
Schoolweging
De schoolweging van Rehobothschool Zeist is 24,14 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is consistent met de hoge doorstroom naar theoretische leerwegen en reflecteert een effectieve basisdidactiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
85,96% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 58,9%. Dit onderstreept de onderwijskwaliteit, mede gezien het procentuele verschil van +18,06% ten opzichte van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
75% van de adviezen betreft havo/vwo of vwo (37,5% elk), ruim boven regionale percentages (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). De focus op theoretische routes valt op, terwijl praktijkonderwijs (0%) volledig ontbreekt – een uniek profiel vergeleken met landelijke tendensen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Zeist | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 22,22% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen een conservatieve advisering en effectieve doorstroombegeleiding, in lijn met het reformatorisch onderwijsprincipe van zorgvuldige ontwikkelingsmonitoring.