
Schoolweging
De schoolweging van Nije-Kroost is 26,65 , met een spreiding van 7,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 93,4% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 85%), hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,7% blijft. Dit toont een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 43,2% behaalde streefniveaus (vs. 63,3% vergelijkingsgemiddelde) presteert CBS Nije-Kroost onder de signaleringswaarde van 51,8%. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van geavanceerde leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge spreiding (7,22) in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 25% vmbo-(g)t en 15,6% havo/vwo. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% registreren. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (30% vmbo-b/k en vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nije-Kroost | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,85% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 30,77% bovenadviezen behaalt. Dit succes onderstreept de effectiviteit van de advisering en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.