
Schoolweging
De schoolweging van Panta Rhei Zeewolde is 31,03 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.6% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score overstijgt zelfs het regionale gemiddelde (95.2%), wat de brede basiskwaliteit onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5% (+23.8 procentpunt). Dit overtreft ook de vergelijkingsgroep (55.4%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 42.5% havo en 25% vwo, samen goed voor 67.5% van de leerlingen. Dit is opvallend gezien de schoolweging en ligt ruim boven vergelijkbare scholen (26.5% havo/vwo). Het lage percentage vmbo-k advies (5% vs. 9.2% regionaal) past bij het academische profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Panta Rhei Zeewolde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het leerlingvolgsysteem Om het ontwikkelingsproces van de kinderen goed te kunnen volgen en op tijd bij te kunnen sturen wanneer dit nodig is, hanteren we het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Groep 1 en 2: de kinderen worden dagelijks geobserveerd tijdens hun spel en werk. De bevindingen van de leerkracht worden genoteerd in een registratiesysteem (Onderbouwd) dat inzichtelijk maakt waar het kind zich bevindt in zijn/haar ontwikkeling. Groep 3 t/m 8: in groep 3 t/m 8 worden de kinderen op twee niveaus geobserveerd: Voor taal en lezen groep 3 en 4. Analyse Veilig Leren Lezen (groep 3) en Staal (groep 4). Voor rekenen methode toetsen van Plus Punt voor groep 4. Analyse van de resultaten van Snappet (groep 5 t/m 8). De leerlingen ontvangen directe feedback en de leerkracht analyseert de resultaten op individueel- en groepsniveau. De methode onafhankelijke toetsen. Deze toetsen, die we twee keer per jaar afnemen, geven een beeld van het niveau van het kind op een bepaald vakgebied vergeleken met de landelijke norm. We gebruiken de Iep-toetsen voor rekenen en wiskunde, technisch en begrijpend lezen, spelling en studievaardigheden. Daarnaast nemen we ook d.m.v. de Iep "hart en handen" af. Hiermee brengen we vaardigheid en sociaal welbevinden van de kinderen in beeld. In februari vindt de doorstroomtoets plaats (voorheen eindtoets van april). In februari adviseert de school de ouders bij de keuze voor het voortgezet onderwijs. Groepsopbrengsten: naar aanleiding van de toetsen wordt er twee keer per jaar een opbrengst vergadering belegd. Tijdens deze vergadering worden de toets uitslagen van de groepen geanalyseerd en, indien nodig, worden er keuzes gemaakt met als doel de scores te verbeteren. Er is een verbetertraject ingezet in de hele school en inmiddels zien we dat de tussentijdse Iep-resultaten zichtbaar verbeteren. Begeleiding van kinderen met extra onderwijsbehoeften: kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte, worden vier keer per jaar of vaker door de leerkracht en intern begeleider besproken. Ouders zijn gesprekspartner in deze cyclus. Naar aanleiding van deze bespreking worden er keuzes gemaakt voor extra begeleiding.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7.7% van de leerlingen presteert onder advies - aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11.8%). De 26.9% die boven advies scoort, benadrukt het conservatieve adviesbeleid. Deze resultaten sluiten aan bij het in de schoolgids genoemde 'stapelen stimulerend' karakter.
Sociale ontwikkeling
Vanuit onze missie willen we dat kinderen zich optimaal ontwikkelen binnen een veilige omgeving. Vanuit Kwink en PBS (Positive Behaviour Support) hebben we een bepaalde aanpak. Op hoofdlijnen is dat: 1. Stellen van duidelijke gedragsverwachtingen. 2. Gedragsverwachtingen communiceren en onderwijzen. 3. Herkennen en bekrachtigen van gewenst gedrag. 4. Minimaliseren van de aandacht voor ongewenst gedrag. 5. Duidelijk en consequent zijn m.b.t. de gevolgen van ongewenst gedrag. 6. De volwassene is model en leeft het goede gedrag voor. Jaarlijks monitoren we de sociale opbrengsten via leerlingvragenlijsten. Ook worden ouders en leerkrachten structureel geënquêteerd. LEES MINDER
veiligheid
respect
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Panta Rhei voor sociale ontwikkeling?
De intern begeleider en directeur van Openbare Basisschool Panta Rhei evalueren de sociale ontwikkeling via vragenlijsten van IEP en WMK van C. Bos. De resultaten worden gedeeld met de ouders via de nieuwsbrief. De evaluatie wordt besproken in een teamvergadering, waarna actiepunten worden opgesteld en uitgevoerd. Deze punten worden aan het einde van het jaar opnieuw geëvalueerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Panta Rhei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Panta Rhei gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Panta Rhei?
Openbare Basisschool Panta Rhei gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.