School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade
Andries Veenstrastraat 27
8471 AW Wolvega

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies richt zich sterk op praktisch onderwijs: 58.33% praktijkonderwijs en 25% vmbo-b (versus 40.63% en 27.69% bij vergelijkbare scholen). Slechts 8.33% ontvangt een vso- of vmbo-k advies. Dit weerspiegelt het uitstroomprofiel van de school als speciaal basisonderwijs, waar levensvaardigheden en arbeidstoeleiding centraal staan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TriadeGemeente AmsterdamNederland
LIB155.38155.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen en sturen van onze leerlingen. De ondersteuningscyclus. Het schooljaar is verdeeld in vier periodes van ongeveer tien weken. De leerkracht werkt in de groep volgens een handelingsgerichte aanpak. De aanpak is als volgt opgebouwd: Waarnemen: De leerkracht verzamelt gegevens over de leerlingen. Het gaat hier om observaties, toetsen, gesprekken met ouders en de leerling. Alle gegevens worden verzameld in een groepsoverzicht. Begrijpen: De leerkracht analyseert de gegevens en bekijkt aan de hand hiervan aan welke doelen de leerling de komende periode gaat werken en wat de leerling nodig heeft om ze te bereiken. Plannen: De leerkracht gaat kijken welke leerlingen dezelfde onderwijsbehoeften hebben en maakt een plan voor de komende periode. Realiseren: In deze periode wordt er gewerkt aan het halen van de gestelde doelen. De leerkracht gebruikt deze periode om nieuwe gegevens te verzamelen over de leerling, die weer gebruikt gaan worden bij de volgende zorgperiode. Evalueren: Na een zorgperiode wordt gekeken of de doelen gehaald zijn. De onderwijsbehoeften van de leerling worden geëvalueerd en eventueel bijgesteld. In januari en juni wordt het uitstroomperspectief van de leerling geëvalueerd. Na elke periode vindt er een gesprek met ouders, leerkracht en eventueel leerling plaats. De afgelopen periode wordt geëvalueerd en doelen voor de komende periode worden besproken. Het leerlingendossier. Elke leerling beschikt over een dossier. Hierin staan onder meer: persoonsgegevens, notities over besprekingen van het kind, van de gesprekken met ouders en verzorgers, van onderzoeken, toets- en rapportgegevens. Het dossier is strikt vertrouwelijk en ligt achter slot en grendel. U kunt als ouder het dossier in zien. Praktisch betekent dit dat u een afspraak moet maken met de directeur om het dossier te bekijken. Het kan zijn dat wij gegevens uit het dossier aan anderen willen of moeten laten zien. Hiervoor hebben wij altijd toestemming van gezaghebbende ouders en verzorgers nodig. Toetsing. Tijdens het schooljaar worden de toetsen die bij de methodes horen afgenomen. Aan de hand van de resultaten maken leerkrachten direct keuzes in het onderwijsaanbod om goede resultaten te behalen. Op vaste tijdstippen nemen we methode-onafhankelijke CITO-toetsen af. De resultaten van deze toetsen maken een vergelijking met het landelijk gemiddelde en geven ons een redelijk objectief beeld van de leerprestaties van de leerling. Verder is het resultaat van de toetsen en testen van belang voor het eventueel geven van extra ondersteuning. Het resultaat van de toetsen wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. De individuele resultaten worden door de intern begeleider en groepsleerkracht besproken. Daarna worden de uitkomsten besproken met ouders en leerlingen tijdens de oudergesprekken. De uitkomsten worden tevens gebruikt om het effect van het gegeven onderwijs te evalueren. De uitkomsten worden tijdens de oudergesprekken met de ouders en, indien mogelijk, de kinderen besproken. Interne en externe ondersteuning. Als een leerkracht moeite heeft met het vinden van een oplossing is er zowel intern als extern ondersteuning te vragen. Binnen de school is de eerste persoon hiervoor de intern begeleider. De leerkracht en intern begeleider kunnen de logopediste en kinderoefentherapeut, een orthopedagoog, een gedragsdeskundige, de maatschappelijk werkende en de schoolarts inschakelen waar dat nodig is. Mochten de vragen meer specialistisch van aard zijn, dan wordt in overleg met ouders externe ondersteuning gezocht. Te denken valt aan ondersteuning vanuit de expertisecentra en hulpverleningsinstanties. Ook kan de expertise van Veilig Thuis en de leerplichtambtenaar worden ingezet. Het Gebiedsteam van de gemeente is hierin een belangrijke schakel. Terugplaatsing naar de basisschool. Tijdens de halfjaarlijkse evaluatie wordt door de leerkrachten gekeken of er kansen zijn om een leerling terug te plaatsen in het reguliere basisonderwijs. De besluitvorming hierover vindt zeer zorgvuldig plaats na intensief overleg met ouders, leerling, intern begeleider en de commissie van begeleiding. In overleg met het MDO van de Stipe wordt gekeken welke school een passend aanbod voor de