Openbare Basisschool De Kolibrie in Winterswijk

Het team van Openbare Basisschool De Kolibrie in Winterswijk

Current section: team
Hakkelerkampstraat 55
7101 Winterswijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Kolibrie is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Kolibrie. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kolibrie bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kolibrie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Kolibrie zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.3%)
Man (10.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Kolibrie. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (15.6%)
35-45 jaar (28.1%)
45-55 jaar (21.9%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (3.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Kolibrie werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Kolibrie gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Kolibrie: Ons Plan

Bij Openbare Basisschool De Kolibrie zetten we ons elke dag in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We streven ernaar om te allen tijde te voorkomen dat groepen leerlingen naar huis gestuurd moeten worden, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze aanpak voor leerkrachtvervanging is proactief. Bij ziekte van een vaste leerkracht, doen we er alles aan om zo snel mogelijk een gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit kan een van onze eigen parttime leerkrachten zijn, of een professional uit de specifieke vervangingspool van het PON. Om in alle omstandigheden de beste zorg voor onze leerlingen te garanderen, heeft De Kolibrie een gedetailleerd noodplan ontwikkeld. Dit plan beschrijft nauwkeurig de stappen die we volgen om een effectieve en snelle oplossing te bieden bij uitval van personeel, zodat de impact op het leerproces minimaal blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding: Specialisten voor Optimale Ontwikkeling op De Kolibrie

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Vakkundige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor onderwijskundige afstemming
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Kolibrie streven we naar optimale ontwikkeling voor elk kind. Wij hanteren kwaliteitskaarten die per ontwikkelgebied inzicht geven in onze leerdoelen, leertijd en differentiatie. Onze aanpak is gebaseerd op drie niveaus: basis, verrijkt en intensief, waarbij vrijwel alle leerlingen hierin groeien. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden onze leerkrachtondersteuners en leerspecialisten gespecialiseerde hulp. Specifieke behoeften, zoals bij hoogbegaafdheid met bijbehorende kenmerken als perfectionisme of hoogsensitiviteit, worden aangepakt in onze Flexgroep. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen doorstromen naar de bovenschoolse Plusklas van St. Brevoordt voor verdere uitdaging. Voor logopedie en dyslexiebehandeling werken we samen met externe deskundigen, zoals Kentalis en gespecialiseerde dyslexiebehandelaars, die de begeleiding op school verzorgen. Bij handelingsverlegenheid of behoefte aan expertise op cognitief of gedragsgebied, ondersteunen externe begeleiders van St. Brevoordt onze leerkrachten. Ouders kunnen terecht bij De Post of het Preventie Platform Jeugd voor ondersteuning en advies. Een Persoonsgebonden Budget (PGB) kan, in overleg, ook ingezet worden voor begeleiding op school.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor begeleiding en afstemming
Remedial Teacher voor sociaal-emotionele ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociale interactie
Pedagogisch Educatief Professional voor sociaal welzijn
Leerkrachten met Kanjertraining licentie voor positief groepsgedrag
Brugfunctionaris voor brede ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisondersteuning voor sociaal-emotionele ontwikkeling is verankerd in onze schoolcultuur. Alle leerkrachten zijn of worden geschoold in de Kanjertraining, waarbij het team streeft naar een C-licentie om deze training effectief te kunnen geven. Onze brugfunctionarissen bieden laagdrempelige ondersteuning aan zowel leerlingen als ouders. Zij helpen bij vragen over welzijn, jeugdhulp of het benutten van talenten, en fungeren als een belangrijke schakel tussen school en externe hulpverlening. Door proactief te signaleren en ouders te betrekken, bevorderen we een positieve schoolomgeving en gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind. De brugfunctionarissen werken buiten de schoolmuren om de juiste ondersteuning te vinden en te coördineren.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Leerkrachten met Kanjertraining licentie voor gedragsmanagement

Toelichting van de school:

