
Schoolweging
De schoolweging van Het Eiland is 29,33 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,88%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,33) en benadrukt de effectieve ondersteuning bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 20% vwo-adviezen (vergelijkbaar met landelijk gemiddelde), anderzijds 10% praktijkonderwijs/vmbo-bl adviezen (ruim boven regio). De havo/vwo-combinatieadviezen (25%) zijn opvallend hoog en wijzen op een bewust differentiatiebeleid. Dit past bij een school met een diverse populatie waar 25,64% van de leerlingen uiteindelijk boven hun advies presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Eiland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.73 | 175.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken Leerling in Beeld (Cito) om onze kinderen vanaf groep 3 twee keer per jaar te toetsen. Dit doen we naast de methode gebonden toetsen. Twee keer per schooljaar maken we een schoolbrede analyse van de tussenopbrengsten. We bekijken dan wat onze successen van het laatste half jaar zijn en signaleren zorgsignalen. Hieronder worden de gegevens van de NSCCT (Niet schoolse capaciteiten toets) naast de resultaten van de Leerling in Beeld met elkaar vergeleken. Daarbij is te zien dat de kinderen gelijk of beter scoren op de tussentoetsen in vergelijking tot hun leercapaciteiten. groep BG en G score NSCCT I en II score (rek & BL) 5 26% 52% 6 30% 30% 7 31% 44%
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68,42% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies - ruim 2,7x hoger dan het landelijk gemiddelde. Slechts 5,26% zit onder advies, wat lager is dan de helft van de nationale benchmark (11,81%). Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale veiligheid binnen de school Elke groep van Het Eiland heeft groepsregels die voor alle kinderen gelden. De regels worden met regelmaat besproken en vastgesteld samen met de kinderen. Deze regels zijn positief geformuleerd. Ze geven aan wat de kinderen wel mogen doen. Bijvoorbeeld: de regel is niet “Niet rennen door de gang”, maar “We lopen rustig in de gang” We werken aan preventie en voorkoming van problemen. Zo worden onze kinderen sociaal competent. Sociale competentie gaat over hoe kinderen met elkaar en met zichzelf omgaan. Bijvoorbeeld dat ze niet mogen slaan als ze ruzie hebben met een ander kind, maar dat ze de ruzie beter met praten kunnen oplossen. Ze leren ook om samen te werken met andere kinderen of hoe ze op een goede manier voor zichzelf op kunnen komen. Al deze vaardigheden zijn belangrijk voor kinderen: ze zullen deze vaardigheden nu, maar ook later nodig hebben in de maatschappij. Wij geven de kinderen daarom les uit de methode ‘Kwink’. Daarbij werken de kinderen aan 5 gedragscompetenties: Besef hebben van jezelf Besef hebben van de ander Keuzes kunnen maken Zelfmanagement Relaties kunnen hanteren De kinderen krijgen structureel een les in sociale competentie. Die les gaat steeds over een ander thema. Sociale competentie houdt niet op in de klas: ook thuis hebben kinderen regelmatig te maken met deze competenties. Via ons ouderbericht laten wij weten waaraan we werken met de kinderen. Het kan gebeuren dat een kind zich toch niet veilig voelt. De leerkracht is dan aan zet. Hij/zij praat met de leerling en onderneemt actie op het probleem. Gaat het om pesten, dan volgt de leerkracht het pestprotocol. Als een kind zich niet veilig voelt, dan kan het kind terecht bij elke medewerker van school. Is het nodig dan wordt samen met de kind de IB-er ingeschakeld. Blijft het kind zich onprettig voelen en lost het probleem niet op, dan is de directeur de volgende persoon waar het kind terecht kan. LEES MINDER
PBS (positive behavior support)
Kwink (methode voor sociaal-emotioneel leren)
Gouden weken
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Het Eiland voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool Het Eiland werkt aan sociale ontwikkeling met de methode Kwink en de principes van PBS (Positive Behavior Support). Dit is gericht op een positief schoolklimaat met betrokkenheid van ouders en kinderen. Gedragsverwachtingen worden concreet gemaakt en gewenst gedrag wordt beloond. Het sociale leren wordt gevolgd met LVS Looqin (groepen 1-3) en Scol (groepen 4-8). Daarnaast is er tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek onder de kinderen van de groepen 6, 7 en 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Het Eiland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool Het Eiland gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.