
Schoolweging
De schoolweging van De Duinstee is 28,81 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 84,4% net onder de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau, presteert De Duinstee marginaal onder verwachting. Het verschil met vergelijkbare scholen (95,9%) is significant, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 33,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit duidt op beperkte doorstroom naar hogere onderwijsniveaus, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 28,81.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn overwegend praktisch gericht: 62,5% VMBO (verdeeld over B, K en GT) tegenover 12,5% HAVO/VWO. Dit staat in contrast met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 27,5% naar HAVO/VWO doorstroomt. Opvallend is het volledig ontbreken van VWO-adviezen, terwijl dit landelijk bij vergelijkbare scholen 18,6% bedraagt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Duinstee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.4 | 176.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen deel aan de Eindtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. Hoe ziet de structuur eruit? De intern begeleider is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. Zij begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de intern begeleider en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die vier keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een leerlingoverzicht. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam. De zorgstructuur op onze school is voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van ondersteuning onderscheiden. In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel specifieke doorstroomdata ontbreekt, suggereren de lage streefniveaus en schoolweging dat leerlingen mogelijk onder hun potentieel presteren. De combinatie van hoge zittenblijfpercentages in sommige jaren (tot 50%) en beperkte doorstroom naar hogere niveaus wijst op uitdagingen in onderwijskwaliteit.
Sociale ontwikkeling
Het team van De Duinstee vindt het belangrijk dat ieder kind zich veilig en vertrouwd voelt op school, het fijn vindt om naar school te gaan en dat het zich gezien en gehoord voelt door de leerkrachten en de medeleerlingen. Uitgangspunt is dat een kind zich alleen goed kan ontwikkelen wanneer er sprake is van een goed pedagogisch klimaat.
Vertrouwen en respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Duinstee voor sociale ontwikkeling?
De Duinstee vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen. Een goed pedagogisch klimaat is het uitgangspunt. De school werkt met de Kanjertraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Duinstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Duinstee gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Duinstee?
De Duinstee gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.