De Kanjertraining vormt de basis voor een positieve gedragsaanpak en een effectieve werkhouding op onze school. Alle leerkrachten worden continu bijgeschoold om deze training optimaal in te zetten. In het schooljaar 2024-2025 heeft het team de A-licentie behaald, met de ambitie om in de komende jaren de C-licentie te verwerven. Dit garandeert deskundige begeleiding op het gebied van gedrag en taakaanpak.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen dit overzicht worden genoemd, integreren wij beweging en actieve leermethoden in ons dagelijks onderwijs om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen rondom medisch handelen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals om het welzijn van elk kind te waarborgen. Onze leerkrachten en ondersteunend personeel zijn alert op de behoeften van de leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Leerlingondersteuning bij De Kolibrie

Gedetailleerde Uitleg Over Ondersteuning op Maat

Grenzen van Ondersteuning Binnen Onze School Bij Openbare Basisschool De Kolibrie streven we naar een inclusieve leeromgeving voor ieder kind. Toch kunnen er situaties ontstaan waarin de geboden ondersteuning binnen onze school de maximale mogelijkheden bereikt. Dit kan te maken hebben met de fysieke aanpasbaarheid van ons schoolgebouw, de specifieke expertise die binnen ons toegewijde team aanwezig is, of de algemene veiligheid en draagkracht van de klas. In dergelijke gevallen werken we nauw samen met ouders en het bevoegde samenwerkingsverband om de meest geschikte onderwijsplek voor uw kind te vinden. Ons doel is altijd het welzijn en de academische ontwikkeling van elk kind. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning We zetten ons voortdurend in om de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te verbeteren. De komende jaren richten we ons op een aantal kerngebieden om onze dienstverlening verder te optimaliseren. Dit omvat het verfijnen van onze directe instructievaardigheden (EDI), met speciale aandacht voor differentiatie gericht op zowel meer- als hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast verbeteren we de kwaliteit van onze aanpakken voor onderwijsbehoeften (ON1, ON2, ON3) en integreren we elementen van bewegend leren om de betrokkenheid en het leerproces te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan?

De komende jaren focussen we bij Openbare Basisschool De Kolibrie op het versterken van ons onderwijs met effectieve directe instructie (EDI) als kern. We investeren continu in het verbeteren van onze lesmethoden en zetten sterk in op differentiatie om elke leerling optimaal te bedienen. Daarnaast herijken we onze visie op het kleuteronderwijs om de basis voor levenslang leren te optimaliseren. We ontwikkelen thematisch en geïntegreerd onderwijs, waarbij we diverse vakgebieden met elkaar verbinden. Dit initiëren we met wereldoriëntatie en begrijpend luisteren/lezen, met ondersteuning van een gespecialiseerde ontwikkelgroep. Leerling-eigenaarschap stimuleren we door duidelijke ritmes en routines, inzichtelijke dag- en weektaken en keuzevrijheid in verwerkingsopdrachten. Leerlingen worden actief betrokken bij hun leerproces via portfoliogesprekken en voortgangsgesprekken met ouders, wat bijdraagt aan zelfstandigheid en een groeimindset. De leerlingenraad en een ideeënbus garanderen structurele inspraak. Burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn integraal onderdeel van ons onderwijs. We ontwikkelen een gedeelde pedagogische taal en implementeren een aanpak die aansluit bij onze visie op gedrag. Een nieuw gedragsprotocol en een compleet curriculum voor burgerschapsonderwijs, ondersteund door passende meetinstrumenten en een volgsysteem voor sociaal-emotionele vaardigheden, versterken dit. Binnen onze kwaliteitszorg hanteren we de PDCA-cyclus voor doelgerichte en planmatige verbetering, met oog voor een werkbare balans tussen inzicht en administratieve last. We monitoren leerdoelen op individueel en groepsniveau en evalueren opbrengsten in schoolbesprekingen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we verrijkings- en versnellingsprogramma's. Onze ondersteuningsstructuur (ON1, ON2, ON3) is helder, met een op te leiden specialist voor het hoogste niveau. Ons team blijft zich professioneel ontwikkelen in een cultuur van gedeeld eigenaarschap. We bouwen aan doelgericht teamleren en benutten talenten via ontwikkelgroepen, bordsessies en collegiale consultaties. Als opleidingsschool werken we samen met Iselinge Hogeschool en bieden we ruimte voor nascholing en netwerksamenwerking. Tot slot creëren we een inspirerende leeromgeving met themamuren die het leerproces zichtbaar maken, wat trots en betrokkenheid van onze leerlingen onderstreept. Visie op burgerschapsonderwijs: Ons burgerschapsonderwijs leert leerlingen leven in een democratische samenleving met respect voor anderen. We vinden het essentieel dat leerlingen deze basisnormen en -waarden leren, aangevuld met onze eigen schoolwaarden. Ons uitgangspunt is een burgerschapsonderwijs dat past bij onze visie en context. De basisschool is de ideale plek om te oefenen met maatschappelijke normen en waarden. Hiervoor gebruiken we de Kanjertraining en onze thematische methode "Wetenswaardig".

