Basisschool Basisschool St Ludgerus in Workum

Het team van Basisschool St Ludgerus in Workum

Current section: team
Weverswei 4a
8711 Workum

Zie hier hoe het team van Basisschool St Ludgerus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool St Ludgerus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool St Ludgerus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool St Ludgerus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool St Ludgerus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool St Ludgerus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (62.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool St Ludgerus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool St Ludgerus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij Basisschool St Ludgerus

Bij Basisschool St Ludgerus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit is dat uw kind altijd in een veilige en leerzame omgeving is. Indien een groepsleerkracht kortdurend afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte, nascholing of deelname aan belangrijke vergaderingen, zetten we primair in op interne vervanging. Een collega uit een ander team staat dan klaar om de lessen voort te zetten en de vertrouwde sfeer te behouden. Als interne vervanging niet mogelijk is, doen we een beroep op ons netwerk van vaste, betrouwbare invalkrachten. Deze professionals zijn verbonden aan onze stichting en bekend met onze onderwijsaanpak. Het bureau SLIM, onderdeel van de Bisschop Möller Stichting (BMS), coördineert deze vervangingen efficiënt voor alle aangesloten scholen. De BMS hanteert een duidelijk protocol voor dergelijke situaties. Dit protocol garandeert dat leerlingen, wanneer er geen leerkracht beschikbaar is, niet direct naar huis worden gestuurd. Indien de omstandigheden het toelaten, worden de leerlingen opgevangen binnen andere klassen. In deze gevallen spreken we van opvang in plaats van lesgevende tijd, wat we zien als een noodoplossing om de continuïteit van de schooldag te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling in groepen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool St Ludgerus: Onze Deskundige Specialisten

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden
BMS Specialisten voor Brede Onderwijsbehoeften

Toelichting van de school:

Op Basisschool St Ludgerus zetten we ons in voor de optimale taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Onze toegewijde zorgcoördinator start proactief met een onderzoeks­procedure wanneer er een achterstand wordt geconstateerd bij lezen of rekenen. Alle leerlingen ondergaan op vijfjarige leeftijd een gespecialiseerde screening door onze logopedist. Indien nodig, wordt er een passend logopedietraject gestart om de communicatieve vaardigheden te versterken en individuele leerdoelen te behalen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist binnen de BMS

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Om deze reden werken we nauw samen met deskundige gedragsspecialisten binnen de BMS. Daarnaast maken we gebruik van ons uitgebreide netwerk van professionals die klaarstaan om onze leerlingen te ondersteunen.

1

Gedrags- en Werkhoudings­specialisten

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist binnen de BMS

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving en effectieve taakaanpak bieden wij gespecialiseerde ondersteuning. Onze gedragsspecialisten, werkzaam binnen de BMS, helpen leerlingen met hun werkhouding en motivatie. Ze zijn een waardevolle aanvulling op ons team, aangevuld met expertise uit ons professionele netwerk.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegings­stimulatie

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Op vijfjarige leeftijd vindt er een motorische screening plaats, uitgevoerd door onze buurtsportcoach. Bij specifieke behoeften kan extra begeleiding door de coach of doorverwijzing naar een fysiotherapeut worden geregeld. Ook de schrijfmotoriek wordt nauwlettend gevolgd. Indien nodig, kan een fysiotherapeut worden ingeschakeld om de fijne motoriek te verbeteren en schoolse vaardigheden te ondersteunen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging, organiseren wij proactief overleg. Dit overleg vindt plaats met alle betrokken specialisten en leerkrachten, zodat we een gecoördineerde en effectieve aanpak kunnen garanderen voor elk individueel kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Sporthal en zwembad op 150 meter afstand
Buitenlessen op ons buitenplein
Buitensportvelden naast de school

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij St Ludgerus

Onze Visie op Ontwikkeling en Extra Begeleiding

Ontwikkeling in de Kleuterklassen: Groep 1 en 2 Kinderen die vóór 1 januari onze school starten, stromen doorgaans aan het einde van het schooljaar door naar groep 2. Aan het einde van het eerste schooljaar, of halverwege groep 2, evalueren we of twee of drie jaar kleuteronderwijs de beste weg is voor uw kind. Deze belangrijke beslissingen bespreken we altijd in nauw overleg met u als ouder. Onze school hanteert specifieke criteria om de ontwikkeling van elk kind te beoordelen. Hierbij kijken we naar zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele vooruitgang. Uiteindelijk adviseren we, na gezamenlijk overleg, wat het meest passend is voor de onderwijsbehoeften van uw kind. Plusklas voor Talentontwikkeling Basisschool St Ludgerus biedt een interne plusklas en maakt gebruik van een externe plusklas. Deze laatste is een gezamenlijk initiatief van onze BMS-scholen in Bolsward, Sneek en Harlingen. Deelname aan de plusklassen wordt bepaald aan de hand van duidelijke criteria. Deze omvatten resultaten uit het leerlingvolgsysteem (IEP toetsen), observaties van de leerkrachten, oudergesprekken en specifieke onderzoeken naar meerbegaafdheid (SIDI protocol). Onze interne coördinator meerbegaafdheid werkt nauw samen met een externe coördinator binnen ons regionale netwerk, waardoor we optimale ondersteuning kunnen bieden. Toekomstig Aanbod aan Expertise en Ondersteuning Binnen onze Stichting de BMS is een gestructureerde zorgstructuur ontwikkeld waar alle scholen van profiteren. Dit omvat ondersteuning op diverse gebieden, van cognitieve vakken zoals taal, lezen en rekenen tot hulp bij sociaal-emotionele uitdagingen. Dankzij een breed netwerk van specialisten, zowel binnen als buiten onze stichting, en een directe lijn met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs, kunnen wij snel de juiste expertise inschakelen om uw kind te helpen. Wij vinden het cruciaal om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces. Daarom voeren we jaarlijks kindgesprekken. Indien uw kind een eigen onderwijsprofiel (OPP) heeft, wordt dit uitgebreid besproken tijdens deze gesprekken tussen de leerkracht en het kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg op Basisschool St Ludgerus

