
Schoolweging
De schoolweging van Kaleidoscoop Zeewolde is 28,46 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,85% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert Kaleidoscoop significant beter dan de inspectienorm van 85%. Dit resultaat blijft consistent over jaren, wat wijst op een stevig pedagogisch fundament.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 27,5% havo, 17,5% havo/vwo en 7,5% vwo. Samen is dit 52,5% voor theoretische leerwegen, duidelijk boven het regionale gemiddelde (47,3%). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (5%) vergelijkbaar met vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kaleidoscoop Zeewolde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.6 | 176.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om alle leerlingen het onderwijs en de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is voor hun optimale ontwikkeling, is het van belang zicht te hebben op de ontwikkeling en de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. De leerkrachten van icb Kaleidoscoop houden zicht op de ontwikkeling van leerlingen door vanaf binnenkomst met behulp van ons leerlingvolgsysteem systematisch informatie te verzamelen over de kennis en vaardigheden van de leerlingen en de sociaal emotionele ontwikkeling. Zicht op leerresultaten Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde volgen leerkracht de ontwikkelingen van leerlingen vanaf groep 3 met behulp van genormeerde toetsen van Leerling in Beeld. Vanaf groep drie worden de toetsen Rekenen-Wiskunde, Begrijpend lezen, Taalverzorging en Technisch leestoetsen twee keer per jaar afgenomen. Daarnaast maken de leerkrachten gebruik van methode onafhankelijke toetsen en observaties. De leerlingen van groep 8 maken in het najaar de B8 en in het voorjaar de doorstroomtoets. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een compleet observatie- en registratiesysteem voor kleuterleerkrachten. Het systeem richt zich op de gebieden rekenen, taal, motoriek en sociaal emotioneel. Zicht op de sociaal emotionele ontwikkeling Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt in groep 1 t/m 8 gebruik gemaakt van KANVAS. De vragenlijsten worden twee keer per jaar ingevuld. Daarnaast worden de vragenlijsten in de groepen 5 t/m 8 door de leerlingen ingevuld. In de groepen 4 t/m 8 vullen de kinderen tevens een sociogram in. Werkwijze Leerkrachten vergelijken de informatie uit de methode onafhankelijk toetsen, methode gebonden toetsen en de observaties gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg van het aanbod lijken te profiteren, analyseren leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijk verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. Wij gebruiken bij het handelingsgericht werken het PDCA model.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 83,33% van de leerlingen op of boven advies presteert in het VO, tegen 62,93% landelijk. Slechts 6,67% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Dit reflecteert de zorgvuldige adviseringstrajecten en nazorg zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Bij ons op school zien we elk kind als een individu met eigen talenten. We creëren een leeromgeving, waarin het kind zich prettig, veilig en gewaardeerd voelt. Elk kind is van nature uit op sociale verbinding en ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Wij begeleiden kinderen zodanig, dat ze zich kunnen ontplooien naar hun individuele mogelijkheden. Daarbij gaan we uit van een positieve benadering, de mogelijkheden en de kansen die ieder kind heeft, maar we houden ook rekening met hun beperkingen en onmogelijkheden. De leerkracht heeft, in alle groepen, een uitnodigende, stimulerende en begeleidende rol. LEES MINDER
Respect voor elkaar/omgeving
Verantwoordelijkheid
Leren van en met elkaar
Wat is de werkwijze van Kaleidoscoop voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen van Kaleidoscoop worden Kanjerlessen gegeven, waarbij de nadruk ligt op vier gedragstypen: de Kanjer (witte pet), de Aap (rode pet), het Konijn (gele pet) en de Pestvogel (zwarte pet). Kinderen gedragen zich verschillend in diverse situaties en zijn dus geen vast gedragstype. De Kanjertraining hanteert vijf afspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. In groep 1 t/m 5 wordt gebruik gemaakt van een boek, werkboeken en digibordsoftware passend bij de leeftijd. Naast het verhaal zijn er oefeningen om het-witte-pet-gedrag te bevorderen. Ouders ontvangen een uitnodiging om een Kanjerles bij te wonen. Maartje Spansier is de Kanjercoördinator. Aan het begin van het schooljaar worden klassenregels opgesteld, die door iedere leerling worden ondertekend. Bij overtreding van de regels zal de leerkracht terugkomen op de gemaakte afspraken. Bij herhaaldelijke overtredingen wordt contact opgenomen met de ouders. Schoolafspraken zijn: binnen lopen, buiten rennen, rustig op de trap lopen, binnen rustig praten/fluisteren, geen extra spullen van huis, zorgvuldig omgaan met spullen, om 14.00 uur naar huis, telefoons/smartwatches in het telefoonhotel (zonder geluid, van 8.20-14.00 uur), en de Kanjerafspraken naleven voor een fijne sfeer.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kaleidoscoop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kaleidoscoop gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kaleidoscoop?
Kaleidoscoop gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.