obs De Gouw in Zaandam

Het team van obs De Gouw in Zaandam

Current section: team
Noorderven 6
1504 Zaandam

Zie hier hoe het team van obs De Gouw is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs De Gouw. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs De Gouw bij jullie?

Ontdek hoe goed obs De Gouw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs De Gouw zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.1%)
Man (8.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs De Gouw. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.9%)
25-35 jaar (17.8%)
35-45 jaar (17.8%)
45-55 jaar (17.8%)
55-65 jaar (37.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs De Gouw werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.6%)
Direct ondersteunend personeel (17.4%)
Indirect ondersteunend personeel (6.5%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs De Gouw gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op OBS De Gouw: Zorgeloos Onderwijs

Bij Openbare Basisschool De Gouw waarborgen we de continuïteit van ons onderwijs door middel van een proactieve aanpak voor personeelsvervanging. Wanneer er een behoefte ontstaat aan extra ondersteuning of vervanging, kijken we eerst intern. Ons toegewijde team van leerkrachten en onderwijsondersteuners wordt actief betrokken bij het vinden van oplossingen. Via gerichte communicatie binnen het team peilen we de beschikbaarheid voor het overnemen van taken of het verrichten van extra werkzaamheden. Deze interne benadering zorgt niet alleen voor een snelle en efficiënte oplossing, maar versterkt ook de collegialiteit en flexibiliteit binnen onze schoolgemeenschap. Zo garanderen we dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de specialisten die extra ondersteuning bieden op obs De Gouw

8

Taal- en rekenonderwijs: Fundament voor succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfplezier
Intern Begeleider: Onderwijsondersteuning op maat
Orthopedagoog: Expertise in leerontwikkeling
Rekenspecialist: Wiskundeknobbel ontwikkelen
Remedial Teacher: Gerichte hulp bij leeruitdagingen
Taalspecialist: Woordenschat en taalvaardigheid vergroten
Logopedist: Spraak- en communicatieontwikkeling
Gecertificeerd Coördinator Dynamische Schooldag: Structuur en leerplezier

Toelichting van de school:

Ons taalonderwijs is gericht op een rijke en passende taalleeromgeving, met aandacht voor meertaligheid en leesplezier. In de kleuterklassen (groep 1-2) gebruiken we de VVE-methode Piramide en 'Zien is Snappen'. Woordenschat wordt versterkt met LOGO3000 en we bereiden voor op groep 3 met 'Fonemisch bewustzijn'. Dyslexiepreventie met BOUW! vindt plaats vanaf de kleuterleeftijd. In groep 3 focussen we op Veilig Leren Lezen en 'Zien is Snappen', met aanvullende woordenschat via LOGO Leeswoorden. Risicolezers krijgen extra ondersteuning met BOUW!. Van groep 4 tot 8 implementeren we Taal Actief, 'Zien is Snappen' of 'De Bovenkamer', aangevuld met LOGO Leeswoorden en LOGO Schooltaalwoorden. We zetten in op tekstverklaren (Close Reading) en bieden een Leeswerkplaats voor leerlingen met dyslexie. Onze taalspecialisten leiden een leerteam dat beleidsvoorstellen ontwikkelt op basis van actuele inzichten. Logopedische behandelingen en een speciale spelenderwijsgroep voor 3,5-jarigen verrijken het aanbod. De BIEB ondersteunt met collectiebeheer en leeslessen. Voor rekenen gebruiken we in groep 1-2 de VVE-methode Piramide en 'Rekenplein', met 'Levelspel' voor hoogbegaafde leerlingen en Numicon voor extra ondersteuning. Vanaf groep 3 werken we met Pluspunt 4, aangevuld met 'Levelwerk' en 'Kien'. De toetsen van Bareka monitoren de rekenvaardigheid vanaf groep 3. Bij specifieke behoeften zetten we Numicon in. Een pedagogisch-didactisch onderzoek (PDO) door de intern begeleider of een rekenspecialist kan plaatsvinden bij leerlingen die extra hulp nodig hebben.

