
Het team van De Spelwert in Zaltbommel
Current section: teamZie hier hoe het team van De Spelwert is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Spelwert. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Spelwert bij jullie?
Ontdek hoe goed De Spelwert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Spelwert zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Spelwert. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Spelwert werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Spelwert gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Effectief Personeelsbeleid en Ziekmeldingen op Basisschool De Spelwert
Protocol Ziekmelding en Vervanging op De Spelwert Inleiding tot het beleid Het lerarentekort is een uitdaging binnen het gehele onderwijs. Ook op basisschool De Spelwert ervaren we dat het vinden van geschikte vervanging steeds complexer wordt. Hoewel we creatieve oplossingen zoeken, zijn deze niet altijd succesvol. Dit protocol beschrijft de stappen die onze school neemt om uitval van lessen te minimaliseren en de onderwijskwaliteit te waarborgen. Beleid voor Personeelsvervanging De Spelwert maakt gebruik van een eigen flexibele pool van onderwijsprofessionals. Daarnaast hebben we toegang tot een stichtingsoverkoepelende flexpool. Deze medewerkers kunnen worden ingezet voor zowel kortdurende als langdurige vervanging. Bovendien kunnen collega's binnen het team worden ingeschakeld om tijdelijk extra uren te maken. Externe samenwerkingen en beleidsdefinities We onderhouden nauwe contacten met externe organisaties die professionals kunnen detacheren. Wanneer een vervangingsvraagstuk via deze kanalen succesvol wordt opgelost, spreken we van 'succesvolle vervanging'. Als dit niet lukt, hanteren we de term 'geen vervanging'. Situatie: Succesvolle Vervanging Succesvolle vervanging betekent dat een professional uit onze interne of externe flexpool, een collega uit het team, of een externe professional beschikbaar is om de afwezige leerkracht tijdelijk te vervangen. De directie beoordeelt de duur van de benodigde vervanging en zet het vervangingsverzoek breed uit binnen de school en organisatie, in overleg met HR indien nodig. Situatie: Geen Vervanging en Alternatieve Oplossingen Indien geen passende oplossing via de reguliere kanalen gevonden wordt, zoekt de directie naar alternatieve invullingen. Dit vereist maatwerk, gebaseerd op school-specifieke omstandigheden. Stroomm-Uitgangspunten voor Onderwijskwaliteit De continuïteit en kwaliteit van het onderwijs staan voorop. Bij inzet van professionals zonder onderwijsbevoegdheid, zoals stagiaires of leraarondersteuners, wordt altijd supervisie door een bevoegd leerkracht of leidinggevende gegarandeerd. Vervanging is een schoolbreed vraagstuk dat impact kan hebben op diverse groepen. Specifieke Schoolmaatregelen bij Vervanging We kijken naar de inzet van ambulant personeel, mits geplande werkzaamheden dit toelaten. Voor intern begeleiders en directie gelden specifieke regels. Het noodpakket, bestaande uit zelfstandig werk voor leerlingen, kan worden ingezet bij gewenste programma-aanpassingen. Inzet van Stagiaires en Noodpakketten Indien een groep een pabo-stagiaire heeft, beslist de directie of deze de lessen kan verzorgen, altijd onder supervisie van een bevoegd teamlid. Het noodpakket, met taken zoals lezen of digitale opdrachten die weinig instructie vereisen, wordt samengesteld en uitgevoerd onder toezicht van de vervanger, ter ondersteuning van de leerlingen. Voorkomen van Overbelasting en Kwaliteitsverlies Wij verdelen geen leerlingen over andere groepen om werkdruk en kwaliteitsverlies te vermijden. De onderwijstijd voor een groep kan worden verkort, waarbij één leerkracht de kernvakken voor twee groepen verzorgt. Elke situatie vraagt om een individuele aanpak, waarbij de directie de eindverantwoordelijkheid draagt. Procedure bij Langdurige Afwezigheid en Geen Passende Oplossing In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen passende oplossing is, kan een groep tijdelijk niet deelnemen aan het onderwijs en naar huis worden gestuurd, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Ouders worden hierover geïnformeerd via het oudercommunicatieplatform. Bij het niet tijdig lezen van het bericht, zorgt de directie voor opvang. Kinderen die zelfstandig naar school komen, worden eveneens opgevangen. Opvangplicht en Roulatiesysteem Ouders worden verzocht kinderen thuis te houden indien mogelijk. De school heeft een opvangplicht indien dit voor ouders niet haalbaar is. Bij meerdere dagen zonder oplossing wordt een roulatiesysteem toegepast, waarbij steeds een andere groep naar huis wordt gestuurd om gelijke spreiding te garanderen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Taal
