
Schoolweging
De schoolweging van Kogerveld is 36,48 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 82,11% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, blijft Kogerveld onder de inspectienorm van 85%. Dit heeft mogelijk te maken met de hoge schoolweging (36,48), maar de school toont wel verbetering: in 2023-2024 was er een stijging naar 165 leerlingen waarbij het beleid gericht is op verdere verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 33,33% havo-advies overtreft ruimschoots het regionale gemiddelde (16,07%), terwijl ook het praktijkonderwijsadvies (8,33%) bijna acht keer hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (1,01%). De combinatie vmbo-k/-(g)t vormt met 33,33% de grootste groep, wat past bij de gemengde populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kogerveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.73 | 165.46 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat verstaan wij onder tussenresultaten? Meestal worden hier de Citoresultaten mee bedoeld. Uiteraard nemen wij die ook mee in onze analyses, maar daarnaast observeren we elke dag en zodoende houden wij onze resultaten in de gaten. Als voorbeeld: Als leerlingen in groep 4 moeite hebben met optellen over het tiental, dan besteden we daar meer tijd aan, net zolang totdat ze het wel beheersen. Dit omdat we weten dat het een cruciale rekenvaardigheid is voor heel veel andere sommen. Doordat we goed observeren tijdens de lessen, zijn methodetoetsen niet altijd nodig om te laten maken, aangezien we al gesignaleerd hebben wat de methodetoets anders voor ons zou hebben gesignaleerd. Dit betekent niet dat we geen methodetoetsen afnemen, maar dat we goed kijken wanneer een methodetoets voor ons van meerwaarde is. Elk half jaar analyseren we de opbrengsten van Looqin en Cito. Deze vergelijken we met onze observaties in de klas. Daar komen acties uit, die we ook weer regelmatig evalueren om te zien of we de plannen aan moeten passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Maar met 30% boven advies toont de school wel aan dat talentherkenning mogelijk genuanceerder kan: de grote spreiding in schoolweging (5,51) vraagt om maatwerk in advisering.
Sociale ontwikkeling
We besteden door de jaren heen aandacht aan de drie kernwaarden, die weer zijn onderverdeeld in 5 onderdelen. Besef van zichzelf: Besef hebben van zichzelf (of zelfbesef) verwijst naar de bewuste kennis die een leerling van zichzelf heeft. De nadruk ligt hierbij op de emotie. Een leerling met zelfbesef kan lichaam en gevoel aan elkaar koppelen. Zelfmanagement: Zelfmanagement is het controleren van je gedachten en je handelingen, waardoor op weloverwogen wijze een strategie kan worden bedacht en ingezet om een (mogelijk) probleem effectief en doelgericht het hoofd te bieden. Daarbij houd je rekening met (heftige) emoties die je bij jezelf bemerkt. Besef van de ander: Besef van de ander is de wetenschap dat de gevoelens, gedachten en het gedrag van de ander kunnen verschillen of overeenkomen met je eigen gevoelens, gedachten en gedrag, en dat je altijd de keuze hebt om je eigen gedrag aan de ander aan te passen. Relaties hanteren: Relaties hanteren is de vaardigheid om in verschillende contexten op constructieve en positieve wijze sociaal gedrag te kunnen uitvoeren. Het gaat over relaties aangaan, onderhouden en het voorkomen van uitsluiting en probleemgedrag. Ook het weerstaan van sociale druk en het oplossen van problemen horen daarbij. Keuzes maken: Keuzes maken wil zeggen dat je de kennis, vaardigheden en attitudes, die zijn afgeleid van de andere vier SELcompetenties, inzet om in diverse sociale contexten verantwoordelijke keuzes te maken voor jezelf, de ander en de omgeving. Deze vijfde competentie is vooral een morele competentie. LEES MINDER
ik: besef van zichzelf en zelfmanagement
jij: besef van ander en relaties kunnen hanteren
wij: keuzes maken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Kogerveld voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Kogerveld bespreekt met regelmaat de vijf kernwaarden met de kinderen. Hierin is een opbouw van groep 1 tot en met groep 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Kogerveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Kogerveld gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Kogerveld?
Openbare Basisschool Kogerveld gebruikt de SEL-lessen van Kees van Overveld voor sociaal-emotioneel leren.