CBS De Hoeksteen in Zeist - Resultaten

Resultaten
Fundamenteel niveau
Met 98,45% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert CBS De Hoeksteen bovengemiddeld (landelijk: 95,71%). Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, mede door gerichte interventies bij taal- en rekenachterstanden.
Fundamenteel niveau
Score: 98.4496%
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 65,89% ruimschoots gehaald (vergelijkbare scholen: 57,30%), wat aangeeft dat de school effectief inzet op het behalen van hogere taal- en rekendoelen. De inspectienorm van 45,5% wordt hierbij ruim overtroffen.
Streefniveau
Score: 65.8914%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,33% havo/vwo-advies en 11,11% vwo-advies. Toch blijft verbinding met praktisch onderwijs zichtbaar via 18,52% vmbo-(g)t/havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel zuivere vmbo-adviezen (3,7% vmbo-b/k), wat lager is dan regionale vergelijkingen (9,17% vmbo-k).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van de kinderen worden schriftelijk bijgehouden. In groep 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Bosos. Regelmatig vullen de leerkrachten observatielijsten in om zo de ontwikkeling van het kind te volgen.In de groepen 3 t/m 8 worden er bij een aantal vakken regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen. Dit zijn zogenaamde beheerstoetsen.Voor het rekenen houden we wekelijks een portfolio bij. De resultaten bepalen of het noodzakelijk is een kind extra instructie en oefenstof of juist verrijkingsstof te geven.Vanaf groep 3 maken we gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem en worden er bij de kinderen tweemaal per jaar toetsen afgenomen voor de volgende vakken:- Technisch lezen;- Begrijpend lezen (vanaf groep 5, eenmaal per jaar);- Spelling;- Rekenen.Dit zijn vaardigheidstoetsen en de scores geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Er wordt adaptief getoetst. Dat wil zeggen dat bij een kind een toets afgenomen wordt, die bij de ontwikkeling van het kind aansluit. Dat betekent dat het kan zijn dat een kind een toets krijgt van een leerjaar eerder of juist van een volgend leerjaar.Tevens vinden we het belangrijk dat de sociaal-emotionele ontwikkeling goed gevolgd wordt. Tweemaal per jaar wordt daarom het leerlingvolgsysteem, dat bij de Kanjertraining hoort, ingevuld. Op grond van de scores wordt duidelijk of er bij een kind sprake is van een normale sociaal-emotionele ontwikkeling of dat er sprake is van extra zorg op dat gebied.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
32,14% van de leerlingen presteert onder het gegeven schooladvies, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviezen. Desondanks presteert 10,71% boven advies, wat past bij de focus op maatwerk in het ondersteuningsbeleid zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Zie het hoofdstuk Kanjertraining in de schoolgids.
We vertrouwen en helpen elkaar
We werken samen
We hebben plezier en doen mee
Wat is de werkwijze van CBS De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
CBS De Hoeksteen streeft naar een positieve en opbouwende sfeer, gebaseerd op de Kanjerafspraken: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Kanjerlessen worden ingezet om het onderling vertrouwen te versterken en het besef dat het goed is elkaar te helpen. De leerkracht is op school 'de baas' en de ouders zijn dat thuis. Bij conflicten wordt een oplossingsgerichte aanpak gehanteerd, waarbij een oplossing wordt gezocht die alle partijen recht doet en gemaakte afspraken borgt. Kinderen leren rekening te houden met elkaar, te letten op elkaars gevoelens en hun grenzen aan te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Hoeksteen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Hoeksteen?
CBS De Hoeksteen gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.