
Schoolweging
De schoolweging van Wolvega Zuid is 34,93 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit sterke resultaat onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 34.93).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 34.3%. Toch blijft dit achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47.6%). De focus op maatwerkonderwijs zoals beschreven in het Dalton-concept lijkt hierbij positief uit te pakken voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een duidelijk focus op de basisberoepsgerichte leerweg: 45.5% vmbo-k advies tegen 9.2% bij vergelijkbare scholen. Toch zien we ook doorstroom naar hogere niveaus: 18.2% havo en 9.1% vwo. Deze brede spreiding sluit aan bij het Dalton-principe van zelfverantwoordelijk leren, maar vraagt om differentiatie in de bovenbouw.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Weststellingwerf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij analyseren onze middenafname toetsen en bespreken die met het team en Comprix. Hieruit komen doelen die we verwerken in onze ambities.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 18.2% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Desondanks scoort 81.8% op advies, wat wijst op realistische advisering. Het ontbreken van doorstroom boven advies vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
De Missie "Daltononderwijs is iedere leerling gegund" Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Daltononderwijs is adaptief onderwijs dat leerlingen uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. Het kritisch onderzoekend benaderen van moderne ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Daarmee gaat het daltononderwijs voortdurend met zijn tijd mee, zonder de doelmatigheid van onderwijs en de inbreng van een ondernemende leerling uit het oog te verliezen. Visie "De opbrengst, dat ben ik" Daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding. Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. Doel "Mensen met lef!" Daltononderwijs stelt zich ten doel om het onderwijs efficiënter in te richten door de kerndoelen met betrekking tot de leerinhouden van het onderwijs af te stemmen op de behoeften, interesses en competenties van leerlingen. Een daltonleerkracht leidt dit leerproces waar het nodig is en begeleidt het waar dat kan. Hij of zij stelt zich ten doel om het zelf werken en het met elkaar werken van leerlingen in een veilig pedagogisch klimaat te bevorderen door hen daartoe de ruimte te geven. Een Dalton leerling stelt zich ten doel om op een ondernemende en onbevreesde wijze zich kennis en vaardigheden eigen te maken. LEES MINDER
Positief schoolklimaat
Brede ontwikkeling leerlingen,
Preventieve begeleiding
Wat is de werkwijze van OBS Dalton Zuid Wolvega voor sociale ontwikkeling?
OBS Dalton Zuid Wolvega is een erkende Kanjerschool.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Dalton Zuid Wolvega om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Dalton Zuid Wolvega gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Dalton Zuid Wolvega?
OBS Dalton Zuid Wolvega gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.