4

Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Positief schoolklimaat
Intern begeleider: Ondersteuning bij sociaal welzijn
Orthopedagoog: Begeleiding bij emotionele groei
Kindercoach: Coaching voor zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Ons schoolbeleid voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap is verankerd in duidelijke gedragsprotocollen en schoolregels, zoals 'De Gouden Gouw'. We bevorderen een positieve sfeer door klassenregels, deelname aan de 'Week tegen Pesten' en het creëren van een rustige omgeving. Het leerteam gedrag, onder leiding van de gedragsspecialist, ontwikkelt beleid op basis van nieuwe inzichten. Speciaal voor groep 7 bieden we een faalangstreductie training aan, in samenwerking met de intern begeleider. Dit programma helpt leerlingen om te gaan met faalangst en hun zelfvertrouwen te vergroten. Ons onderwijsplan voor burgerschap en sociale kwaliteit is continu in ontwikkeling, met als doel alle leerlingen te vormen tot zelfverzekerde en betrokken wereldburgers.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak: Executieve functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Optimalisatie van gedrag
Intern begeleider: Begeleiding bij leerstrategieën
Orthopedagoog: Inzicht in leergedrag
Kindercoach: Praktische tips voor schoolwerk

Toelichting van de school:

Op obs De Gouw besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van de executieve functies bij onze leerlingen. Dit doen we door middel van specifieke lessen zoals Kwink en gerichte trainingen in executieve functies. We gebruiken ook concreet materiaal, zoals een 'schatkist', om deze belangrijke vaardigheden tastbaar te maken. Deze aanpak helpt leerlingen om beter te plannen, te organiseren en hun aandacht te richten, wat essentieel is voor succes op school en daarbuiten.

2

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: Actief en gezond

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut: Bewegingshulp op maat
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs: Sportplezier en vaardigheden

Toelichting van de school:

Alle groepen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde vakleerkracht in de nabijgelegen gymzaal. De jongste leerlingen (groep 1-2) krijgen extra bewegingsactiviteiten in het speellokaal tijdens de verlengde leertijd. Op maandagen is onze kinderfysiotherapeut van 'Fysiotherapie Westzijde' aanwezig voor individuele behandelingen op school. Aanmeldingen lopen via de intern begeleider. Ludios verzorgt tijdens de middagpauzes extra sport- en spelactiviteiten, en we werken aan de vergroening van onze schoolpleinen.

2

Medische zorg en persoonlijke verzorging op school

Beschikbare specialisten:

Aandachtsfunctionaris Onderbouw: Linda Afink
Aandachtsfunctionaris Bovenbouw: Anneke Nijkamp

Toelichting van de school:

Onze aandachtsfunctionarissen zijn het aanspreekpunt voor leerkrachten bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling, conform de meldcode. Zij volgen jaarlijks trainingen en adviseren het team bij signalering en handelen, met oog voor fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing. Ouders informeren ons over allergieën of medicijngebruik bij inschrijving. Conform het protocol 'Medische handelingen op scholen' dienen teamleden nooit medicatie toe of verrichten zij medische handelingen zonder expliciete toestemming van ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een behandelruimte voor de kindercoach
Een ruimte voor de Remedial Teacher
Een praktijkruimte voor de kinderfysiotherapeut
Een behandelruimte voor De Praatmaatgroep
Een ouderkamer

