
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
71.4% van de leerlingen krijgt praktijkonderwijsadvies, ruim boven het SBO-gemiddelde (40.6%). Slechts 4.8% ontvangt VMBO-basisadvies, tegenover 27.7% bij vergelijkbare scholen. Deze focus op praktische uitstroom sluit aan bij de schoolvisie op gepersonaliseerde leerroutes voor leerlingen met complexere ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Keerkring Woerden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na afname van de toetsen (CITO Leerling in Beeld) maken de IB-ers een overzicht van de resultaten ten opzichte van het leervermogen. De leerkrachten verantwoorden de resultaten aan de hand van een vragenformulier. Daarna analyseren de IB-ers de resultaten en stellen zij nieuwe doelen op. Het MT bespreekt de analyse en stelt kritische vragen met als doel schoolbrede trends te ontdekken. Daarna volgt een teambespreking en iedere leerkracht stelt een plan van aanpak op. De trends en schoolbrede doelen worden als opdracht geformuleerd voor de leerteams. Voor iedere leerling wordt per half jaar een OPP opgesteld. Hierin worden doelen opgenomen. Bij onze leerlingen zijn de cognitieve capaciteiten bekend. Overige belemmerende en succesfactoren staan ook beschreven in het OPP. Er worden resultaatgerichte doelen opgesteld per leerling. Halfjaarlijks voeren we LRV gesprekken om de resultaten te verantwoorden. Deze gesprekken worden gevoerd door leerkracht met de IB-ers hierbij, de IB verantwoorden de resultaten aan de directie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81.25% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het SBO-gemiddelde (62.93%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens de POVO-procedure en intensieve samenwerking met VO-instellingen.
Sociale ontwikkeling
PAD en PBS Naast de gewone lessen kennen wij op SBO De Keerkring de PAD-lessen. PAD staat voor Programma Alternatieve Denkstrategieën (of, voor de kinderen: Probeer Anders te Denken én te Doen). Het programma is bedoeld om de kinderen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. In de PAD-lessen leren we de leerlingen op andere wijze op mogelijk voor hen bedreigende situaties te reageren door andere oplossingen te bedenken. Door goed om te gaan met vervelende ervaringen wordt het zelfvertrouwen vergroot. De Keerkring is een gecertificeerde PBS school. Sinds langere tijd werkt De Keerkring volgens Positive Behavior Support (PBS). Goed gedrag kun je leren. Wij hechten veel waarde aan positief sociaal gedrag. Wanneer kinderen zich fijn en veilig kunnen voelen op school en in de klas, leren ze beter. Daarom bieden wij ‘Schoolwide Positive Behavior Support’(SWPBS). SWPBS is een schoolbrede aanpak waarmee we gewenst gedrag van al onze leerlingen in de diverse schoolsituaties stimuleren. Het fundament voor deze aanpak vormen de drie basiswaarden van de Keerkring: Verantwoordelijkheid Veiligheid Respect. Met deze waarden in gedachten hebben we afspraken gemaakt die gelden voor de verschillende ruimten binnen de school. In dit kader belonen we gewenst gedrag. Dat doen we met een zelf ontwikkeld beloningssysteem waarbij de kinderen ‘Goody’s’ kunnen verdienen en sparen. SWPBS is een positieve gedragsaanpak die voor iedereen duidelijk is. Het gedragsteam ondersteunt de leerkrachten bij de uitvoering van dit programma in de school. De school integreert PAD binnen PBS. Tijdens de ouderavonden worden er activiteiten georganiseerd om ouders op de hoogte te brengen van de inhoud van PAD en PBS. Onderdelen van dit programma zijn namelijk ook thuis goed te gebruiken. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van SBO De Keerkring voor sociale ontwikkeling?
Om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren, gebruikt SBO De Keerkring de volgende instrumenten: Leerling in Beeld en Swiss. Leerlingen van de groepen 7 en 8 geven hun kijk op welbevinden en veiligheid door het invullen van de leerlinglijsten monitor sociale veiligheid van Vensters. De orthopedagoog verwerkt de resultaten, die vervolgens met het team worden besproken. De opbrengsten van de verschillende instrumenten worden na analyse gebruikt voor het individuele kindplan (OPP) en het groepsplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt SBO De Keerkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO De Keerkring gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst en Swiss (incidenten registratiesysteem vanuit PBS).