
Schoolweging
De schoolweging van Kleurenpracht is 37,56 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en licht hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (92,7%). Dit toont aan dat de basiskwaliteit op orde is.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
30,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 31,7%. Dit is echter beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 44,7%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadvies (13%) steekt af tegen 1% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel havo/vwo-adviezen (13%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (30%). Toch is er diversiteit in adviezen van vmbo-b tot vwo, passend bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kleurenpracht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 296.16 | 271.58 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op twee momenten worden de CITO toetsen afgenomen: in januari en mei. In februari en juli worden door het hele team de resultaten van deze toetsen op school- groeps- en leerling niveau geanalyseerd en vergeleken met de van tevoren opgestelde verwachtingen. Op basis van groeps- en leerling besprekingen wordt gekeken wat de groep als geheel en leerlingen individueel nodig hebben om de einddoelen van dat leerjaar te behalen. Extra ondersteuning in de vorm van leerkrachtondersteuners worden indien nodig ingezet voor rekenen, taal, spelling en lezen. Daarnaast wordt er tweemaal per jaar, in oktober en maart, de methodetoetsen op groepsniveau geanalyseerd. De resultaten op de methodetoetsen worden geanalyseerd en vergeleken met de gestelde doelen. Eventueel wordt er een intensiever of verdiepend aanbod voor de groep/leerling opgesteld. De sociaal- emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid wordt tweemaal per jaar gemeten middels ZIEN. Via leerling vragenlijsten en observatieformulieren door de leerkracht ingevuld wordt op school-, groeps- en leerlingniveau een analyse gemaakt en indien nodig interventies opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan de vergelijkingsgroep (25%). Slechts 10% zit onder advies (landelijk 12%). Dit duidt op zorgvuldige adviesvorming en effectieve ondersteuning in het VO.
Sociale ontwikkeling
De leerlingen van Kleurenpracht groeien op in een dynamische omgeving. Juist voor onze leerlingen is een vreedzame en plezierige leeromgeving daarom van groot belang. Kleurenpracht ziet de school als oefenplaats voor ‘jonge burgers’. Zij ontwikkelen een open houding ten opzichte van verschillen tussen mensen. Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen handelen, de groep en de school als gemeenschap. In het pedagogisch klimaat op CBS Kleurenpracht staan drie basisregels centraal: (1) We horen er allemaal bij (2) We houden rekening met elkaar (3) We zorgen goed voor alle spullen. De medewerkers hanteren dezelfde regels zodat er een voorspelbare, vreedzame en plezierige leeromgeving is. In de groepen zijn afspraken gemaakt over het omgaan met elkaar. Deze afspraken hangen op een prominente plek in ieder lokaal. LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Kleurenpracht voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid wordt tweemaal per jaar gemeten met behulp van ZIEN. ZIEN helpt de leerkracht om het welbevinden van leerlingen en het klimaat van de groep te monitoren en te ondersteunen. Via vragenlijsten en observaties wordt op school-, groeps- en leerlingniveau een analyse gemaakt en indien nodig interventies opgesteld. Driemaal per jaar vinden groepsgesprekken plaats met de intern begeleider en de groepsleerkracht, waarbij gestuurd wordt op groepsresultaten en het welzijn en de (leer)ontwikkeling van individuele leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Kleurenpracht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Kleurenpracht gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Kleurenpracht?
Christelijke Basisschool Kleurenpracht gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: HIRO en de Ringaanpak.