KBs De Schakel in Woerden

Het team van KBs De Schakel in Woerden

Current section: team
Van Hogendorplaan 30
3445 Woerden

Zie hier hoe het team van KBs De Schakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs De Schakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs De Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs De Schakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs De Schakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (11.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs De Schakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (12%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs De Schakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers Regeling bij KBs De Schakel: Leren Gaat Altijd Door!

Bij KBs De Schakel zorgen we ervoor dat het onderwijs ononderbroken doorgaat, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We zetten ons optimaal in om elke klas een vaste leerkracht te garanderen. Onze prioriteit ligt bij het vinden van een gekwalificeerde invaller via onze betrouwbare pools of door interne flexibiliteit. Wanneer directe vervanging niet mogelijk is, faciliteren we creatieve oplossingen om de continuïteit te waarborgen. Dit kan betekenen dat we tijdelijk intern personeel inzetten. In uitzonderlijke gevallen kunnen groepen tijdelijk worden samengevoegd om ervoor te zorgen dat geen enkel kind naar huis hoeft te worden gestuurd. Onze interne begeleiders en onderwijsassistenten staan klaar om bij te springen, waarbij hun reguliere taken worden ingehaald op een later moment. Onze flexibele aanpak garandeert dat uw kind altijd in een gestructureerde leeromgeving verblijft. Mocht er toch een situatie ontstaan waarin we groepen moeten opsplitsen of samenvoegen, dan communiceren we dit proactief naar u. Bij langdurige afwezigheid informeren we u ruim op tijd over de getroffen maatregelen, zodat u volledig op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op KBs de Schakel werken we met combinatiegroepen 1/2. Bij de start van het schooljaar zitten er ongeveer 17 kleuters in elke kleutergroep. In de loop van het jaar stromen er steeds nieuwe kleuters in. Rond januari telt elke kleutergroep rond de 20 kleuters en aan het eind van het schooljaar zitten er rond de 26 kleuters in elke kleutergroep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij KBs De Schakel

6

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Extra Hulp
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Lees- en Schrijfvaardigheid
Logopedist voor Communicatieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij KBs De Schakel bieden we proactieve ondersteuning voor taal en rekenen om elke leerling te laten excelleren. Onze aanpak omvat gerichte, verdiepende en verlengde instructie binnen de klas, met flexibele differentiatie in tempo, niveau en verwerking. Dit garandeert dat zowel basisstof, herhaling als verrijking optimaal benut worden. Dagelijkse leesmomenten, zoals stillezen en begeleid lezen, stimuleren leesplezier en vaardigheid. Bij rekenen zetten we concreet materiaal en visuele ondersteuning in, aangevuld met dagelijkse extra rekentijd voor inoefening en herhaling. Onze remedial teacher biedt op twee ochtenden per week gespecialiseerde hulp bij begrijpend lezen, rekenen en spelling. De samenwerking met onze taal- en rekenspecialisten zorgt voor een continu verbeterd aanbod dat aansluit bij de individuele behoeften van leerlingen. Voor cognitief getalenteerde leerlingen bieden we uitdagende programma's zoals Different Day en Day a Weekschool groepen, zodat ook zij hun potentieel volledig kunnen benutten met extra uitdaging.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Expert in Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Twee Gecertificeerde Kwinkcoaches

Toelichting van de school:

KBs De Schakel bevordert een positief sociaal-emotioneel klimaat met de 'Kwink' methode, die preventie van pesten en het versterken van de groepsdynamiek centraal stelt. De methode integreert ook belangrijke thema's als mediawijsheid en burgerschap, en we nemen actief deel aan initiatieven zoals 'De Week tegen het Pesten' en 'De Week van de Mediawijsheid'. Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 kunnen deelnemen aan groepsgewijze trainingen of individuele coaching via Trainerwijs, gericht op zelfvertrouwen, weerbaarheid en de overgang naar het voortgezet onderwijs. Onze twee Kwinkcoaches waarborgen een consistente aanpak, effectieve communicatie met ouders en de levendige implementatie van de Kwink methodiek, ondersteund door een helder pestprotocol.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsanalyse
Expert in Leerstrategieën en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij ondersteunen leerlingen bij gedrag, werkhouding en taakaanpak met een gestructureerde en positieve benadering. Individuele gesprekken, het gebruik van beloningssystemen en hulpmiddelen zoals time-timers of rustplekken helpen leerlingen om hun zelfinzicht, verantwoordelijkheid en eigenaarschap te vergroten. Gedragsafspraken en doelen worden gezamenlijk opgesteld in overleg met de leerling, leerkracht en ouders, aangevuld met korte check-in/check-out momenten. Observaties en nauwe afstemming met de intern begeleider zorgen voor een effectieve en op maat gemaakte ondersteuning, gericht op een optimale leeromgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Fysiotherapeut voor Motorische Ontwikkeling
Logopedist voor Fijne Motoriek

