Christelijke Basisschool De Leiboom
De Zandkampen 48
5301 WE Zaltbommel

Schoolweging

Schoolweging
26.07
Spreiding
5.4

De schoolweging van De Leiboom is 26,07 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.9% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is 1.3% hoger dan het landelijk gemiddelde (96.6%) en benadrukt de brede basiskwaliteit, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De leerlingen presteren boven verwachting: 64.9% behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, tegenover een signaleringswaarde van 53.8%. Dit is 1% hoger dan vergelijkbare scholen (63.97%) en onderstreept het effect van de adaptieve Route 8-toets en maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 32.1% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 25% vmbo-(g)t. Met 3.6% vmbo-b blijft het praktijkonderwijs beperkt, maar hoger dan landelijk (2.5% vs. 1.01% regio). De combinatie van Route 8-toets en aandacht voor zelfstandigheid resulteert in ambitieuze doorstroomcijfers.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe LeiboomGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We onderscheiden: > Toetsing na een inoefenfase, om te kijken of de leerlingen de stof beheersen en de leerkracht zijn/haar doel bereikt heeft. Dit noem je de methodegebonden toetsen. > Toetsing onafhankelijk van methodes en inoefenfases. We gebruiken hiervoor de LIB-toetsen. De toetsen geven een onafhankelijk beeld van de leerstofonderdelen technisch lezen, spelling, rekenen en wiskunde en begrijpend lezen. Het team volgt met elkaar de opbrengsten binnen de school. In het kader Opbrengst Gericht Werken (OGW) wordt na iedere Methode Onafhankelijke Toets (LIB)-periode een schoolbrede analyse gemaakt. Deze analyse wordt besproken op groepsniveau en op schoolniveau. Op groepsniveau gebeurt dit in een gesprek met de IB-er. De analyse op schoolniveau wordt met het hele team besproken. Aan de hand van deze analyses wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen. De toetsen worden gebruikt als signaleringsinstrument en geven een indicatie waar de leerling ten opzichte van de landelijke norm zit. Op basis van deze gegevens wordt, indien nodig en mogelijk, actie ondernomen voor extra hulp. De resultaten van de toetsen worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem, waardoor we steeds een duidelijk beeld hebben van de vorderingen van de leerlingen en het leerrendement.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 79.2% het advies behaalt. De focus op ontwikkelingsgericht begeleiden, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel, vertaalt zich in nauwkeurige plaatsingen. De iets lagere 'boven advies'-score (12.5% vs. 25.3% landelijk) toont realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

Om als kind te kunnen groeien is persoonlijke aandacht, naast kennisoverdracht, van groot belang. Wij proberen een veilig en vriendelijk leefklimaat te scheppen waar ruimte is voor iedereen, hoe anders we soms ook zijn. Een goede en open sfeer vinden we belangrijk, zowel naar de kinderen, als naar ouders. Wij proberen een duidelijk ‘wij-gevoel’ te ontwikkelen. Dit trachten wij ook over te brengen op de kinderen. In mei 2023 hebben we voor de derde keer het certificaat ‘Gezonde School’ toegekend gekregen op het deelgebied ‘Welbevinden’. LEES MINDER

je mag zijn wie je bent

positief pedagogisch klimaat

veiligheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Leiboom voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Leiboom besteedt veel aandacht aan de sociale- en emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. De school werkt van groep 1 tot en met 8 met de methode 'Kwink', een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. 'Kwink' biedt een programma gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. De school hanteert drie basisregels, de Leiboomregels, over omgang, materiaal en spel, die jaarlijks in de Vredesweek extra aandacht krijgen. De school werkt met digitale registratiesystemen ('KIJK' in de onderbouw en 'Scol' in de hogere leerjaren).

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Leiboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Leiboom gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Leiboom?

Christelijke Basisschool De Leiboom gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.