De Wetering
De Verbeelding 27
3892 HZ Zeewolde

Schoolweging

Schoolweging
30.75
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Wetering is 30,75 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,55% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, hoewel dit iets onder het regionale gemiddelde van 95,71% ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,31% van de leerlingen behaalt het door de inspectie bepaalde streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit toont aan dat de school effectief inzet op het realiseren van hogere leerdoelen, hoewel het percentage licht onder het regionale gemiddelde van 57,3% blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,22% havo en 14,81% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (18,52%) en vmbo-(g)t/havo (11,11%). Vergeleken met vergelijkbare scholen geeft De Wetering minder vmbo-b/k-adviezen (3,7% vs. 5,52% regio), wat past bij het hogere streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WeteringGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school is een uitgebreid leerlingvolgsysteem van IEP. Uw kind wordt voortduren gevolgd op alle ontwikkelingsgebieden. Op twee vaste momenten per jaar worden dagen gepland waarop wij u in ieder geval informeren over de ontwikkeling van uw kind maar daarnaast worden er ook tussentijdse gesprekken met u gevoerd over uw kind. Dit kan zowel gebeuren op initiatief van de school, als op initiatief van u als ouder. U kunt hiervoor laagdrempelig een afspraak maken. Het kan ook voor komen dat de leerkracht contact met u opneemt om een afspraak te maken voor een gesprek. Kleuters In de kleutergroepen worden de kinderen dagelijks geobserveerd. De leerkrachten houden van elk kind de ontwikkeling op allerlei gebieden bij. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van leer- en ontwikkeldoelen. Deze gerichte doelen geven inzicht in de ontwikkeling van uw kind op de verschillende gebieden. Bijvoorbeeld de taal- en rekenontwikkeling, grove en fijne motoriek, spel, werkhouding en zelfredzaamheid. Deze gegevens gaan uiteraard met het kind mee naar de volgende groep. Ook bijzonderheden van het kind met betrekking tot gezondheid, gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling komen hierbij aan de orde. Groep 3 tot en met 8 Op de Wetering kijken we graag naar het kind als geheel. We hebben daarom recent gekozen voor een nieuw leerlingvolgsysteem (LVS). Met IEP- LVS staat (eigen) ontwikkeling centraal. Niet alleen op taal en rekenen maar ook bij voor andere vaardigheden. Hoe zit een kind in zijn vel (sociaal emotionele ontwikkeling). Hoe pakt een kind zijn taak aan (leeraanpak ) Wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? (creatief vermogen). Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van uw kind. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: Als ouder krijgt u een beeld van wat uw kind weet, maakt en hoe uw kind zich voelt, een compleet kindbeeld. Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes, de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nou voor uw kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten, gericht op de positieve ontwikkeling die iedere leerling op zijn niveau kan maken. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heeft de leerling zich ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? In groep 8 wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen. De uitslag van deze toets geeft een advies over het uitstroomprofiel van de leerling na de basisschool. Wat doen wij met de resultaten De Wetering heeft een Intern Begeleider (IB-er). Zij coördineert, als 'zorgcoördinator' alle zaken die met de leerlingen zorg te maken hebben. Zij stelt het schema op voor afnamen van de toetsen. De resultaten van de toetsen worden met de groepsleerkracht besproken. Als de toetsen van uw kind een opvallend resultaat hebben (naar boven of beneden) is dat meestal een reden om aanvullend onderzoek te doen. Er wordt dan nauwkeurig gekeken of er sprake is van een 'echt' probleem. Samen met de leerkracht wordt dan bepaald welke hulp aan uw kind geboden moet worden. Dit kan een aangepast programma zijn binnen de groep, maar ook extra individuele hulp. Hierin zijn een heleboel variaties mogelijk. Het spreekt voor zich dat wij in zo'n situatie contact met u opnemen. Welke mogelijkheden zijn er nog meer? Soms heeft een leerling een probleem waarbij wij hulp zoeken buiten onze school. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Op onze school wordt gewerkt met een zorgadviesteam. Dit houdt in dat er drie á vier keer per jaar een bespreking is waarbij aanwezig zijn: de zorgcoördinator vanuit de GGD, de leerlingbegeleider vanuit de IJsselgroep, Maatschappelijk Werk en de Intern Begeleider van de school. Tijdens deze besprekingen wordt gekeken welke zorg en begeleiding het beste past bij de problematiek van de leerling. Op verzoek kan er ook een externe deskundige uitgenodigd worden bij dit gesprek. De IJsselgroep kan ook ingezet worden bij een onderzoek om de problematiek beter te kunnen analyseren en voor het opzetten van een hulp programma. Het spreekt voor zich dat wij in deze gevallen contact met u opnemen en dat wij eerst uw toestemming vragen om deze stappen te ondernemen. Wanneer er zorg is om een leerling en ouders en school er samen niet uitkomen, heeft de school de mogelijkheid om de zorgcoördinator in te schakelen. Dit mag ook zonder toestemming van de ouders. De zorgcoördinator neemt de zorg over en bekijkt samen met de ouders wat de beste begeleiding is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 5,88% tegen 11,81% landelijk. Bijna de helft (47,06%) van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. Dit sluit aan bij het beleid van ontwikkelingsgericht monitoren vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om voor kinderen vanaf dag 1 een veilige plek te creëren, want een kind dat zich veilig voelt, komt makkelijker tot leren. We laten hen bewust stil staan bij wat geluk is. En leren ze dat ze zelf kunnen sturen in hoe jij en de ander zich voelt. Samen sterk!

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Wetering voor sociale ontwikkeling?

De Wetering gebruikt de gelukskoffer in alle groepen. Tijdens lessen en klassenmomenten wordt aandacht besteed aan positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en verbetert de sociale omgang.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Wetering om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wetering gebruikt de IEP LVS en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wetering?

De Wetering gebruikt de Gelukskoffer als methode voor sociaal-emotioneel leren.