Johan Frisoschool
Het Spaarne 7 B
3448 DX Woerden

Schoolweging

Schoolweging
26.17
Spreiding
6.1

De schoolweging van Johan Frisoschool Woerden is 26,17 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,2% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op deze school, met name op het gebied van taalvaardigheid en kerncurriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,3%), toont het een sterke basis voor doorstroom naar hogere onderwijsniveaus. De school benadrukt in haar beleid extra aandacht voor rekenvaardigheden om dit verder te verhogen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (24% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen), gecombineerd met relatief lage vmbo-b advisering (4% vs. 5,5% regio). De 12% havo/vwo-adviezen sluiten aan bij de landelijke trend van gecombineerde adviezen. Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig, wat de academische focus bevestigt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohan Frisoschool WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.5178.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerresultaten Hoe doet mijn kind het? Ontwikkelt/ leert het goed? De meeste ouders zullen zich dat regelmatig afvragen. Meten en vergelijken van ontwikkeling en leerprestaties is hierbij nodig. Het is een middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er veranderingen nodig zijn in de manier en/of tempo van lesgeven. Hiernaast is het belangrijk om te bekijken of de leerlingen extra of speciale begeleiding nodig hebben op bepaalde ontwikkelgebieden. Observeren en signaleren We streven ernaar kinderen vanaf de kleuterperiode gedurende hun hele basisschoolperiode een ononderbroken ontwikkeling te laten doormaken. Om hiervoor te zorgen volgen wij alle leerlingen individueel tijdens hun ontwikkeling. Hiervoor maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem “Mijn kleutergroep” bij de kleuters en “Parnassys” voor de leerlingen van groep 3-8. Door middel van observaties, controle van begrip tijdens de lessen en het afnemen van (signaal)toetsen verkrijgen wij een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de kinderen en kunnen daardoor eventuele uitval vroegtijdig herkennen. De observaties zijn gericht op de complete ontwikkeling van de kinderen terwijl de controle van begrip en toetsen meer gericht zijn op onder andere lezen, spellen en rekenen. We vertalen ze in stimulerende factoren, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften. In het leerlingvolgsysteem worden naast al deze gegevens ook de individuele plan van aanpak en evaluaties bewaard. Naast de toetsen die direct aan de lesmethoden gekoppeld zijn, maken we ook gebruik van de onafhankelijke toetsen van het CITO. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van 'mijn kleutergroep’ en ‘KANVAS’. De observaties en leerlingvragenlijsten worden aan de hand van een vast schema afgenomen. Alle kinderen nemen hieraan deel. ‘Opbrengstgericht Passend Onderwijs’ Wij werken op de Johan Frisoschool volgens de principes van ‘Opbrengstgericht Passend Onderwijs’. De leerkracht sluit met het leerstofaanbod, de instructie en de begeleiding aan bij de onderwijsbehoefte van ieder kind. Door tijdens de uitleg van de lesstof al te differentiëren kan beter omgegaan worden met de individuele verschillen. Niet elk kind heeft immers evenveel instructie en begeleiding nodig om tot leren te kunnen komen. Door de zogenaamde ‘verlengde instructie’ krijgen de kinderen die dat nodig hebben de begeleiding die ze verdienen. Andere kinderen hoeven niet onnodig te wachten en kunnen snel aan het werk, waarna eventueel tijd overblijft voor moeilijkere taken. Bij de instructie van nieuwe doelen volgen wij de aanpak van EDI (expliciete directe instructie). Wij gebruiken voor ieder vak- en vormingsgebied een methode. Het is voor ons belangrijk dat de methode zowel herhalings- als verrijkingsstof biedt en digitale verwerkingsmogelijkheden heeft. Daarnaast moet de methode de mogelijkheid bieden dat kinderen zelfstandig én op hun eigen niveau werken. In ons meerjarenbeleidsplan staat wanneer een bepaalde methode vervangen wordt. Naast de inzet van goede methodes, werken we ook met digitale leermiddelen. Wij zetten Chromebooks in daar waar wij denken dat het ten goede komt aan het leerproces. We maken hierin bewuste keuzes. Door het gebruik van Chromebooks is het mogelijk om lesstof aan te bieden op het individuele niveau van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 29,2% boven advies uitkomt. Deze resultaten benadrukken de zorgvuldige advisering en sterke voorbereiding op het VO. Het hoge percentage 'op advies' (62,5%) sluit aan bij het beleid van realistische trajectplanning zoals beschreven in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

Alle groepen hebben vaste groepsleerkrachten, die zich - samen met de leerlingen - inzetten voor een plezierige en warme sfeer in de klas. Aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind hechten wij groot belang. Dit uit zich in de aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid, weerbaarheid, eigenaarschap en zelfrespect. We stimuleren deze ontwikkeling door te werken met de Kanjertraining en (kring)gesprekken, gezamenlijke vieringen en gerichte projecten. LEES MINDER

Prettige en veilige sfeer

Aandacht voor gedragsregels

Voorkomen van pesten

Wat is de werkwijze van de Johan Frisoschool voor sociale ontwikkeling?

De Johan Frisoschool werkt met de Kanjermethode. Dit is een serie lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Er is veel aandacht voor gedragsregels, zoals respect voor elkaar en zuinig omgaan met spullen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Johan Frisoschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Johan Frisoschool gebruikt Kanvas en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Johan Frisoschool?

De Johan Frisoschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.