Willem Alexanderschool
Anton Mauvestraat 1
3443 CV Woerden

Schoolweging

Schoolweging
29.73
Spreiding
6.57

De schoolweging van Willem Alexanderschool Woerden is 29,73 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. De school overtreft hiermee zowel het eigen historisch gemiddelde als het regionaal vergelijkingspercentage (95,87%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 57,8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit ligt ook iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een tweedeling zien: 20,7% havo en 20,7% vwo-advies (beide boven het regionaal gemiddelde van 16-19%), terwijl 3,45% praktijkgericht vmbo-b advies krijgt. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,73) waar de school zich op aanpast via maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillem Alexanderschool WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.5175.23173.05

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen en tussenresultaten. Vanaf groep 3 tot groep 8 worden er jaarlijks twee toetsperioden gehouden. In deze weken toetsen we de leerstof van het voorafgaande halve jaar. Hiervoor gebruiken we methode onafhankelijke toetsen zoals van CITO. De onderdelen die getoetst worden zijn, afhankelijk van de groep: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en wereldoriëntatie. In een toets bespreking die hierop volgt, bespreken de leraren met de intern begeleider de resultaten en worden er als dit nodig is hulp afspraken gemaakt. De behaalde resultaten worden ook teambreed besproken. Samen met de directie wordt gekeken of er aanpassingen in de gehanteerde didactiek of het onderwijsaanbod nodig zijn. De gegevens van deze toetsen worden verwerkt in ons leerlingvolgsysteem Naast deze toetsen gebruiken we ook de toetsen uit de methode om uitval op kleinere leerstappen te signaleren. De leerlingen van groep 8 doen mee aan de Centrale-eindtoets. Het bespreken van schoolresultaten gebeurt op verschillende manieren. De leerkracht bespreekt met de ouders de toetsen en de voortgang van het leerproces op drie momenten gedurende het schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

78,38% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven de vergelijkingsgroep (62,93%) ligt. Slechts 10,81% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat aansluit bij het beleid voor zorgvuldige advisering dat in het schoolplan wordt benadrukt.