Basisschool Tuindorp
Grote vuurvlinder 2
8472 CH Wolvega

Schoolweging

Schoolweging
28.69
Spreiding
5.45

De schoolweging van Tuindorp Wolvega is 28,69 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt ook iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,69) hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 26,1% havo en 17,4% vwo (samen 43,5%). Dit overtreft duidelijk het regionaal gemiddelde voor vwo (18,6%). Toch blijft er aandacht voor praktische routes: 8,7% vmbo-k/(g)t advies toont een brede afstemming.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente WeststellingwerfGemeente AmsterdamNederland
197199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk schooljaar gaan we tweemaal de resultaten van de school evalueren. We kijken dan naar de resultaten van het huidige schooljaar en hoe zich dat verhoudt tot de jaren ervoor. Dit doen we aan de hand van Cito Leerling in beeld. Dit instrument beoogt het analyseren en waarderen van de tussen- en eindopbrengsten in beeld te brengen. Doelen voor opbrengsten, zoals intern rendement in de vorm van de te behalen resultaten van leerlingen op tussentijdse momenten en aan het eind van de schoolperiode, worden aangegeven. Naast de opbrengsten van de niet methode gebonden toetsing worden ook de resultaten van de methode gebonden toetsen betrokken in het proces van analyseren en waarderen van opbrengsten. Dit alles leidt tot opmerkingen, adviezen en mogelijke acties voor het vervolg op korte of langere termijn. Deze acties zijn proactief, zodat mogelijke hiaten in de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het bijstellen van het programma weggewerkt kunnen worden. De monitoring richt zich op analyses op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De te nemen interventies worden vertaald naar (groeps)plannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

93,8% van de leerlingen presteert op of boven het advies, significant beter dan de landelijke vergelijking (62,9% op advies). Slechts 6,25% zit onder advies, tegen 11,8% gemiddeld. Dit weerspiegelt een nauwkeurig adviesproces en adequate doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Op onze scholen werken wij volgens de methodiek van de Kanjertraining. LEES MINDER

Vertrouwen en plezier

Persoonlijke ontwikkeling

Eigenheid en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Tuindorp voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Tuindorp werkt aan een goede sfeer en prettige omgangsvormen door middel van de Kanjertraining. De uitgangspunten van deze training zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas (we werken samen), niemand lacht uit (we hebben plezier), niemand doet zielig (we doen mee). De Kanjertraining leert leerlingen elkaar aan te spreken op concreet gewenst gedragsniveau met behulp van tips. De school beschikt over een veiligheidsbeleid en een beleid op Burgerschapsvorming, die ter inzage aanwezig zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Tuindorp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Tuindorp gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Tuindorp?

Basisschool Tuindorp gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.