
Schoolweging
De schoolweging van Oudendijk is 27,51 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept de basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen aan referentieniveaus voldoen. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), mogelijk door regionale spreiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de effectiviteit van maatwerkonderwijs voor talentontwikkeling, ondanks een complexe leerlingenpopulatie. De score overtreft vergelijkbare scholen (61,1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (15,38% tegenover 18,61% landelijk) en de combinatievmbo-(g)t/havo (15,38% vs. 10,34% regio). Praktijkonderwijsadvies (7,69%) ligt boven het regionale gemiddelde (5,52%). Dit toont een tweeledig profiel: enerzijds ambitieuze doorstroom, anderzijds aandacht voor praktisch ingestelde leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oudendijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen in januari en in juni de Citotoetsen af voor Rekenen, (Begrijpend) Lezen en Spelling. De resultaten worden geanalyseerd: is de leerling (voldoende) gegroeid? Waarom wel of waarom niet? Waar liggen mogelijke oorzaken als leerling niet voldoende is gegroeid? (oorzaken in omgeving van het kind en/of oorzaken in aanbod/instructie) Op basis hiervan worden nieuwe doelen opgesteld en in het groepsplan worden deze vastgelegd en hoe wij deze doelen willen gaan bereiken. Ook wordt bekeken of de leerling extra ondersteuning nodig heeft en uit wat die extra ondersteuning moet bestaan. De leerkracht neemt in de weekplanning op aan welke doelen wordt gewerkt en indien behaald dan wordt dat vastgelegd in het groepsplan. Bij methodetoetsen wordt ook bekeken welke doelen wel of niet beheerst zijn, gerelateerd aan de leerlijn van het betreffende vak. Bij het analyseren van de tussenopbrengsten wordt ook gekeken of wij de door ons opgestelde schooldoelen behalen en indien dat niet het geval is, wordt er naar een verklaring gezocht en wordt er eventueel een verbeteractie opgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,56% van de leerlingen presteert boven advies - ruim dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 11,11% zit onder advies, gelijk aan het nationale percentage. Dit succes wordt toegeschreven aan de 'leren leren'-aanpak en nauwe monitoring in het VO-traject, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Dat kinderen zich goed ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak is een eerste vereiste om goed te kunnen functioneren in hun eigen omgeving en later in de maatschappij. Goede omgangsvormen, inzicht in zichzelf en de ander, respect voor elkaar, anderen en de wereld komen samen in de sociale (probleemoplossende) vaardigheden die wij nastreven en uitdragen. Bovendien is de sociaal-emotionele ontwikkeling onlosmakelijk verbonden met samenwerken. LEES MINDER
Inzicht in jezelf en de ander
Respect voor elkaar en anderen
Samen((werken)
Wat is de aanpak van Basisschool Oudendijk voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Oudendijk hanteert de uitgangspunten van de Kanjermethode voor zowel leerlingen als leerkrachten om de sociaal-emotionele ontwikkeling een prominente plaats te geven. Jaarlijks wordt, op basis van de resultaten van de Kanjervragenlijsten, gemonitord hoe het sociale klimaat zich ontwikkelt en of bijsturing nodig is. Kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan, hoe ze problemen kunnen oplossen en hoe ze zich weerbaar kunnen opstellen en toch zichzelf kunnen zijn. Leerkrachten zetten de principes van de Kanjertraining in voor een respectvolle omgang met de leerlingen en hun ouders. Het schoolklimaat is open, prettig en gericht op samen leren en samen leven.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Oudendijk om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Oudendijk gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Oudendijk?
Basisschool Oudendijk gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.