Christelijke Basisschool Tamarinde in Zaandam - Resultaten

Christelijke Basisschool Tamarinde
Schaarsven 2 A
1504 AS Zaandam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
34.35
Spreiding
6.41

De schoolweging van Tamarinde is 34,35 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

86,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Toch ligt dit 6,9 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen (93,4%). De school zet extra in op basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Fundamenteel niveau

Score: 86.4285%

Streefniveau

Met 36,4% behaalde het streefniveau (taal/rekenen) net de signaleringswaarde van 36,3%. Dit ligt wel 12,8 procentpunt onder het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). De uitdagingen hangen samen met de complexe leerlingenpopulatie, maar de school voldoet aan de inspectienorm.

Streefniveau

Score: 36.4285%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op havo (22,45% vs. 16,07% regio), maar beperkte doorstroom naar vwo (6,12% vs. 18,61% regio). Praktijkonderwijsadvies komt met 4,08% vaker voor dan landelijk (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (10,2%) en havo/vwo (8,16%) benadrukt de aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Groep 8 laat een groei van 3,8% zien t.o.v. groep 7 in rekenvaardigheid. De school investeert sinds 2021 in rekentutorprogramma's. Taalscores blijven stabiel op 2,1% boven groepsniveau, volgens het leerlingvolgsysteem.

ToetsTamarindeGemeente AmsterdamNederland
DOE296.16297.47275.81

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op twee momenten worden de CITO toetsen afgenomen: in januari en mei. In februari en juli worden door het hele team de resultaten van deze toetsen op school- groeps- en leerling niveau geanalyseerd en vergeleken met de van tevoren opgestelde verwachtingen. Op basis van groeps- en leerling besprekingen wordt gekeken wat de groep als geheel en leerlingen individueel nodig hebben om de einddoelen van dat leerjaar te behalen. Extra ondersteuning in de vorm van leerkrachtondersteuners worden indien nodig ingezet voor rekenen, taal, spelling en lezen. Daarnaast wordt er tweemaal per jaar, in oktober en maart, de methodetoetsen op groepsniveau geanalyseerd tijdens datateam in de bouwvergadering. De resultaten op de methodetoetsen worden geanalyseerd en vergeleken met de gestelde doelen. Eventueel wordt er een intensiever of verdiepend aanbod voor de groep/leerling opgesteld. De sociaal- emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid wordt tweemaal per jaar gemeten middels ZIEN. Via leerling vragenlijsten en observatieformulieren door de leerkracht ingevuld wordt op school-, groeps- en leerlingniveau een analyse gemaakt en indien nodig interventies opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

20,93% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Slechts 16,28% stroomt door boven advies (landelijk 25,27%). De school communiceert in haar jaarverslag over intensievere overgangsbegeleiding vanaf 2022 om dit te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

Wij bieden kinderen een veilige, uitdagende en plezierige omgeving waarin zij hun talenten kunnen onderzoeken en ontwikkelen. Kinderen verschillen in tijd en aandacht die ze nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen. Door het bieden van passend onderwijs en het stimuleren van een onderzoekende en ontwerpende houding krijgen kinderen wat zij nodig hebben om te groeien.

Je hoort erbij

Help een ander

Je doet wat je belooft

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Tamarinde voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Christelijke Basisschool Tamarinde voor sociale ontwikkeling omvat drie gouden regels (Je hoort erbij, Help een ander, Je doet wat je belooft), die zijn vertaald in positieve gedragsverwachtingen. Tijdens de gouden weken aan het begin van het schooljaar en de zilveren weken wordt aandacht besteed aan groepsvorming, gedragsverwachtingen en regels. Er wordt gewerkt met een methode ter bevordering van het leer- en leefklimaat en er is een leerlingenraad per locatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Tamarinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Tamarinde gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Tamarinde?

Christelijke Basisschool Tamarinde gebruikt de Vreedzame School en de Gouden regels/gouden en zilveren weken voor sociaal-emotioneel leren.