leerling kan bieden. Daarna zal een plan gemaakt worden om de overstap naar het reguliere basisonderwijs succesvol te laten zijn. Schoolverlaters, het laatste jaar. Het is van belang dat het maken van een keuze voor een school voor voortgezet onderwijs goed begeleid wordt. De school moet aansluiten bij de mogelijkheden, talenten, interesses en specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. In het voorlaatste leerjaar wordt expliciet stilgestaan bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld kritisch gekeken naar het uitstroomperspectief van de leerling, leerlingen die in aanmerking komen voor de schakelklas worden geclusterd en er wordt gestart met het invullen van het onderwijskundig rapport. Het laatste schooljaar staat in het teken van het kiezen van een school, het voorbereiden van de leerlingen op de nieuwe situatie en de overdracht naar de nieuwe school. Aan de hand van de toets resultaten, leerling kenmerken en speciale onderwijsbehoeften geeft de school een advies ten aanzien van de schoolkeuze. De resultaten van de eindtoets en het advies worden besproken met ouders en leerlingen. Daarna melden de ouders hun kind aan bij de school van hun keuze.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11.81% landelijk. De school toont sterke resultaten met 80% op advies (boven landelijk gemiddelde van 62.93%). Dit reflecteert de nauwkeurige ontwikkelingsperspectieven en intensieve monitoring die in het schoolbeleid beschreven staan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat: Onze leerlingen gezien worden, Onze leerlingen serieus genomen worden, We ons kunnen inleven in de leerling, We betrouwbaar zijn en doen wat nodig is, We achter het gedrag van de leerling kunnen kijken, We onze leerlingen gedifferentieerde feedback geven. Om de sociale vaardigheden van de leerlingen te verbeteren doen we de volgende dingen: Aan het begin van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met ‘De gouden weken’. Deze weken staan in het teken van groepsvorming en oudercontact (in de vorm van startgesprekken). Een duidelijk lesprogramma met een goede opbouw en een helder lesrooster dragen bijvoorbeeld al bij aan de veiligheid. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn en dit zorgt voor houvast en veiligheid. Door het inzetten van groepsvormende activiteiten ontstaat er verbinding. De leerkracht is erg belangrijk. Het tonen van voorbeeldgedrag, het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klas en het oefenen van sociaal gedrag is essentieel. Onze schoolafspraken zijn het uitgangspunt voor een veilig pedagogisch klimaat. Ze gelden zowel voor leerlingen, leerkrachten als iedere buitenstaander die onze school bezoekt. Het gehele schooljaar door staan de leerpunten centraal in ons aanbod om sociale competenties bij onze leerlingen aan te leren, te oefenen en te versterken. Een prettige en open sfeer in de klas, een positief groepsgevoel en een goed voorbeeld van de leerkracht wat betreft respectvol omgaan met verschillen tussen kinderen onderling, helpen het ontstaan van situaties met betrekking tot ongewenst gedrag of pestsituaties te voorkomen. In januari worden ‘De gouden weken’ nogmaals herhaald in de vorm van ‘De zilveren weken’. Dit doen wij omdat na de vakantie het groepsproces weer opnieuw begint. Om het groepsproces nogmaals positieve en veilige basis te geven wordt er in de twee weken na de kerstvakantie nogmaals expliciet aandacht besteed aan de groepsvorming. De leerkracht speelt hierin weer een cruciale rol. Op school is een leerkracht aanwezig die geschoold is in het geven van Rots & Water lessen. Eén keer per week krijgen de leerlingen in groepsverband de vaardigheden om de weerbaarheid te vergroten aangeboden in het gymlokaal. LEES MINDER

Veilig

Samen

Vertrouwen

Hoe bevordert School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade de sociale ontwikkeling van leerlingen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade maakt gebruik van Kindbegrip. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten vragenlijsten in die een duidelijk beeld geven van hun observaties. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen ook een vragenlijst in. De resultaten, die leerkrachten inzicht geven in de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, worden besproken. Op basis hiervan worden acties uitgezet om sociale vaardigheden te verbeteren, zowel op groepsniveau als individueel, afgestemd op het kind. Analyses, acties en evaluaties worden gedocumenteerd in ParnasSys.

Welke registratievormen gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade om sociale opbrengsten te meten?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Kindbegrip om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Triade maakt gebruik van de methoden Prima en Leerpunten. Goed Gedaan. voor sociaal-emotioneel leren.