R. de Jagerschool
Meester Joekespad 1A
3445 TM Woerden

Schoolweging

Schoolweging
26.62
Spreiding
7.7

De schoolweging van R. de Jagerschool is 26,62 , met een spreiding van 7,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,54% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,62).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 52,24% scoort de school net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8% voor het streefniveau. Dit laat zien dat ruim de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau behaalt, wat in lijn ligt met de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft duidelijk de voorkeur aan theoretische adviezen: 21,43% havo en 32,14% vwo (vs. landelijk 16,07% en 18,61%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie vmbo-b/k/havo beslaat slechts 24,99%, wat een academische focus suggereert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsR. de JagerschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB177.5175.23173.26

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school wordt elk jaar een toetskalender vastgesteld waarin wordt aangegeven wanneer er in de groepen methode onafhankelijke toetsen zijn. We gebruiken de toetsen van Cito Leerlingvolgsysteem. In groep 1 en 2 observeren we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van het programma Leerlijnen van Parnassys. De leerkrachten analyseren de uitkomsten van deze toetsen en stellen aan de hand daarvan onderwijsplannen op. In deze onderwijsplannen staat waar we in de komende tijd aan gaan werken, zowel op school- als op groepsniveau. Tussentijds worden de plannen geëvalueerd en waar nodig aangepast. We volgen hierbij de werkwijze van Passend Opbrengstgericht Onderwijs (Focus PO). In groep 8 doen de kinderen mee aan de verplichte Eindtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,53% van de leerlingen presteert onder advies, beter dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage van 26,32% boven advies reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid. Deze cijfers ondersteunen de beschreven intensieve begeleiding bij de overstap naar het VO.