
Schoolweging
De schoolweging van Et Buut is 27,18 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zoals ook beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie gestelde schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%, maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). De focus op maatwerk binnen het daltononderwijs draagt mogelijk bij aan deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op een brede doorstroom: 26,7% vmbo-(g)t en 26,7% havo, met een kleiner aandeel vwo (6,7%). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (20%), wat past bij de daltonvisie op maatwerk. Praktijkonderwijs ontbreekt in de adviezen, tegenover 1% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Et Buut | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.19 | 173.73 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de leerkrachten en ouders zijn de tussenresultaten de graadmeter of de leerling voldoende geprofiteerd heeft van het aangeboden onderwijs. De tussenresultaten worden gemeten via de toetsen van het CITO LOVS en de methode gebonden toetsen. Na elke toetsperiode worden de toetsresultaten geëvalueerd en geanalyseerd. Vervolgens worden er in het groepsplan nieuwe vaardigheidsdoelen per leerling en per groep gesteld. Indien nodig wordt het aanbod, de aanpak en de verdeling in niveaugroepen aangepast. Wanneer de resultaten onder de streefdoelen zijn, wordt er een verbeterplan opgesteld. Onze tussenresultaten zitten over het algemeen boven het landelijk gemiddelde. Tussenresultaten 2017/2018: over het algemeen tevreden: Aandachtspunten: technisch en begrijpend lezen groep 3, spelling en technisch lezen (2e half jaar) groep 4 en werkwoorden groep 8. Hier wordt in het cursusjaar 2018/2019 extra op ingezet. Zie bijlage: legenda: niveau 1 (hoog): blauw, niveau ll: groen, niveau lll (gemiddeld): geel, niveau lV: oranje, niveau V (laag): rood
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,8% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter, 26,3% presteert boven advies – een indicatie dat de school mogelijk terughoudend adviseert. Dit sluit aan bij het beleid om ‘afstromen’ te voorkomen, zoals vermeld in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Voorwaarde voor het ontwikkelen van kinderen is hen een veilige basis te bieden. Op christelijke daltonschool De Westerkim bouwen wij aan het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen van de leerling. Via de methode van De Vreedzame school leren wij hen om op een goede wijze met elkaar om te gaan. Hierbij is het belangrijk om kinderen daarin een verantwoordelijke rol te geven. Wij bieden hen handvatten om conflicten te voorkomen en indien ze ontstaan deze op een goede manier op te lossen. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van (cyber)pesten en treden kordaat op wanneer kinderen zich hier schuldig aan maken. LEES MINDER
zelfvertrouwen
veiligheid
respect
Wat is de werkwijze van Daltonschool De Westerkim voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool De Westerkim gebruikt het leerlingvolgsysteem Kijk! (groep 1 en 2) en Zien (groep 3 t/m 8) en een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek om de sociale vaardigheden en het welzijn van de leerlingen in kaart te brengen. De uitkomsten worden geanalyseerd en gebruikt voor het opstellen van groepsplannen en verbeterplannen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Westerkim om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool De Westerkim gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.