Toelichting van de school:

KBs De Schakel stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen met gespecialiseerde ondersteuning. In groep 2 vindt een jaarlijkse screening plaats door onze fysiotherapeut, die ook wekelijks op school aanwezig is voor individuele begeleiding. We zetten specifieke hulpmaterialen in ter verbetering van zowel fijne als grove motoriek, zoals aangepast schrijfmateriaal en zitkussens. Onze vakdocent bewegingsonderwijs draagt bij aan een gevarieerd bewegingsaanbod voor alle groepen, conform het Lessenplan bewegingsonderwijs.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op KBs De Schakel hanteren we duidelijke protocollen voor medicijnverstrekking en persoonlijke verzorging, met vol respect voor de privacy van elk kind. Afspraken rondom hulp bij toiletgang, omkleden of hygiëne worden zorgvuldig vastgelegd en uitgevoerd door ons deskundige team. Indien specifieke medische handelingen vereist zijn, zorgen we voor de nodige scholing en instructie van betrokken teamleden. In nauw overleg met ouders en de intern begeleider evalueren we de ondersteuning regelmatig, en werken we samen met externe zorgverleners waar nodig voor optimale zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij KBs De Schakel

Ons Beleid voor Passend Onderwijs

Bij KBs De Schakel geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen met unieke onderwijsbehoeften. Individuele Ondersteuningsplannen (IOP) voor Succesvolle Ontwikkeling Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, stellen onze toegewijde leerkrachten, in samenwerking met de intern begeleider en met waardevolle input van ouders, een Individueel Ondersteuningsplan (IOP) op. Dit plan is de basis voor het stellen van ontwikkelingsdoelen, waarbij we nauwlettend volgen hoe de leerling zich ontwikkelt en het onderwijs- en leerstofaanbod hierop afstemmen. Door te werken met een ontwikkelingsgericht perspectief, maximaliseren we de talenten en potentie van elk kind. Samenwerking binnen Passenderwijs: Passend Onderwijs voor Iedereen KBs De Schakel streeft ernaar om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden binnen hun vertrouwde basisschoolomgeving. Wij ontvangen ondersteuning en middelen van het samenwerkingsverband Passenderwijs om een solide basis te leggen voor inclusief onderwijs. Wanneer de ingezette hulp van de school onvoldoende resultaat oplevert, kunnen zowel school als ouders advies of aanvullende ondersteuning aanvragen bij Passenderwijs. In specifieke gevallen kan dit leiden tot een ondersteuningsarrangement, een budget dat extra hulp mogelijk maakt. Doorverwijzing naar Gespecialiseerd Onderwijs Als de onderwijsbehoeften van een leerling niet volledig kunnen worden vervuld binnen onze school, zelfs met een ondersteuningsarrangement, werken ouders en school nauw samen aan een aanvraag voor plaatsing in een gespecialiseerde onderwijssetting. Dit kan bijvoorbeeld speciaal basisonderwijs of ander speciaal onderwijs zijn, afhankelijk van de individuele behoeften van het kind. De aanvraag wordt ingediend bij de Toelatingscommissie van SWV Passenderwijs. Meer informatie vindt u op www.passenderwijs.nl of neem contact op via 0348-412706 of info@passenderwijs.nl. Onze Toekomstplannen: Verder Versterken van Extra Ondersteuning KBs De Schakel heeft ambitieuze doelen voor de komende jaren om de extra ondersteuning voor onze leerlingen verder te optimaliseren. We zetten in op het verhogen van de expertise binnen ons team door gerichte trainingen op het gebied van gedragsmanagement, leerproblemen, executieve functies en effectieve lesmethoden. Daarnaast willen we de basisondersteuning continu verbeteren, zodat signalering en differentiatie vroegtijdig plaatsvinden en we direct kunnen inspelen op de behoeften van leerlingen. Onze aanpak van ondersteuningsvragen wordt gestructureerd via groepsplannen, leerlingbesprekingen en het toepassen van handelingsgerichte diagnostiek. We streven naar intensievere samenwerking met externe partners zoals jeugdgezondheidszorg, logopedie en leerplicht, om op maat gemaakte ondersteuning te garanderen. Tot slot willen we de betrokkenheid van ouders bij het formuleren, uitvoeren en evalueren van het ondersteuningsaanbod voor hun kind vergroten. Door deze ambities na te streven, creëren we een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving voor ieder kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Visie