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Ons kwaliteitsbeleid is gericht op vijf cruciale fasen voor het behalen van onze doelen: 1. **Inzicht in de uitgangssituatie:** We voeren grondige omgevingsanalyses, leerlinganalyses en interne SWOT-analyses uit om onze startpositie helder te krijgen. 2. **Formuleren van strategische doelen:** We stellen concrete doelen op die direct voortvloeien uit onze schoolvisie en de inzichten uit de uitgangssituatie. 3. **Systematische evaluatie en leren:** Twee keer per jaar houden we uitgebreide schoolbesprekingen om leeropbrengsten te analyseren en ons onderwijs te optimaliseren. Na elke bespreking stellen we een schoolzelfevaluatie op met concrete interventies. Audits en tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders, personeel en leerlingen vullen dit aan. We monitoren tevens het Sopow kwaliteitsdashboard voor schoolbrede kengetallen en sturen bij waar nodig. 4. **Gerichte kwaliteitsverbetering van onderwijs:** Dit bevorderen we door: * Actieve deelname aan teamvergaderingen voor gezamenlijke besluitvorming. * Gezamenlijke lesvoorbereidingen en probleemoplossing tijdens teamleermomenten. * Gerichte les- en flitsbezoeken ter verbetering van didactische vaardigheden. * Collegiale consultaties met feedback op basis van leervragen. * Studiedagen gericht op de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. 5. **Verantwoording aan belanghebbenden:** We leggen transparant verantwoording af over de gerealiseerde onderwijskwaliteit aan alle betrokkenen.

Optimale Start: Het Jonge Kind Programma op De Kolibrie

Toelichting van de school

Peuteropvang Pippeloentje, gevestigd in ons schoolgebouw, biedt een unieke overgang naar het basisonderwijs. Peuters maken spelenderwijs kennis met de schoolomgeving, wat de aanpassing vergemakkelijkt. De gezamenlijke speeltijd met onze kleuters, inclusief het avontuurlijke Tiny Forest, stimuleert de sociale ontwikkeling en bereidt jonge kinderen voor op hun schoolcarrière. Bij Pippeloentje staat de ontdekking van de wereld centraal. In een veilige, huiselijke sfeer krijgen peuters de ruimte om te leren en te groeien, zowel binnen als buiten. Deze vroegtijdige blootstelling aan een stimulerende leeromgeving legt een solide basis voor toekomstig succes. Ook BSO de Wereld / Naschools Aanbod Pelkpark van SWW Kinderopvang is op onze locatie gevestigd, wat zorgt voor een naadloze doorgaande lijn.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft De Kolibrie voor peuters en jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Kolibrie biedt diverse stimulerende programma's voor het jonge kind. Ons aanbod richt zich op een soepele overgang van peuteropvang naar basisschool, met nadruk op spelenderwijs leren en sociale interactie. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven.

Openbare Basisschool De Kolibrie biedt diverse stimulerende programma's voor het jonge kind. Ons aanbod richt zich op een soepele overgang van peuteropvang naar basisschool, met nadruk op spelenderwijs leren en sociale interactie. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven.

Met welke partners werkt De Kolibrie samen voor het jonge kind programma?

Wij geloven in de kracht van samenwerking voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom werkt Basisschool De Kolibrie nauw samen met Peuteropvang Pippeloentje. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een vertrouwde omgeving.

Wij geloven in de kracht van samenwerking voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom werkt Basisschool De Kolibrie nauw samen met Peuteropvang Pippeloentje. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een vertrouwde omgeving.

Team | Openbare Basisschool De Kolibrie in Winterswijk | [2025] Schoolregister