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op obs De Gouw

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Op obs De Gouw staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij bieden een gestructureerd ondersteuningssysteem om aan diverse leerbehoeften te voldoen. Ons team werkt nauw samen om de best mogelijke begeleiding te garanderen, van basisondersteuning tot gespecialiseerde hulp. Ons ondersteuningsteam (OT) komt zes keer per jaar bijeen, of vaker op aanvraag, om hulpvragen van leerkrachten te bespreken. Hierbij worden bevorderende en belemmerende factoren genoteerd in Esis en actiepunten vastgelegd in een actiejournaal. Een Smal Ondersteuningsteam (SOT) bespreekt hulpvragen met alle betrokkenen, inclusief ouders en leerlingen, met incidentele frequentie. Daarnaast evalueren we groepsresultaten en welbevinden via de Groepsbespreking/Ondersteuningsteam (GROT), tweemaal per jaar voor de onderbouw en eenmaal voor de bovenbouw. Actiepunten worden hierbij gedocumenteerd en geëvalueerd. Voor bredere ondersteuningsvragen schakelen we het Breed Ondersteuningsteam (BOT) in, waarbij we externe partners zoals schoolmaatschappelijk werkers betrekken om de benodigde ondersteuning te bepalen. Voor complexe casussen organiseren we periodiek Ketenpartneroverleg (KPO) met externe deskundigen zoals jeugdverpleegkundigen. Hier bespreken we anoniem casuïstiek en bepalen we de meest geschikte zorgroute. Alle gemaakte afspraken worden na afloop gedeeld. Ons schoolondersteuningsprofiel is visueel weergegeven in de ondersteuningspiramide van De Gouw en per leerling gedocumenteerd in Esis. De ondersteuningsroute is te raadplegen in de teamkalender en kwaliteitskaarten bieden een overzicht van onze procedures. Wij hanteren vijf ondersteuningsniveaus om zorg op maat te bieden: Niveau 1: Basisaanpak voor alle leerlingen met effectieve didactiek en gedifferentieerde instructie. Niveau 2: Extra ondersteuning voor specifieke leerlingen door middel van verlengde instructie, pre-teaching of compacten en verrijken. Niveau 3: Gerichte interventies zoals remedial teaching voor rekenen, lees- en spellingprogramma's, logopedie en aanpassingen voor ontwikkelingsvoorsprong. Niveau 4: Complexe hulpvragen met intensieve begeleiding, zoals dyslexiebehandeling of individuele gedragsbegeleiding. Niveau 5: Zeer specifieke ondersteuning, waarbij we intensief samenwerken met externe partners en waar nodig een andere onderwijsvoorziening overwegen. Daarnaast maken we gebruik van het Dienstencentrum Zaan Primair, waar onze schoolondersteuner en diverse specialisten (rekenen, taal, gedrag) ons adviseren en ondersteunen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, is er de bovenschoolse Plusklas, waarvoor een aanmeldprocedure geldt. Ons schoolmaatschappelijk werk biedt ondersteuning bij opvoedingsvragen en verwijzing naar jeugdhulp. Het onderzoeksteam van het Dienstencentrum kan ingezet worden voor specialistisch onderzoek om het systeem rond de leerling te versterken. Met de komst van de Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in 2025, waarborgen we het hoorrecht van leerlingen en transparantie over ons ondersteuningsaanbod in de schoolgids. Vanaf 1 januari 2025 is ook het Ouder- en jeugdsteunpunt Zaan Primair beschikbaar. Ons protocol voor doubleren is opgenomen in het schoolplan en de schoolgids, conform de wettelijke kaders, met als doel de ononderbroken ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Toekomstvisie: Van Passend naar Inclusief Onderwijs obs De Gouw streeft ernaar een educatief kindcentrum te worden waar alle buurtkinderen welkom zijn. We versterken onze kennis en aanpak, met ondersteuning van het Expertisecentrum Instituut voor Inclusief Onderwijs, om een inclusieve leeromgeving te creëren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons ambitieplan, 'Kwaliteit uit diversiteit', vormt de leidraad voor de schoolontwikkeling van obs De Gouw voor de periode 2023-2027. Dit jaarplan, 2025-2026, vertaalt deze visie naar concrete acties en doelstellingen voor het komende schooljaar. De prioriteiten voor het schooljaar 2025-2026 zijn gericht op de volgende vijf pijlers: 1. **Inclusief Onderwijs:** Verdere ontwikkeling van ons traject voor passend en inclusief onderwijs. 2. **Kwaliteitsverbetering:** Systematische verbetering en borging van onze kwaliteitszorgprocessen. 3. **Taalonderwijs:** Aanscherpen van de aanpak van ons taalonderwijs, met focus op leesbegrip en leesplezier. 4. **Hoge Verwachtingen:** Het uitdragen van positieve en ambitieuze verwachtingen naar leerlingen en ouders. 5. **Professionele Cultuur:** Versterking van een professionele werkcultuur door continue deskundigheidsbevordering en samenwerking.

Hoe realiseren we onze schoolse doelen?

Onze aanpak om de gestelde doelen te bereiken is veelzijdig: 1. **Inclusief Onderwijs:** We zetten concrete stappen om thuisnabij, passend en hoogwaardig onderwijs te bieden aan alle kinderen in onze wijk, zoals gedetailleerd in het jaarplan 2025-2026. 2. **Kwaliteitsverbetering:** Het afgelopen schooljaar hebben we de voorbereidingstijd voor leerkrachten tussen 15:30 en 16:30 uur geïntroduceerd voor reflectie en planning. Komend schooljaar focussen we op het borgen van gemaakte afspraken om onze kwaliteitszorg te verankeren. 3. **Taalonderwijs:** Ons team heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld op het gebied van taalonderwijs. Aankomend jaar ligt de nadruk op het verdiepen van onze methodieken, met specifieke aandacht voor 'Zien is snappen', Close Reading en het bevorderen van leesplezier. 4. **Hoge Verwachtingen:** We koesteren positieve en hoge verwachtingen van zowel onze leerlingen als hun ouders. Dit jaar streven we ernaar om deze verwachtingen nog duidelijker te laten zien in ons dagelijks handelen, ons onderwijsaanbod en de manier waarop we individuele en groepsdoelen stellen. 5. **Professionele Cultuur:** We investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons team via opleidingen en cursussen. Aankomend schooljaar zetten we hierop voort, met een sterke focus op samenwerking en het elkaar aanspreken op de gezamenlijke afspraken.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij OBS De Gouw

