genoteerd door de leerkracht. Van toetsen en ander gemaakt werk kan de leerkracht een analyse maken. Resultaten worden besproken met het team, de intern begeleider en de schoolleider. Zo wordt het effect van ons onderwijs systematisch geëvalueerd en waar nodig wordt het aanbod aangepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,27% van de leerlingen presteert boven hun advies – 2% hoger dan vergelijkbare scholen. Slechts 9,09% zit onder advies, tegen 11,81% landelijk. Dit succes reflects de zorgvuldige advisering via pre-adviezen en doorlopende monitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De maatschappij vraagt veel van haar (toekomstige) burgers. Wij willen kinderen graag leren samen te werken en te leren in een multiculturele samenleving, zelfstandig keuzes te maken en zich verantwoordelijk te voelen voor zichzelf en hun omgeving. Binnen de school willen wij een sfeer van rust, saamhorigheid en geborgenheid te creëren. Elke leerling moet zich op school fijn en veilig voelen. Daarom zorgen we voor persoonlijke aandacht en bevestiging. Samen met de kinderen hebben we aan de hand van de kernwaarden schoolregels opgesteld die we samen naleven. Wij leren de kinderen dat zij niet alleen bijdragen aan het schoolklimaat, maar ook aan het klimaat in de wijk. Door leren middels de 21e eeuwse vaardigheden ervaren wij dat sociale vaardigheden ook integraal worden beoefend. De afgelopen jaren zien wij een positieve weerslag op het schoolklimaat. LEES MINDER
eerlijkheid en vertrouwen
respect en acceptatie
behulpzaam en samen
Wat is de werkwijze van WereldKidz Op Dreef voor sociale ontwikkeling?
WereldKidz Op Dreef analyseert en evalueert de sociale opbrengsten, net als de resultaten op rekenen, lezen, spelling en taal. Dit gebeurt aan de hand van vragenlijsten in MijnRapportfolio. Zowel leerlingen als leerkrachten vullen de vragenlijsten 'Zo ben ik' en 'Zo werk ik' in. De vragen zijn gebaseerd op de SLO leerlijnen van 21e eeuwse vaardigheden. Met de uitkomsten wordt een leerkracht-leerling gesprek gehouden en worden doelen geformuleerd. Vanaf komend schooljaar wordt Hart&Handen van IEP uitgeprobeerd. Leerkrachten bespreken de sociale ontwikkeling met collega-leerkrachten en, indien nodig, met de intern begeleider en/of schoolleider. Drie keer per jaar staan de sociale opbrengsten van de groep op de agenda tijdens een groepsbespreking. Waar nodig wordt het groepsaanbod en/of individuele aanbod aangepast.
Welke registratievorm(en) gebruikt WereldKidz Op Dreef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
WereldKidz Op Dreef gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Op Dreef?
WereldKidz Op Dreef gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: De 21e eeuwse vaardigheden (zelfregulatie), Kleurenmonster, emmertje vol en Rots&Water, en Traumasensitief lesgeven.