KBs De Wegwijzer in Woerden

De resultaten van KBs De Wegwijzer in Woerden

Current section: resultaten
Essenlaan 1
3442 Woerden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KBs De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past KBs De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op KBs De Wegwijzer

Op KBs De Wegwijzer streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit niveau wordt zorgvuldig gemeten in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit is de vastgestelde signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Woerden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hogere Ambitie voor Onze Leerlingen

Naast het fundamenteel niveau zetten we bij KBs De Wegwijzer ook vol in op het streefniveau. Dit ambitieuze niveau daagt leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen dan de basisvereisten. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie bepaalt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau. Dit percentage weerspiegelt onze schoolspecifieke doelen en de potentie van onze leerlingen om uit te blinken in hun taal- en rekenontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van KBs De Wegwijzer?

Bij KBs De Wegwijzer begeleiden we uw kind met zorg naar het voortgezet onderwijs via de POVO-procedure. Dit traject start met een duidelijke informatieavond voor ouders en leerlingen in groep 8. Wij beschouwen het schooladvies als een cruciaal moment voor de toekomst van uw kind. Daarom hanteren we een zorgvuldige, transparante procedure die leidt tot een passend en kansrijk advies. We geloven in ambitieuze verwachtingen en adviseren waar mogelijk een uitdagend vervolgtraject. Hieronder vindt u een gedetailleerd overzicht van onze adviesvorming: Leerlingvolgsysteem: Vanaf dag één volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem. Dit systeem biedt inzicht in alle leergebieden, inclusief taal, rekenen en sociaal-emotionele groei. Cito-toetsen en Doorstroomtoets: Vanaf groep 3 meten we de voortgang tweemaal per jaar met de Cito-toetsen voor taal en rekenen. Vanaf schooljaar 2023-2024 integreren we de doorstroomtoets, een objectieve meting die de kennis en vaardigheden op het gebied van taal en rekenen beoordeelt. Deze resultaten, samen met de werkhouding, vormen de basis voor een weloverwogen advies. Overleg en Prognose: De leerkracht, intern begeleider en directie overleggen op basis van alle verzamelde gegevens. In groep 7 presenteren we een prognose advies, gebaseerd op de prestaties en ontwikkeling tot dan toe. Dit stelt ons in staat om samen met u en uw kind gericht te werken aan het definitieve schooladvies. Definitief Advies: Het uiteindelijke schooladvies wordt zorgvuldig bepaald, rekening houdend met de totale ontwikkeling van de leerling, niet enkel de toetsresultaten. Het leerlingendossier en het leerling-OKR documenteren dit proces. Ons doel is een advies dat perfect aansluit bij de individuele capaciteiten en ambities van uw kind. De Overgang naar het Voortgezet Onderwijs: De POVO-procedure is ontworpen om deze overgang soepel te laten verlopen. Meer informatie vindt u via Passenderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op KBs De Wegwijzer: Samen Leren en Leven

Bij KBs De Wegwijzer geloven we sterk in de kracht van samenwerking en gezamenlijk spel. Ons onderwijs reikt verder dan enkel academische kennis; het bereidt kinderen voor op een actieve rol in de maatschappij en bevordert een positieve manier van samenleven. We cultiveren een omgeving waarin respectvolle interactie centraal staat en besteden veel aandacht aan de persoonlijke groei van elk kind, met focus op weerbaarheid en zelfredzaamheid. KBs De Wegwijzer weerspiegelt de diversiteit van de Nederlandse samenleving en streeft ernaar leerlingen op te leiden tot democratische burgers die tolerant en respectvol zijn. Onze leerlingen leren waarderen en respecteren, ongeacht achtergrond, overtuiging of beperking. KBs De Wegwijzer, waar kinderen leren samen te leven en de wereld te ontdekken.

Samen Leven: Samenwerken en respect voor elkaar centraal.

Samen Werken: Gezamenlijke inspanningen voor groei en leren.

Zelfredzaamheid: Kinderen stimuleren om zelfstandig en veerkrachtig te zijn.

Hoe bevordert KBs De Wegwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De sociale ontwikkeling van onze leerlingen monitoren we nauwgezet. In september voeren we een sociogram uit, gevolgd door de 'Leerling in Beeld' vragenlijsten voor zowel leerkrachten als leerlingen (vanaf groep 4) rond de herfstvakantie. De resultaten van deze instrumenten leiden tot een groepsbespreking met de intern begeleider en de groepsleerkrachten. Dit vormt de basis voor het aanpassen van ons pedagogisch groepsplan, waarin we de onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen vastleggen en actiepunten formuleren, zoals de inzet van de KWINK-methode. In februari herhalen we de 'Leerling in Beeld' metingen voor groep 5-8, om de voortgang te evalueren en het groepsplan indien nodig bij te sturen voor de rest van het schooljaar.

Welke tools gebruikt KBs De Wegwijzer voor het meten van sociale opbrengsten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen, maakt KBs De Wegwijzer gebruik van specifieke registratiemiddelen. Deze tools helpen ons om de sociaal-emotionele groei te volgen en te ondersteunen. Een van de kerninstrumenten die we inzetten is 'Leerling in Beeld'. Dit instrument biedt waardevolle inzichten in de sociale dynamiek binnen de klas en de individuele ontwikkeling van elk kind.

  • Leerling in Beeld

Met welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren werkt KBs De Wegwijzer?

KBs De Wegwijzer zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door middel van effectieve lesmethoden. Ons doel is om kinderen te voorzien van de vaardigheden die nodig zijn voor positieve interacties en persoonlijke groei. Specifiek maken wij gebruik van de erkende methode 'KWINK'. Deze methode biedt een gestructureerde aanpak om sociale vaardigheden aan te leren, conflicten op te lossen en een positief klassenklimaat te bevorderen.

  • KWINK

Inspectierapport KBs De Wegwijzer: Transparantie en Kwaliteit in Onderwijs

De Wegwijzer, een toegewijde basisschool in Woerden, heeft in oktober 2022 een belangrijk bezoek ontvangen van de Onderwijsinspectie. Dit bezoek maakte deel uit van een breder bestuursonderzoek gericht op Stichting Kalisto. Het onderzoek op onze school was een grondig verificatieonderzoek. Gedurende dit bezoek werden er diverse klassen bezocht en werden er waardevolle gesprekken gevoerd met onze toegewijde directie, intern begeleiders, enthousiaste leerkrachten en natuurlijk onze leerlingen. Deze interacties bieden een helder beeld van de dagelijkse gang van zaken en de onderwijskwaliteit. De volledige resultaten en bevindingen van dit inspectiebezoek kunt u in detail terugvinden in het bijgevoegde inspectierapport.

Resultaten | KBs De Wegwijzer in Woerden | [2025] Schoolregister