Toelichting van de school

OBS De Gouw biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten met 'De Spelenderwijsgroep'. Ons doel is om kinderen en hun ouders een vliegende start te geven aan de basisschoolperiode. Door middel van spel bevorderen we de spraak- en taalontwikkeling en laten we kinderen wennen aan de dagelijkse routines van groep 1 en 2. Wij vergroten de zelfredzaamheid en zorgen voor een soepele overgang naar de kleuterklassen. Ouderbetrokkenheid staat centraal in onze aanpak, omdat we geloven dat een sterke samenwerking tussen thuis en school essentieel is voor een succesvolle ontwikkeling. De Spelenderwijsgroep is er voor kinderen vanaf 3,5 jaar die ingeschreven staan bij OBS De Gouw en al gebruik maken van peuterspeelzaal Babino. Kinderen in deze groep zijn zindelijk en beschikken over een goede mate van zelfstandigheid, wat hen helpt om optimaal te profiteren van ons rijke aanbod. Ons intensieve speel- en leerprogramma is afgestemd op de leeftijd en individuele behoeften van elk kind. We dagen kinderen uit en stimuleren hun ontwikkeling op een speelse manier, met speciale aandacht voor taal en sociale vaardigheden. Dit zorgt voor een rijke leerervaring die perfect aansluit bij de volgende stap in hun onderwijs. Binnen De Spelenderwijsgroep is er ruimte voor maximaal acht kinderen. De groepsdynamiek en thematische inrichting van de speelhoeken sluiten naadloos aan bij peuterspeelzaal Babino en de groepen 1-2. We werken met erkende methodes zoals het VVE-programma Piramide en het woordenschatprogramma LOGO Peuters om de taalontwikkeling te maximaliseren. De dagelijkse routines van groep 1-2 worden actief geoefend, en de voortgang van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd met behulp van een vijf fasen ontwikkelingsmodel. Dit stelt ons in staat om tijdig te signaleren en bij te sturen waar nodig. Educatief partnerschap met ouders is cruciaal. Wij nodigen u uit om actief deel te nemen, bijvoorbeeld door af en toe te helpen in de groep, thuis spelactiviteiten met uw kind te ondernemen en aanwezig te zijn bij ontwikkelingsgesprekken. Uw betrokkenheid versterkt de leerkansen van uw kind aanzienlijk. Kinderen die deelnemen aan De Spelenderwijsgroep stromen door naar groep 1 wanneer ze vier jaar worden. Een warme overdracht tussen de leerkrachten van De Spelenderwijsgroep en groep 1-2 garandeert continuïteit in de begeleiding. Dankzij de voorbereiding in De Spelenderwijsgroep zijn de kinderen al vertrouwd met de schoolse routines. Ons thematisch onderwijs loopt van De Spelenderwijsgroep tot en met groep 2. Elk thema start met een boeiende opening en wordt afgesloten met een feestelijke bijeenkomst. Ouders worden per thema geïnformeerd over de inhoud en planning. De thema's voor het schooljaar 2025-2026 zijn: Welkom op school/Kleurenmonster, Herfst, Feest, Ziek & Gezond, Lente, Schoolthema en Zomer, met specifieke openings- en sluitingsdata voor een optimale leerervaring.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Gouw extra ondersteuning voor jonge kinderen?

OBS De Gouw biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een sterke basis te leggen.

OBS De Gouw biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een sterke basis te leggen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt OBS De Gouw samen voor het jonge kind programma?

Voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt OBS De Gouw nauw samen met Peuterspeelzaal Babino, een erkende partner in vroeg- en voorschoolse educatie.

Voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt OBS De Gouw nauw samen met Peuterspeelzaal Babino, een erkende partner in vroeg- en voorschoolse educatie.

Team | obs De Gouw in Zaandam | [2025] Schoolregister