
Schoolweging
De schoolweging van Wilhelmina Winterswijk is 30,31 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het regionale gemiddelde (95,9%) niet significant, wat duidt op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48,0% streefniveaubeheersing overschrijdt de school de eigen signaleringswaarde (47,1%), hoewel dit lager blijft dan het regionale gemiddelde van 57,8%. De relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,31) maakt deze prestatie opvallend, zeker gezien de hoge spreiding in onderwijsprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesplijting: 36% VMBO-advies (B/K/(g)t) tegenover 32% HAVO/VWO-advies. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale vergelijkingsscholen (1,01%). De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen komt terug in het relatief hoge percentage HAVO-adviezen (24% vs. 16,07% regio), passend bij het Daltononderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wilhelmina Winterswijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4% van de leerlingen zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De 32% die boven advies presteert, benadrukt de effectiviteit van het adviesproces. Deze cijfers ondersteunen het in het schoolplan beschreven 'adaptieve studiekeuzebegeleidingsmodel'.
Sociale ontwikkeling
We willen dat kinderen met plezier naar school gaan en de school als fijne, veilige plek ervaren. We gebruiken onze kapstokregels en de sociaal emotionele methoden om het sterke pedagogische klimaat te bevorderen. Daarnaast is ons leerkrachtgedrag van belang en gericht op veiligheid, nabijheid en controle. We zijn van 8.30 tot 14.00 uur bij de kinderen. We eten&drinken samen, we houden samen pauze. We willen preventieve rust creëren. Soms is nabijheid van de leerkracht voldoende, soms moet hij/zij controleren op de afspraken. LEES MINDER
Tevreden zijn met jezelf
Respectvolle omgang
Ruimte voor verschillen
Wat is de werkwijze van Daltonschool Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool Wilhelmina bevraagt de kinderen twee keer per jaar over het pedagogische klimaat door middel van een vragenlijst. De resultaten van deze vragenlijst worden meegenomen in het handelen van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool Wilhelmina gebruikt Kanvas en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Wilhelmina?
Daltonschool Wilhelmina gebruikt de Kanjer trainingen, Taakspel, Gelukskoffer, Veiligwijs en Trefwoord voor sociaal-emotioneel leren.