Katholieke Basisschool de Toermalijn
Jade 49
3893 EB Zeewolde

Schoolweging

Schoolweging
28.5
Spreiding
5.79

De schoolweging van De Toermalijn Zeewolde is 28,50 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.36% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96.37%). De score ligt ruimschoots boven de kritieke signaleringswaarde van 85%, wat de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs bevestigt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 65% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit percentage ligt ook 4.5% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat de effectiviteit van het onderwijsconcept in differentiatie en talentontwikkeling benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 20.93% vwo-advies (vs. 18.61% bij vergelijkbare scholen) en 13.95% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2.33%, maar ligt wel iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%). De brede range van vmbo-(g)t tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toermalijn ZeewoldeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.67176.6175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitsanalyse De opbrengsten (resultaten van de toetsen) van de groepen worden geëvalueerd. Deze evaluaties worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem Parnassys, waarna vervolgacties worden gepland. Twee keer per jaar worden de evaluaties en analyses verwerkt in de schoolrapportage. In dit programma worden de opbrengsten vergeleken met de landelijk genormeerde doelen van Cito. In deze rapportage wordt verantwoording afgelegd over de opbrengsten en bijbehorende interventies. Dit wordt besproken tijdens de kwaliteitsgesprekken en toegelicht in presentaties aan MR en Bestuur. Gedurende het schooljaar wordt ook een verantwoording over de opbrengsten naar de ouders gegeven. Via het ouderportaal van Parnassys hebben ouders inzage in de toetsresultaten van hun kind. Met het team worden de tussenresultaten besproken tijdens de groepsbesprekingen. Er wordt gekeken welke doelen zijn behaald en waaraan gewerkt gaat worden. Er wordt ook gekeken naar de referentie niveaus. Ligt een groep op koers om de gestelde schooldoelen eind groep 8 te halen? Leerkrachten formuleren hun speerpunten en wisselen ervaringen en tips uit. De intern begeleider verwerkt deze evaluaties in de schoolrapportage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 53.33% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO – meer dan dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 10% zit onder advies, wat de zorgvuldige advisering en optimale voorbereiding door De Toermalijn illustreert. Deze cijfers sluiten aan bij de beschreven ‘doorlopende ontwikkellijnen’ in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

‘Stralend en vol vertrouwen, samen aan een kleurrijke toekomst bouwen’ is onze missie. We streven er naar dat elke leerling vol vertrouwen en stralend zich kan ontwikkelen. Natuurlijk lukt dit niet altijd, leren gaat met vallen en opstaan. Ook op sociaal emotioneel vlak. Wanneer een leerling op sociaal gebied ondersteuning nodig heeft, zal de leerkracht dit samen met de ouders oppakken. Eventueel kan de intern begeleider en/of gedragsspecialist betrokken worden. Als er op groepsniveau extra ondersteuning nodig is, zal de leerkracht dit oppakken met de intern begeleider en/of gedragsspecialist. LEES MINDER

Elke leerling wordt gezien.

Ik ben ik, jij bent jij, iedereen is uniek.

We doen het samen en helpen elkaar.

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool de Toermalijn voor sociale ontwikkeling?

Katholieke Basisschool de Toermalijn hecht veel waarde aan sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De school maakt gebruik van methodemateriaal voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) van de leerlingen. Het team heeft de Kanjertraining gevolgd en is uitgerust om leerlingen te helpen bij sociaal-emotionele problemen. Via de SEO-leerlingvolglijn worden vragenlijsten afgenomen bij leerlingen van groep 6 tot en met 8. Leerkrachten volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep via observatielijsten. In de groepen 7 en 8 is er aandacht voor de gevaren van roken, drinken, alcohol, gamen, drugs en groepsdruk.

Katholieke Basisschool de Toermalijn gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Leerling in Beeld-Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool de Toermalijn?

Katholieke Basisschool de Toermalijn gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.