
Schoolweging
De schoolweging van Het Samenspel Wolphaartsdijk is 29,47 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,7% ruimschoots gehaald, gelijk aan het landelijk gemiddelde (95,9%). Dit bevestigt de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, ook bij een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 53,6%, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit ligt wel 4,1% onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie. Het onderwijsconcept richt zich op differentiatie, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 33,3% havo en 16,7% vwo (vs. 16,1% en 18,6% landelijk). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt ver onder regionale normen (1,01%). De combinatieadviezen vmbo-(g)t/havo (22,2%) benadrukken de doorstroomgerichtheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Samenspel Wolphaartsdijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per schooljaar worden de resultaten van onze leerlingen met het hele team geëvalueerd. In maart de tussenresultaten en in juni de eindresultaten. Dit gebeurt in het kader van de kwaliteitszorg. Wij vinden het erg belangrijk om aan de hand van methode onafhankelijke toetsen te bekijken hoe onze leerlingen presteren. De gegevens die deze toetsen opleveren gebruiken we om op leerling-, groeps- en schoolniveau te kijken welke acties er moeten volgen. Met steeds in ons achterhoofd het realiseren van een optimale ontwikkeling van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16,7% van de leerlingen presteert onder advies, hoger dan landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de spreiding in schoolweging. Tegelijk scoort 66,7% op adviesniveau, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op onze school formuleren we onderwijsbehoeften. Daarin nemen we zowel behoeften mee op het gebied van de instructie en ondersteuning van de instrumentele vakken (reken, taal, spelling en lezen) als op sociaal-emotioneel gebied. We gebruiken hiervoor ook de hart en handen toetsen uit het IEP-Lvs. Ook schenken wij extra aandacht aan het vormen van een positief groepsklimaat. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld: Kiva, Goed van start en de Gouden Weken 2.0. Kiva is het Finse programma voor positieve groepsvorming. Samen met Goed van start en Gouden Weken 2.0 bieden zij een arsenaal aan activiteiten om de positieve groepsvorming te stimuleren. We vullen elk schooljaar voor alle leerlingen de monitor in die hoort bij KiVa. Deze monitor geeft ons informatie op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, die wij gebruiken bij het opstellen van onderwijsbehoeften voor onze leerlingen in de groepsoverzichten en groepslannen. LEES MINDER
Respect
Veilig
Plezier
Wat is de werkwijze van Alberoschool Het Samenspel voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Alberoschool Het Samenspel zijn na de fusie in 2016 opgesteld door de teamleden en directie. Vanuit de visie van de school is gekozen voor het IEP-LVS. Dit leerlingvolgsysteem bevat ook vragenlijsten voor hart en handen. Daarnaast vult de school elk schooljaar voor alle leerlingen de KiVa monitor in. De resultaten worden besproken tijdens de groepsbesprekingen en gebruikt bij het opstellen van groepsoverzichten en groepsplannen. KiVa monitoring geeft informatie over de leerlingen en de groep, wat helpt bij het begrijpen van de leerlingen en het stimuleren van een positief groepsklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool Het Samenspel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Alberoschool Het Samenspel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa Monitoring, IEP vragenlijsten sociale veiligheid en een tweejaarlijkse tevredenheidmeting.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool Het Samenspel?
Alberoschool Het Samenspel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, KiVa, Goed van start en Gouden weken 2.0.