
Schoolweging
De schoolweging van De Vliete is 30,46 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort maximaal met 100% voor het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op middelbare schoolniveaus: 33,3% havo en 33,3% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het hoge percentage vso-advies (16,7% vs. 0,12% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Havo/vwo-advies (16,7%) ligt wel onder het Zeeuwse gemiddelde (10,93%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliete | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Vliete volgen we de ontwikkeling van de kinderen op verschillende manieren. Een van die manieren is om de tussenresultaten van de methodegebonden en niet methodegebonden toetsen te analyseren en te gebruiken voor het opstellen van onze streefdoelen en de groepsplannen voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,3% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. De 72,7% die op advies presteert, sluit aan bij de landelijke trend (62,9%).
Sociale ontwikkeling
Op onze school vinden wij het belangrijk dat kinderen zelf verantwoordelijkheid nemen voor de dingen waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen. De omgang met zichzelf, de anderen en de omgeving staan hierin centraal.
Respect tonen voor elkaar
Zelfkennis bezitten
Sociaal vaardig zijn
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vliete voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool De Vliete geeft structureel les in sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de methode KWINK. Het schoolteam is geschoold in deze methode. In de bovenbouw wordt de Rots en Water methode aangeboden om het welbevinden van de kinderen te bevorderen door ondersteuning in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Oefeningen worden afgestemd op de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Vliete om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Vliete gebruikt Kijk! en IEP, hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vliete?
Openbare Basisschool De Vliete gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.