
Schoolweging
De schoolweging van Het Zaanplein is 35,95 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat boven de landelijke norm van 85% ligt. Toch ligt dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 92.7%, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32.8%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren, hoewel het percentage lager blijft dan het vergelijkingsgemiddelde (46.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op praktische richtingen: 5.7% praktijkonderwijs (vs. 1.0% regio) en 13.2% vmbo-b. De havo-adviezen (18.9%) zijn boven regionaal gemiddelde, terwijl vwo-adviezen (9.4%) juist lager uitvallen dan vergelijkbare scholen (18.6%). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Zaanplein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 296.16 | 281 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen we methode onafhankelijke (cito LOVS) en methode gebonden toetsen af. We nemen de tussentijds toetsen af om de kennis en vaardigheden van leerlingen in de betreffende vakken in kaart brengen. De sociaal- emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid wordt tweemaal per jaar gemeten middels ZIEN. Via leerling vragenlijsten en observatieformulieren door de leerkracht ingevuld wordt op school-, groeps- en leerling niveau een analyse gemaakt en indien nodig interventies opgesteld. In de groepen 5 t/m 8 nemen we in november de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test af). We doen dit om beter zicht te krijgen op het leerpotentieel van kinderen (wat mogen we van het kind verwachten). Deze test brengt in kaart wat de vermogens van het kind zijn om iets te leren en te begrijpen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (21.4% vs. 25.3% landelijk). Met slechts 16.7% onder advisering (t.o.v. 11.8% landelijk) toont de school een goede aansluiting op het VO, mogelijk dankzij de beschreven intensieve overdracht naar vervolgonderwijs.