Basisschool Sint Hieronymus
Kerkweg 16
1687 PJ Wognum

Schoolweging

Schoolweging
28.46
Spreiding
6.13

De schoolweging van Sint Hieronymus is 28,46 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 57,7% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in aanleg, ondanks een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 20,37% havo en 16,67% vwo. Opvallend is de relatief hoge vmbo-(g)t-adviezen (18,52%), wat past bij een diverse populatie. Vergeleken met regioscholen scoort de school lager in praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint HieronymusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school zijn wij voortdurend bezig ons onderwijs af te stemmen op de behoefte van elke leerling. In de eerste plaats zijn observaties van de leerkracht van groot belang, omdat je daarmee kunt zien welke behoefte elk kind heeft en hoe daar het best op aangesloten kan worden met het aanbod. Wij willen vervolgens controleren of dit aanbod en deze aanpak resultaat heeft gehad. Daarom neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Dit zijn de methodegebonden toetsen, maar ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheden van de leerlingen in kaart brengen. De methodetoetsen worden bij afsluiting van een blok of hoofdstuk afgenomen. De Cito toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden en aan het eind van het schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11,36% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Met 65,91% op advies en 22,73% boven advies, sluit de school effectief aan bij het vervolgonderwijs. Dit past bij de beschreven intensieve adviseringstrajecten en NIO-toetsafname.

Sociale ontwikkeling

Vreedzaam Op onze school vinden we het belangrijk dat we kinderen helpen zich te ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied. We maken daarvoor gebruik van het programma ‘Vreedzaam'. De Hieronymusschool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. De kern van een democratie is de erkenning en het proberen te overbruggen van verschillen. We leggen de ander onze mening niet op, maar staan open voor de mening van de ander. In onze visie is het van belang om kinderen al op jonge leeftijd te leren hoe je om kunt gaan met verschillen. Hoe overbrug je meningsverschillen? Hoe los je belangentegenstellingen in een conflict zó op dat beide partijen tevreden zijn? Sta je open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? Kinderen hebben, om op een goede manier op te groeien, perspectief en hoop nodig. Ze hebben het idee nodig dat ze iets kunnen bereiken in deze samenleving. Binnen ‘Vreedzaam’ mobiliseren we de eigen kracht van kinderen. Kinderen krijgen een stem, en leren die op een verantwoordelijke manier gebruiken. Kinderen voelen zich gehoord en gezien, en ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’. Een belangrijk hulpmiddel bij het programma is een lessenserie. Wekelijks wordt er een les uit het programma aangeboden. Wat in de lessen aan de orde komt wordt dagelijks toegepast in de klas. Gedrag van leerlingen wordt voor een zeer groot deel bepaald door de omgeving en de achtergrond. Als we op de Hieronymusschool proberen kinderen te leren op een andere manier met elkaar en met conflicten om te gaan, is het natuurlijk van belang om ervoor te zorgen dat er geen grote kloof gaapt tussen school en thuis. Rots & Water De Hieronymusschool is een 'Rots & Water-school'. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen een lessenserie ‘Rots & Water’ aangeboden. Deze lessen worden gegeven tijdens de lessen bewegingsonderwijs. Met de lessen 'Rots & Water’ leveren we een bijdrage aan een beter sociaal klimaat in de klassen, waarbij de leerlingen met respect met elkaar omgaan. ‘Rots & Water’ is een sociale weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes. De leerlingen leren om op een goede manier voor zichzelf op te komen in de omgang met anderen. In de training is aandacht voor: Het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen Het fysiek, mentaal en verbaal weerbaar worden Sociale en communicatieve vaardigheden Door sport, spel en bewegen worden vaardigheden aangeleerd zoals regels en grenzen leren aanvaarden en respecteren. De actie wordt afgewisseld met kringgesprekken en reflectie. Thema’s die aan de orde komen zijn: Concentratie en focus Sterk staan, zelfverzekerdheid Lichaamstaal, wat straal ik uit en hoe doe ik dat De rots & waterhouding Hoe ga je om met groepsdruk, pestgedrag en grenzen Een zeer belangrijk, fundamenteel thema is het voorkomen van pesten (preventieve werking) en indien aanwezig, het aanpakken van pestgedrag in de klas en school. Rots en Water is een bewezen effectieve antipest methodiek.Alle leerkrachten hebben een 'Rots en Watertraining' gehad en 5 teamleden hebben de uitgebreide 3 daagse training gevolgd. Het team volgt ook geregeld een opfriscursus. Binnen de school is een coördinator verantwoordelijk voor de aansturing van het programma binnen de school. LEES MINDER

Samen

(Zelf) Vertrouwen

Respectvol

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Hieronymus voor sociale ontwikkeling?

Op Basisschool Sint Hieronymus wordt structureel gewerkt aan een prettige sfeer, met de focus op een veilige leeromgeving. Wekelijks worden er lessen gegeven in alle groepen vanuit het programma 'Vreedzaam'. Alle groepen krijgen jaarlijks een lessenserie 'Rots & Water', gegeven door speciaal hiervoor opgeleide leerkrachten. Twee keer per jaar worden vragenlijsten afgenomen bij alle leerlingen van de groepen 1 t/m 8 in het kader van het 'anti-pest protocol'. Jaarlijks vullen de leerlingen van de groepen 6-7-8 de vragenlijst 'sociale veiligheid' (Vensters) in.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Hieronymus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Hieronymus gebruikt de vragenlijst 'anti-pestprotocol' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Hieronymus?

Basisschool Sint Hieronymus gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school en Rots & Water.