
Schoolweging
De schoolweging van Paus Joannes Zaandam is 37,37 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie bovenstaande tekst bij 'streef_niveau' voor de geïntegreerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
91.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 92.7%), ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 46.0%, een lichte stijging ten opzichte van het verwachte percentage van 31.7%. Deze resultaten benadrukken de effectieve basisvaardigheidstrainingen, vooral in rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 60.7% van de leerlingen krijgt een advies voor theoretische leerwegen (havo/vwo en vwo), tegenover 28.6% voor gemengde/vmbo-paden. Opvallend is het hogere aandeel vwo-adviezen (7.1%) vergeleken met vergelijkbare scholen (4.0%). Dit past bij het beleid om leerlingen 'op maat uit te dagen', zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paus Joannes Zaandam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 296.16 | 297.47 | 290.81 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kinderen worden vanaf de peuters gevolgd met het observatiesysteem KIJK. Dit loopt door in de groepen 1-2. Vanaf groep 3 wordt Parnassys gebruikt om de kinderen in hun ontwikkeling te volgen. De LiB-toetsen geven informatie over de bereikte referentieniveaus. De toetsen worden systematisch afgenomen (bij alle leerlingen en volgens vastgestelde toetskalender). Het beeld wordt compleet gemaakt door observaties. In geval van nieuwe leerlingen wordt altijd afgestemd met peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of vorige school. Resultaten worden geëvalueerd. Bij het evalueren van het groepsplan wordt bekeken of voldoende leergroei is gerealiseerd. De resultaten worden vergeleken met de verwachte resultaten. Opvallende resultaten worden besproken met de intern begeleider. Er wordt een analyse gemaakt op kind-, groeps-, bouw- en schoolniveau. Dit gebeurt onder andere in school- en groepsbesprekingen. Er kunnen hieruit verschillende interventies naar voren komen. Als uit de analyse blijkt dat het (school)onderwijsplan onvoldoende aansluit bij de behoeften van de leerlingen, volgt een aanpassing van dit plan. Indien een aanpassing in een specifieke groep noodzakelijk is, kan een groepsinterventie volgen. Ten slotte kan een interventie op leerling niveau noodzakelijk zijn. We werken hierbij cyclisch. De effectiviteit van de interventie wordt geëvalueerd en desgewenst bijgesteld. In de plannen wordt het aanbod voor de leerling aangepast en beschreven. Het betreft hier groepsplannen en (in individuele gevallen) handelingsplannen en ontwikkelingsperspectieven. Ouders worden van de ontwikkelingen van hun kind op de hoogte gehouden. Dit gebeurt onder ander middels het rapport en tweemaal per jaar de mogelijkheid voor een rapportgesprek. Verder kunnen ouders in alle gevallen verzoeken om een gesprek met de leerkracht. Vanaf groep 5 worden de leerlingen betrokken bij de gesprekken. We hanteren de uitgangspunten van opbrengst gericht werken en passend onderwijs (OPO).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71.4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 7.1% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de advisering bevestigt. De school hanteert een dubbeladvies-systeem (bijv. 'vmbo-(g)t/havo') voor 33.9% van de leerlingen, wat stabiliseert in het VO.
Sociale ontwikkeling
In ons Identiteitsbewijs hebben we de volgende uitgangspunten geformuleerd: • We zijn een school waar we gericht zijn op het bieden van structuur op basis van voorspelbaarheid. Door voorspelbaarheid werken we aan een veilig pedagogisch klimaat, waarbij we tegemoetkomen aan ieders behoefte van gevoel van competentie, autonomie en relatie. • Wanneer hebben we onze belofte ingelost? Als alle betrokkenen met plezier vertellen over de gebeurtenissen en ervaringen op onze school en alle leerlingen zich optimaal ontwikkeld hebben, passend bij hun eigen niveau, dan zijn wij tevreden. Het pedagogisch klimaat op school vraagt continu aandacht en onderhoud. Daar waar dit nodig is, zetten we in groepen extra ondersteuning op dit gebied in. We doen dit vanuit het besef dat kinderen pas echt tot leren komen in een positief groepsklimaat. LEES MINDER
Iedereen hoort erbij
We luisteren naar elkaar
Conflicten lossen we samen op
Wat is de werkwijze van RK basisschool Paus Joannes voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van RK basisschool Paus Joannes zijn in overleg met team, ouders en leerlingen bepaald en beschreven in de 'schoolregels' die voor iedereen gelden. De groepsregels zijn een vertaling van de schoolregels. De kernwaarden worden voorgeleefd door teamleden en ouders. Leerlingen worden aangesproken op hun gedrag, zowel positief als negatief, waarbij het altijd om het gedrag gaat, niet om de persoon. De lessen van Kwink besteden wekelijks aandacht aan sociale omgang. De school hanteert de uitgangspunten van de Ringaanpak, waarbij plus- en mingedrag worden benoemd.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK basisschool Paus Joannes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK basisschool Paus Joannes gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK basisschool Paus Joannes?
RK basisschool Paus Joannes gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.