Openbare Basisschool De Spiegel
Brikstraat 6
1503 BK Zaandam

Schoolweging

Schoolweging
37.2
Spreiding
5.49

De schoolweging van De Spiegel Zaandam is 37,20 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83.8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school benadrukt in haar beleid extra ondersteuning bij rekenvaardigheden om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

31.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit geeft aan dat de school effectief differentieert voor ambitieuze doelen, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

19.05% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies – significant hoger dan het regionale gemiddelde (1.01%). Tegelijkertijd krijgen 38.09% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies of hoger, wat aansluit bij de sterke focus op doorstroommogelijkheden in het schoolprofiel. De combinatie van praktische en theoretische adviezen reflecteert de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Spiegel ZaandamGemeente AmsterdamNederland
LIB171.14173.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkrachten van de groepen 1-2: . maken plannen van aanpak voor de perioden zomer-herfst, herfst-kerst, kerst-mei en mei-zomer met behulp van het visgraatdiagram en de Kaizenmethode (5x waarom). De leerkrachten van de groepen 3-8: bespreken de behaalde resultaten in de kleine- en grote schoolbesprekingen. De grote op bouwniveau en de kleine op groepsniveau. Grote: in de 0-week en begin maart. Kleine: begin november en eind mei. Ter voorbereiding op de grote schoolbespreking wordt door de leerkrachten het groepsoverzicht ingevuld. In dit overzicht is de analyse van de groep opgenomen. Dit gebeurt op basis van de resultaten op de CITO- èn methodetoetsen. Daarnaast worden bijzonderheden van leerlingen, die minder of juist beter presteren, vermeld. Bij deze bijzonderheden worden ook gewenste vervolgstappen beschreven. Tijdens de grote schoolbespreking wordt het visgraatdiagram ingevuld. Dit wordt gedaan om een grondige analyse van de behaalde resultaten te kunnen doen. Vervolgens wordt een zorgsignaal gekozen, die mogelijk de resultaten heeft beïnvloed. Met behulp van de Kaizenmethode, 5x waarom, wordt de kern van het probleem achterhaald. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt die in de bouw zal worden uitgewerkt. De ib-er stuurt de analyses door naar het bestuur (afdeling I&K) Ter voorbereiding op de kleine schoolbespreking verzamelen de leerkrachten de resultaten van de methodetoetsen. Deze worden besproken, inclusief vervolgstappen. De vervolgstappen zoals beschreven in het groepsoverzicht en besproken in de kleine/grote schoolbespreking worden in de weekplanning opgenomen. De resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen kunnen er ook voor zorgen dat het handelen van de leerkracht wordt aangepast. In de jaarkalender zijn momenten voor het maken- en evalueren van de plannen van aanpak voor beide bouwen opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33.33% van de leerlingen presteert boven hun advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 9.52% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11.81%). Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de maatwerkaanpak in de bovenbouw.

Sociale ontwikkeling

Obs De Spiegel is veilig en uitdagend in sfeer en omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen beter leren in een fijne, veilige en opgeruimde schoolomgeving. De basisschool draagt bij aan de opvoeding van het kind. Het is de plek waar kinderen leren omgaan met anderen. Daarom besteden wij veel aandacht aan respect tussen leerlingen onderling en tussen de leerlingen en de leerkracht. Dit is belangrijk om later succesvol te zijn in de maatschappij. LEES MINDER

Respectvol omgaan met elkaar

We houden ons aan afspraken

We zorgen goed voor elkaar en onze spullen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Spiegel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Spiegel werkt met de Kanjermethode in combinatie met een gedragsprotocol voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elke week geeft de leerkracht een les uit deze methode. De voordelen van de Kanjermethode zijn een uniforme taal bij gedrag, systematisch leren omgaan met elkaar, handvatten voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, en het monitoren van gedrag door middel van vragenlijsten. In de groepen 1 tot en met 4 wordt tevens met Looqin gewerkt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Spiegel gebruikt Kanvas, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Spiegel?

Openbare Basisschool De Spiegel gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.