Kaleidoscoop

De resultaten van Kaleidoscoop in Zeewolde

Current section: resultaten
Gedempte Gracht 25
3894 Zeewolde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kaleidoscoop, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kaleidoscoop bij jullie?

Ontdek hoe goed Kaleidoscoop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strenge norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling

Het streefniveau gaat verder dan het basisniveau en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. Het streven is dat een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Per basisschool stelt de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit individuele percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, gericht op continue verbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kaleidoscoop?

Basisschool Kaleidoscoop hanteert een gestructureerd stappenplan voor een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Dit beleid zorgt voor een consistente en eerlijke advisering van al onze leerlingen. Ons stappenplan, dat loopt van januari in groep 7 tot het einde van groep 8, waarborgt dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. Vanaf januari in groep 7 starten we met het afnemen van Cito M-toetsen en de analyse daarvan. Dit vormt de basis voor de verdere advisering. In februari bespreken de betrokken leerkrachten en de intern begeleider de toetsresultaten. Hierbij wordt een eerste concept van het preadvies opgesteld, puur voor interne doeleinden. In mei informeren we de ouders van toekomstige groep 8-leerlingen over de doorstroomtoets en de specifieke aanpak die we hanteren. Begin juni nemen we de Cito E-toetsen af, gevolgd door een gedetailleerde analyse. In de tweede helft van juni stellen de leerkrachten van groep 7, de intern begeleider en de leerkrachten van groep 8, in overleg met de directie of kwaliteitscoördinator, het preadvies definitief vast. De leerkracht van groep 7 vult hiervoor een speciaal "format preadvies groep 7" in. Eind juni vinden er individuele gesprekken plaats tussen de leerkracht groep 7, ouders en de leerling om het preadvies te bespreken. Indien noodzakelijk, schuift de intern begeleider ook aan bij dit gesprek. Voor groep 8 begint het proces eind oktober met de afname van de Cito B-toets (Leerling in beeld) voor alle leerlingen. In de tweede of derde week van november houden we kind-oudergesprekken om de ontwikkeling van de leerling te bespreken en te evalueren of de leerling op koers ligt ten opzichte van het preadvies. De resultaten van de B-toets worden hierbij grondig geanalyseerd. In november krijgen de leerlingen informatie over open dagen van het voortgezet onderwijs en bezoeken ze met de leerkracht één of twee VO-scholen. Ouders worden aangemoedigd om samen met hun kind ook zelf open dagen te bezoeken. In december stellen de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de schoolleider het definitieve schooladvies vast. In januari, in de tweede of derde week, voeren de leerkrachten de definitieve adviesgesprekken met ouders en leerlingen. Het voorlopige schooladvies is samengesteld uit het preadvies uit groep 7, de toetsresultaten vanaf groep 5, de vastgestelde sterke en minder sterke competenties, de werkhouding, taakgerichtheid, motivatie om te leren, executieve functies en het sociaal-emotioneel welbevinden van het kind. In februari, de eerste of tweede week, maken alle kinderen de doorstroomtoets. De uitslagen ontvangen we in maart (1-15 maart) en worden direct aan de kinderen meegegeven in een gesloten envelop. De leerkracht en intern begeleider beoordelen de toetsresultaten en passen, indien nodig, het voorlopige schooladvies aan. Het definitieve schooladvies wordt door zowel de leerkracht als de intern begeleider vastgesteld. Tussen 16 en 24 maart vinden de definitieve adviesgesprekken plaats met ouders en leerlingen. Van 25 tot 31 maart melden we de kinderen aan bij het voortgezet onderwijs. De school dient samen met de ouders de definitieve aanmelding in, inclusief het onderwijskundig rapport. Voor 15 mei ontvangen de kinderen bericht over hun plaatsing op de middelbare school. In mei en juni vindt er een warme overdracht plaats tussen de leerkracht van het basisonderwijs en een collega van het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Kaleidoscoop

Bij Basisschool Kaleidoscoop koesteren we elk kind als een uniek individu met specifieke talenten. We streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren, waarin elk kind zich gewaardeerd en prettig voelt. Wij geloven dat ieder kind van nature gemotiveerd is om te groeien, zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief gebied. Onze deskundige leerkrachten begeleiden de kinderen om hun volledige potentieel te benutten, met een focus op hun individuele mogelijkheden. We hanteren een positieve benadering, waarbij we de kansen die elk kind krijgt benadrukken, zonder hun beperkingen te negeren. De rol van de leerkracht is in alle groepen uitnodigend, stimulerend en ondersteunend, om zo de persoonlijke groei van elk kind te faciliteren.

Wederzijds respect en zorg voor de omgeving

Individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid

Leren en groeien door samenwerking

Hoe bevordert Basisschool Kaleidoscoop de sociale ontwikkeling van uw kind?

Op Basisschool Kaleidoscoop integreren we de Kanjertrainingen in alle groepen om de sociale vaardigheden te versterken. Deze trainingen richten zich op vier gedragstypen: de Kanjer (witte pet), de Aap (rode pet), het Konijn (gele pet) en de Pestvogel (zwarte pet). Kinderen leren dat ze niet één vast gedragstype zijn, maar zich in verschillende situaties als een Kanjer, Aap, Konijn of Pestvogel kunnen gedragen. We hanteren vijf kernafspraken binnen de Kanjertraining: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. Voor de jongste kinderen (groep 1 t/m 5) gebruiken we leeftijdgeschikte boeken, werkboeken en digitale lesmaterialen die het 'witte-pet-gedrag' stimuleren. Alle ouders ontvangen een uitnodiging om een Kanjerles bij te wonen. Onze Kanjercoördinator, Maartje Spansier, coördineert dit programma. Daarnaast stellen we aan het begin van het schooljaar samen met de leerlingen klassenregels op. Elk kind ondertekent deze regels op een creatieve manier, wat hun verantwoordelijkheid voor het groepsgedrag benadrukt. Bij overtreding worden de zichtbaar opgehangen regels gezamenlijk besproken, wat de betrokkenheid en het pedagogisch klimaat versterkt. Bij herhaaldelijke overtredingen nemen we contact op met de ouders.

Welke methoden gebruikt Basisschool Kaleidoscoop voor sociale en emotionele groei?

Basisschool Kaleidoscoop zet zich actief in voor de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van effectieve methodieken. We maken hierbij specifiek gebruik van: * **Kanjertrainingen**: Deze trainingen zijn essentieel voor het aanleren van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief groepsdynamiek.

  • Kanjertrainingen

Hoe volgt Basisschool Kaleidoscoop de sociale vooruitgang van leerlingen?

Om de sociale vooruitgang en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Kaleidoscoop gebruik van een specifiek registratiesysteem: * **Kanvas**: Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling op sociaal gebied systematisch te monitoren en te documenteren.

  • Kanvas

Inspectierapport Basisschool Kaleidoscoop: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over basisschool Kaleidoscoop in Zeewolde. Leer meer over onze onderwijskwaliteit en hoe we continu streven naar verbetering voor onze 290 leerlingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de officiële rapporten en onderzoeken. We lichten graag toe wat de inspectie zegt over ons basisonderwijs, onze didactische aanpak en de pedagogische sfeer op school. Ons team zet zich dagelijks in om uitdagend en betekenisvol onderwijs te bieden. De inzichten uit de inspectierapporten helpen ons om onze sterke punten te benutten en waar nodig te ontwikkelen, altijd met het welzijn en de leeropbrengsten van uw kind als prioriteit.

Resultaten | Kaleidoscoop in Zeewolde | [2025] Schoolregister