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op De Spelwert
Taalontwikkeling en Rekenen: Specialistische Hulp
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor een gedetailleerde uitleg over onze integrale zorgstructuur, inclusief individuele ondersteuningsplannen, kunt u de uitgebreide informatie in onze schoolgids raadplegen. Hierin vindt u alle details over hoe wij uw kind optimaal begeleiden.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positief Schoolklimaat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op De Spelwert hechten we enorm veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. We werken actief aan een veilige en respectvolle omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Dit bevordert niet alleen de onderlinge relaties, maar ook de algehele leerprestaties en het plezier op school. Onze leerkrachten observeren dagelijks de dynamiek in de klas en bieden proactief ondersteuning waar nodig. We zetten diverse methoden in om de sociaal-emotionele groei te stimuleren. Denk hierbij aan dagelijkse kringgesprekken, waar kinderen hun gedachten en gevoelens kunnen delen. Ook gebruiken we het leerlingvolgsysteem KIJK voor een holistische kijk op de ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van de Kanjertraining, een effectieve methode die gericht is op het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat en de sociaal-emotionele vaardigheden. Via deze training leren kinderen omgaan met uitdagingen, bouwen ze zelfvertrouwen op en ontwikkelen ze respect voor elkaar. De principes van de Kanjertraining worden door middel van speciale lessen, klassikale afspraken en de jaarlijkse Kanjerweek versterkt. Pesten wordt op De Spelwert niet getolereerd en we zetten ons actief in om dit te voorkomen. Specifiek voor groep 6 bieden we de Rots en Watertraining, die gericht is op weerbaarheid en zelfbeheersing. Voor de groepen 3 tot en met 8 monitoren we het welbevinden via de Kanjertraining-vragenlijsten (Kanvas), die voldoen aan de eisen van de Onderwijsinspectie voor sociale veiligheid. De Kanjertraining is erkend als een effectieve interventie door het Nederlands Jeugdinstituut, wat de kwaliteit van onze aanpak onderstreept. We vieren ook jaarlijks gezamenlijk speciale momenten zoals Sinterklaas, Kerst en schoolkampen, wat bijdraagt aan de groepsdynamiek en het schoolplezier.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning om de gedragskenmerken, werkhouding en taakaanpak van leerlingen te optimaliseren. We ontwikkelen samen met u en uw kind individuele strategieën die aansluiten bij specifieke leerbehoeften, zodat elk kind succesvol kan zijn in zijn of haar leerproces.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij werken nauw samen met externe partners om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Onze samenwerkingen met Logopediepraktijk Rivierenland en Kinderoefentherapie EIgenwijs zorgen voor gespecialiseerde zorg en oefeningen, gericht op zowel grove als fijne motoriek en spraakontwikkeling.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke medische ondersteuning en begeleiding bij persoonlijke verzorging coördineert onze Intern Begeleider de benodigde zorg. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin aan alle individuele noden aandacht wordt besteed, in samenwerking met ouders en eventuele externe medische professionals.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontwikkeling en Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling
Ontdek Ons Toekomstig Aanbod voor Extra Educatieve Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Toekomstgerichte Schoolplan
Wat zijn de kerndoelen van basisschool De Spelwert?
Hoe realiseert De Spelwert haar educatieve doelstellingen?
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij De Spelwert Zaltbommel
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Spelwert?
Basisschool De Spelwert biedt diverse extra programma's gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ons kindcentrum integreert opvang en onderwijs, met een focus op de ontwikkeling van peuters en kleuters. Wij werken met een erkende Specialist VVE om de hoogste kwaliteit van educatie te waarborgen.
Met welke partners werkt De Spelwert samen voor het aanbod voor jonge kinderen?
Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Partou. Partou is een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die een breed scala aan diensten aanbiedt, waaronder peuteropvang en dagopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring te bieden, vanaf de peuterfase tot aan de basisschoolleeftijd, met een gedeelde visie op kinderontwikkeling.