
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Zaandam is 34,54 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98,75% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit is 5,8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66,04% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruimschoots haar norm van 34,3%. Deze score ligt ook 18,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectief maatwerk voor ambitieuze leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies profileert zich met een sterke focus op vmbo-(g)t (29,73%, tegen 16,45% regio). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (10,81%) en havo/vwo (10,81%). Praktijkonderwijsadviezen (2,7%) liggen iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Zaandam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
45,45% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim 20% meer dan landelijk. Slechts 4,55% zit onder advies (tegen 11,81% gemiddeld). Deze cijfers reflecteren de intensieve adviseringstrajecten en nazorg zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.