Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool
Wilhelminastraat 18
8471 PK Wolvega

Schoolweging

Schoolweging
31.12
Spreiding
6.08

De schoolweging van Mgr. Scholtensschool is 31,12 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,2% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit ligt zelfs 2%-punt hoger dan vergelijkbare scholen (95,2%), wat aantoont dat basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd, ondanks de relatief hoge schoolweging. De combinatie van het Drempelonderzoek en individuele ontwikkelingsgesprekken lijkt hier effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 42,2% net niet gehaald (signaleringswaarde 43,5%), wat verklaarbaar is door de complexe populatie. Opvallend is dat de school hiermee slechts 13%-punt onder vergelijkbare scholen (55,4%) scoort. De Jenaplan-methode met focus op creativiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling lijkt hier meer vruchten af te werpen bij het fundamenteel niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 33,3% vmbo-k (fors boven regio: 9,2%) versus 11,1% vwo (onder landelijk: 18,6%). De sterke focus op maatwerk blijkt uit het hoge percentage combinatieadviezen (22,2% van de adviezen zijn gecombineerde niveaus). Dit sluit aan bij het Jenaplan-principe van 'heelheid', waar de cognitieve en sociale ontwikkeling gelijkwaardig worden gewaardeerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMgr. ScholtensschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten observeren, signaleren en analyseren op het dagelijks handelen en verwerken dit in hun aanbod. Hierdoor wordt het aanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind en de groep. Dit is terug te vinden in de pedagogische en didactische handelingscyclus, zoals is afgesproken binnen het team. Twee keer per jaar nemen wij een onafhankelijke landelijke genormeerde toets af voor de onderdelen taal en rekenen. Dit doen we met de IEP LVS toetsen. De gegevens worden daarna geanalyseerd en gebruikt om nieuwe werkdoelen te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (35%) ligt significant hoger dan landelijk (25,3%). Dit onderstreept de nauwkeurige advisering en de door de school benadrukte 'zelfredzaamheidstraining'. Wel valt 25% onder advies op, wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. De school zet daarom extra in op doorstroombegeleiding tijdens de brugklas.

Sociale ontwikkeling

Vanuit het wettelijk kader is burgerschap een eis waar elke school aan moet gaan voldoen. Onze Jenaplan visie is hier heel passend bij, omdat wij 'sociaal zelfredzaamheid' een belangrijk onderdeel vinden. Het leert kinderen zich staande te houden in een veranderende maatschappij. Vanuit onze Jenaplanessenties werken kinderen samen in verschillende situaties. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en ten aanzien van de ander (eigenaarschap). Door te werken met een stamgroepsvergadering en een kinderraad én kinderen hier een actieve rol in te geven, leren kinderen nadenken over verschillende onderwerpen. Ze helpen om het werken, leren en leven op ons IKC te verbeteren door vanuit hun ogen de onderwerpen aan te pakken. (burgerschap) LEES MINDER

sociaal zelfredzaam

samenwerken

eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool voor sociale ontwikkeling?

Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool werkt de hele dag door aan sociale vaardigheden, met extra aandacht tijdens vaste kringmomenten. In deze kringen worden situaties geoefend, en kinderen kunnen vertellen over gebeurtenissen in de klas, school of op het plein. Sociale vaardigheden worden aangeleerd door middel van gesprekken en drama-oefeningen. De school gebruikt ondersteunende materialen als Soemo-kaarten, Rots en Water spelletjes en groepsdynamische spellen. Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool is een Kanjerschool, wat zorgt voor meer verdieping in het pedagogisch klimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool gebruikt Kanvas en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool?

Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool gebruikt Kanjer trainingen, SOEMO-kaarten en Rots en Watertraining voor sociaal-emotioneel leren.