
Schoolweging
De schoolweging van De Eigen Wijs is 28,72 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.2% scoort De Eigen Wijs ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een groeiende school met diverse instroommomenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, iets onder de school-specifieke signaleringswaarde van 50.1%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie, waarbij 12.5% van de groep 8-leerlingen een praktisch schooladvies ontving.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een duidelijke nadruk op hogere leerwegen: 50% vmbo-(g)t/havo-advies tegenover 10.34% in de regio. Opvallend is dat 12.5% van de adviezen onbekend blijft, mogelijk door de relatief jonge uitstroomgroepen. De 12.5% praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) ligt boven het landelijk gemiddelde (9.69%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Eigen Wijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
HGW IKC DE Eigen Wijs werkt volgens het HGW-protocol (Handeling Gericht Werken). Aan de hand van het HGWprotocol is de zorgstructuur opgesteld, deze manier van werken helpt om sneller en gerichter de specifieke onderwijsbehoefte van leerlingen in beeld te brengen zodat het aanbod en handelen daarop kan worden afgestemd. Meerdere keren per jaar analyseren we de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de doorstroomtoets en leggen we onze bevindingen vast in een rapportage met als doel; In de eerste plaats: de school heeft streefdoelen gesteld om tot passende eind- en tussenopbrengsten te komen. De rapportage heeft tot doel om te analyseren in hoeverre de school deze doelen heeft behaald. Vervolgens wordt deze analyse omgezet naar actie(s) voor de school, een bouw of een groep. Ten tweede maakt de school een diepte- analyse als blijkt dat er bepaalde streefdoelen niet gehaald zijn. En legt de school d.m.v. trendanalyse verantwoording af aan de toezichthouder over de behaalde onderwijsresultaten. Om onze doelen op leeropbrengsten te bepalen maken we gebruik van het format ‘Stap voor stap naar schooleigen doelen’ van de PO raad. Het volgen van de ontwikkeling wordt op de volgende manier gedaan: We maken in alle groepen gebruik van IEP, een leerlingvolgsysteem dat het complete kindbeeld volgt: hoofd, hart én handen. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Met het IEP zien we duidelijk of een kind van het onderwijsaanbod profiteert en op weg is om de onderwijsdoelen te halen. Daarnaast biedt IEP ook meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Zo krijgen we een compleet beeld van elk kind. In groep 1 en 2 gebruiken we de observatie-instrument van Digikeuzebord.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert bovengemiddeld: 37.5% van de leerlingen zit boven advies (vs. 25.27% landelijk), terwijl slechts 12.5% onder advies presteert. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en goede aansluiting op het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een veilige plek, waaruit we in verbinding staan met de wereld en deze actief opzoeken, ontdekken en onderzoeken. Dit doen we met liefde en respect voor verschil in cultuur, opinie en onze omgeving. We leren en werken samen, we zijn allen anders én gelijk. We zijn zelfbewust, kritisch en eigenwijs. We leren onze talenten te gebruiken zodat we een duurzame toekomst kunnen vormen.
Ik ga respectvol om met anderen en mijn omgeving
Ik ken en heb vertrouwen in mijn eigen talenten
Ik kan samenwerken met anderen
Wat is de aanpak van De Eigen Wijs voor sociale ontwikkeling?
De Eigen Wijs werkt met thematisch onderwijs met behulp van IPC (International Primary Curriculum). Binnen IPC komen acht ontwikkeldoelen continu aan bod: aanpassingsvermogen, communicatie, samenwerking, onderzoek, ethiek, veerkracht, respect en bedachtzaamheid. De taken zijn zo ontworpen dat kinderen voortdurend ervaringen opdoen die hen prikkelen en uitdagen. Om tot inzichten te komen, krijgen de leerlingen de ruimte om op de doelen te reflecteren. Het vieren van successen en het stellen van nieuwe doelen zijn belangrijke momenten in het leerproces. Daarnaast maakt De Eigen Wijs gebruik van de methode 'Gelukskoffer', waarmee kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en invloed op hun eigen geluk, wat resulteert in een positiever zelfbeeld en een verbeterde sociale omgang. Deze methoden passen goed bij de visie van de school. De werkwijze met betrekking tot sociale ontwikkeling komt ook tot uiting in het pedagogisch klimaat, de liefdevolle en respectvolle omgang met elkaar en het onderwijsaanbod dat gericht is op brede talentontwikkeling. Er wordt ook gewerkt met een leerlingvolgsysteem, IEP, gericht op sociaal-emotioneel gebied (Hoofd, Hart en Handen). De Eigen Wijs is betrokken bij de buurt en werkt actief samen met lokale partners zoals Brede School Wormerland.
Welke registratievormen gebruikt De Eigen Wijs om sociale ontwikkeling te monitoren?
De Eigen Wijs gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten in kaart te brengen: onderdeel Hoofd, hart en handen, van LVS IEP en MijnRapportfolio.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij De Eigen Wijs?
De Eigen Wijs maakt gebruikt van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: De Gelukskoffer.