Wat zijn de belangrijkste doelen en resultaten van ons schoolplan?

Terugblik op het voorbije schooljaar: Effectieve Directe Instructie (EDI) is succesvol geïmplementeerd op teamniveau, wat zorgt voor gestructureerde en gerichte lessen. Groepen 3 tot en met 8 zijn met enthousiasme overgestapt op de nieuwste Staal-methodiek voor taal en spelling, wat de taalvaardigheid van onze leerlingen versterkt. De PLG rekenen heeft zich gericht op het automatiseren, met als resultaat een verbeterde doorgaande lijn voor rekenvaardigheden. De keuze voor de leesmethode 'List' voor technisch lezen in de groepen 3-8 sluit naadloos aan bij onze visie op effectief leesonderwijs. De doorontwikkeling van de 'doelenraket' heeft geleid tot een heldere en consistente leerlijn van groep 1 tot en met 8. De implementatie van de 'Leerling in Beeld' (LIB) vragenlijst voor sociaal-emotioneel functioneren in de groepen 3-8 biedt waardevolle inzichten voor de begeleiding van onze leerlingen. De verbinding tussen 'Different Day' en het dagelijkse onderwijs is versterkt, waardoor leerlingen ook binnen de groep uitdagende leerervaringen opdoen. Met trots presenteren we onze actieve leerlingenraad, die dit jaar is samengesteld via verkiezingen en actief heeft bijgedragen aan het schoolbeleid. De vergroening van ons schoolplein is in volle gang, met de verwachte voltooiing in november 2025. Vooruitblik op het komende schooljaar: We zetten vol in op leesplezier en intrinsieke motivatie met de implementatie van de 'List' methodiek. Bareka en Rekensprint worden geïntroduceerd als doorlopende lijn voor het automatiseren van basisvaardigheden, wat essentieel is voor preventief onderhoud. De korte en middellange cycli van ons onderwijs worden aangescherpt om nog beter aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elke leerling. De realisatie van een klimaatbestendig schoolplein blijft een belangrijk doel. Daarnaast wordt een nieuw taal- en leesbeleidsplan opgesteld, met blijvende aandacht voor borgingsdoelen zoals EDI en de leerlingenraad. Burgerschap: Actief burgerschap en sociale integratie zijn kernwaarden bij KBs De Schakel. We creëren een omgeving waarin kinderen leren omgaan met maatschappelijke diversiteit en de basiswaarden van onze democratische samenleving omarmen. Ons onderwijs stimuleert sociale competenties, een open houding naar de samenleving en respect voor de rechtsstaat, met een continue monitoring en evaluatie van ons burgerschapsonderwijs.

Hoe waarborgt KBs De Schakel de kwaliteit van het onderwijs?