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Basisschool St Ludgerus zetten we vol in op continue kwaliteitsverbetering. We monitoren onze prestaties met diverse instrumenten, waaronder leerlinggegevens, enquêtes onder ouders en inspectierapporten. Dit helpt ons om onze onderwijsdoelen te realiseren en waar nodig bij te sturen. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op specifieke verbeteringen. Prioriteiten zijn onder andere het optimaliseren van de leerlijn voor technisch lezen, de succesvolle implementatie van een nieuwe spellingsmethode en het versterken van Wetenschap & Techniek door de hele school. Ook besteden we extra aandacht aan burgerschap, geïntegreerd in diverse vakken, en stimuleren we meertaligheid met projecten die aansluiten bij nieuwe kerndoelen. Deze plannen worden transparant besproken met de Medezeggenschapsraad (MR) en de Schooladviescommissie, zodat we samen bouwen aan de toekomst van ons onderwijs.

Hoe borgen we de schoolontwikkeling en -doelen?

Ons kwaliteitszorgsysteem is cyclisch ingericht om ervoor te zorgen dat alle ambitie-, ontwikkel- en verbeterdoelen effectief worden geïmplementeerd en geëvalueerd. Door middel van diverse meetinstrumenten en evaluatiemomenten verzamelen we concrete input over de kwaliteit van onze organisatie. De resultaten van deze evaluaties vertalen we naar concrete schooljaarplannen en borgingsinstrumenten. We maken gebruik van de 'Schoolmonitor' om alle interventies planmatig te implementeren en te volgen. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak en consistentie in onze kwaliteitsinspanningen. De schooljaarplannen worden minimaal twee keer per jaar voorgelegd aan de medezeggenschapsraad voor bespreking. Ter interne controle voert de Bedrijfsvoeringsmanager (BMS) elke twee jaar een audit uit. De volgende interne audit staat gepland voor oktober 2025, om onze voortgang te waarborgen.

Downloaden

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Ons Integraal Kindcentrum (IKC) biedt een naadloze ontwikkelingsreis voor kinderen vanaf 2 jaar, waarbij spelend en ontdekkend leren centraal staat. Wij erkennen de uniciteit van elk kind en creëren een rijke leeromgeving die nieuwsgierigheid prikkelt. Met een integrale aanpak faciliteren we een stimulerende omgeving voor kinderen van 2 tot 6 jaar. De ruimtes zijn zo ontworpen dat ze kinderen uitnodigen tot ontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd een veilige en rustige plek bieden. Opvang en onderwijs zijn volledig geïntegreerd, met respect voor de huidige wettelijke en financiële kaders. Deze samenwerking garandeert een consistente ontwikkelingslijn. Een soepele overdracht van informatie over de voortgang van uw kind is cruciaal. Dit gebeurt via een persoonlijk gesprek tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht, met uw volledige instemming. Binnen ons IKC verloopt deze communicatie moeiteloos en transparant, wat essentieel is voor de doorgaande ontwikkeling van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs en opvangaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool St Ludgerus?

Basisschool St Ludgerus biedt een breed scala aan aanvullende diensten voor jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en gespecialiseerde VVE-programma's. Ons kindcentrum is ontworpen om een holistische en stimulerende omgeving te bieden voor de eerste ontwikkelingsjaren.

Basisschool St Ludgerus biedt een breed scala aan aanvullende diensten voor jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en gespecialiseerde VVE-programma's. Ons kindcentrum is ontworpen om een holistische en stimulerende omgeving te bieden voor de eerste ontwikkelingsjaren.

Professionele kinderopvangdiensten
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Uitgebreide kindcentrumfaciliteiten

Met welke partners werkt Basisschool St Ludgerus samen voor het programma voor jonge kinderen?

Wij werken nauw samen met 'Eigen & Wijzer' om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking stelt ons in staat om de ontwikkelingsbehoeften van elk kind optimaal te ondersteunen.

Wij werken nauw samen met 'Eigen & Wijzer' om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking stelt ons in staat om de ontwikkelingsbehoeften van elk kind optimaal te ondersteunen.

Team | Basisschool St Ludgerus in Workum | [2025] Schoolregister