Bij KBs De Schakel werken we doelgericht aan de continue verbetering en borging van de onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat voor ons het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs, waarbij we voortdurend reflecteren op wat goed onderwijs inhoudt en hoe dit aansluit bij de overheidseisen en onze eigen ambities. Onze systematische aanpak omvat diverse instrumenten: 1. **Mijn Vensters Vragenlijsten:** Zelfevaluaties door leerkrachten, IB'ers en directie, aangevuld met tevredenheidsmetingen onder leerlingen, ouders en medewerkers, en externe audits. 2. **Inspectierapporten:** Evaluaties van het bestuursgericht toezicht en verificatiebezoeken door de onderwijsinspectie. 3. **Leerling Volgsysteem (ParnasSys):** Gebruik van methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen, zoals CITO-toetsen volgens de jaarlijkse Kalisto-kalender, om de voortgang van leerlingen nauwkeurig te volgen. 4. **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling:** Monitoring via het leerlingvolgsysteem. 5. **Sociale Veiligheid:** Jaarlijkse metingen in groepen 6, 7 en 8, conform wettelijke verplichtingen. 6. **Gedifferentieerde Besprekingen:** Regelmatige leerlingbesprekingen en trendanalyses in teamverband met IB en directie. 7. **Collegiale Visitatie/Audits:** Jaarlijkse audits binnen onze scholenkoepel. **Belang van Kwaliteitszorg voor Onderzoek en Statistiek:** De geanonimiseerde gegevens uit ons leerlingvolgsysteem dragen bij aan waardevol wetenschappelijk onderzoek en statistische analyses, zoals die van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze data helpen bij het in kaart brengen van onderwijsontwikkelingen en prestaties, zowel op schoolniveau als nationaal, wat essentieel is voor onderwijsverbetering. De resultaten worden verwerkt door het CBS, dat de gegevens pseudonimiseert en beschikbaar stelt voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). De gegevens zijn voor onderzoekers niet herleidbaar naar individuele leerlingen of scholen. Mocht u bezwaar hebben tegen de verwerking van uw kind's gegevens voor onderzoek, dan kunt u dit melden bij de directie, waarna de gegevens niet aan het CBS zullen worden doorgegeven. **Aanvullende Gegevens voor Onderzoek:** Gegevens over taal, rekenen en deelname aan kinderopvang zijn geen 'bijzondere' persoonsgegevens en mogen zonder specifieke toestemming aan het CBS worden verstrekt. Voor onderzoeken waarbij wel bijzondere persoonsgegevens nodig zijn, zoals gezondheidsgegevens, zal de school altijd expliciet uw toestemming vragen.

Speciaal Aanbod Jonge Kind bij KBs De Schakel Woerden

Toelichting van de school

KBs De Schakel in Woerden biedt opvangmogelijkheden voor jonge kinderen in samenwerking met Kind en Co Ludens. Wij faciliteren buitenschoolse opvang (BSO) via hun locatie, BSO De Staatsliedjes. Meer informatie over deze uitstekende BSO-faciliteiten vindt u op hun website: https://www.kmnkindenco.nl/bso/buitenschoolse-opvang-de-staatsliedjes/. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind ondersteunen, ook na schooltijd.

Veelgestelde vragen

Biedt KBs De Schakel extra educatieve programma's voor peuters en kleuters?

KBs De Schakel richt zich op een solide basis voor alle leerlingen. Voor specifieke aanvullende programma's voor de allerkleinsten verwijzen wij u graag naar onze externe partners. Wij zorgen voor een stimulerende leeromgeving binnen het reguliere basisonderwijs.

Met welke organisaties werkt KBs De Schakel samen voor opvang van jonge kinderen?

KBs De Schakel werkt nauw samen met Kind en Co Ludens om een naadloze overgang van school naar opvang te garanderen. Deze samenwerking met Kind en Co Ludens zorgt voor kwalitatieve buitenschoolse opvang. U vindt meer details over onze samenwerkingspartners via de link: https://www.deschakelwoerden.nl/onze-school/buitenschoolse-opvang/.

KBs De Schakel werkt nauw samen met Kind en Co Ludens om een naadloze overgang van school naar opvang te garanderen. Deze samenwerking met Kind en Co Ludens zorgt voor kwalitatieve buitenschoolse opvang. U vindt meer details over onze samenwerkingspartners via de link: https://www.deschakelwoerden.nl/onze-school/buitenschoolse-opvang/.

Team | KBs De Schakel in Woerden | [2025] Schoolregister