
De resultaten van cbs de Bataaf in Winterswijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van cbs de Bataaf, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past cbs de Bataaf bij jullie?
Ontdek hoe goed cbs de Bataaf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht met de doorstroomtoets, waarbij de focus ligt op het behalen van een solide basis. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, wat aangeeft dat de overgrote meerderheid van de leerlingen de kerncompetenties onder de knie heeft. Op cbs de Bataaf streven we ernaar dit landelijke gemiddelde te overtreffen, wat blijkt uit onze resultaten. Een score van 96.43% op het fundamentele niveau toont aan dat onze leerlingen uitstekend voorbereid zijn op de volgende onderwijsstap. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, en ook boven het vergelijkende gemiddelde van 93.89%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling op cbs de Bataaf
Het streefniveau markeert een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen deze hogere standaard bereikt voor het einde van groep acht. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Bij cbs de Bataaf zien we dat 51.19% van onze leerlingen het streefniveau haalt. Dit resultaat is een indicatie van de inspanningen die we leveren om leerlingen te stimuleren tot verdere ontwikkeling en uitdaging. Hoewel dit percentage lager ligt dan de landelijke signaleringswaarde van 38.7% en het vergelijkende gemiddelde van 50.17%, blijven we ons inzetten om dit niveau verder te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van cbs de Bataaf?
Basisschool CBS De Bataaf in Winterswijk bereidt leerlingen voor op de toekomst met een gestructureerd schooladviesproces. De doorstroomtoets in groep 8, hoewel niet de enige factor, speelt een belangrijke rol in het uiteindelijke advies voor het voortgezet onderwijs. Het aanmeldproces voor de middelbare school is geoptimaliseerd. Alle leerlingen hebben gelijke kansen om zich aan te melden bij de school die het beste past bij hun schooladvies. Dit zorgt voor een eerlijke kansenverdeling en een soepele overgang. De timing van de toetsafname en advisering is zorgvuldig gepland om een duidelijk en tijdig advies te garanderen. Scholen melden zich aan tussen 1 oktober en 15 november. Leerlingen ontvangen hun voorlopige advies tussen 10 en 31 januari, waarna de doorstroomtoets in de eerste twee weken van februari plaatsvindt. De definitieve uitslagen zijn uiterlijk 15 maart bekend bij de scholen. Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart. De centrale aanmelding volgt tussen 25 en 31 maart. Voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) is een eerdere aanmelding met een voorlopig advies mogelijk. Indien de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopige advies, wordt dit heroverwogen met als doel kansrijk adviseren. Voor gedetailleerde informatie over dit proces, inclusief gemaakte afspraken, kunt u de kwaliteitskaart 'Verwijzing PO-VO' raadplegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden en Welbevinden op CBS De Bataaf
Ontdek hoe CBS De Bataaf in Winterswijk focust op de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van de positieve psychologie. Wij zijn een trotse leer- en veerkrachtschool. Dit betekent dat we onze aanpak baseren op de principes van positieve psychologie. Deze aanpak voelt u direct wanneer u onze school bezoekt, ervaart als u hier werkt, en merkt als u een leerling bent bij ons. Onze school hanteert een schoolbrede strategie voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit alles is geworteld in de positieve psychologie van Leer- & Veerkracht. Ons hoofddoel is het duurzaam versterken van de mentale veerkracht en het algehele welbevinden van zowel ons team als onze leerlingen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen op De Bataaf gelukkig kan zijn en optimaal kan participeren in spelen, leren en werken. Onderzoek toont aan dat een hoger welbevinden niet alleen leidt tot meer hoop, doorzettingsvermogen en eigenwaarde, maar ook positief samenhangt met leerprestaties. Kinderen die zich beter voelen, nemen meer initiatief, zijn gemotiveerder, leren effectiever, ervaren meer plezier en voelen zich meer betrokken bij school, wat resulteert in betere schoolresultaten. Positieve emoties zoals rust, tevredenheid en blijdschap verbeteren cognitieve functies, maken denken creatiever, flexibeler en meer gericht op het vinden van oplossingen. Specifieke onderdelen van de positieve psychologie, zoals aandachttraining, vergroten het werkgeheugen en concentratievermogen. Kortom, een goed gevoel bevordert optimaal leervermogen. Leer- & Veerkracht is geen standaard lesmethode, maar een manier van omgaan met elkaar. Dit integreren we dagelijks in onze school, in de interactie met elkaar en in de bestaande lesstof. We moedigen zelfreflectie aan en zoeken actief contact met anderen om samen te werken. Als kinderen zich goed voelen, zichzelf kennen, respect hebben voor de ander en geluk ervaren, leren ze met meer plezier en beter. Gedurende het schooljaar besteden we aandacht aan de volgende cruciale thema's: * **Aandacht, rust en ruimte:** Creëren van een omgeving die focus en welzijn bevordert. * **Emoties & gevoelens:** Kinderen leren hun emoties te herkennen, begrijpen en uiten. * **Kwaliteiten & complimenten:** Het ontdekken en waarderen van persoonlijke talenten en het geven van positieve feedback. * **Dankbaarheid, compassie en geluk:** Het cultiveren van dankbaarheid en empathie voor een positieve levenshouding. * **Gedachtenonderzoek en de werking van het brein:** Inzicht geven in denkprocessen en hersenfuncties. Onze toegewijde leerkrachten zetten zich gedurende de gehele basisschoolperiode in om kinderen te begeleiden tot veerkrachtige, prettige en sociaal vaardige individuen. Positieve psychologie is verankerd in ons school-DNA. Wij maken onze leerlingen sterk en veerkrachtig, en bieden hen zo uitstekende toekomstperspectieven.
Aandacht, rust en ruimte
Begrip van emoties en gevoelens
Waardering van kwaliteiten en complimenten
Wat is de aanpak van CBS De Bataaf voor sociale en emotionele ontwikkeling?
CBS De Bataaf hanteert een unieke aanpak gebaseerd op de positieve psychologie, onder de noemer 'Leer- & Veerkracht'. Deze methode is geïntegreerd in onze dagelijkse schoolactiviteiten en interacties, en richt zich op het versterken van mentale veerkracht en welbevinden bij leerlingen en teamleden. Dit leidt tot betere leerprestaties en een prettige schoolomgeving. We besteden structureel aandacht aan thema's als aandacht, rust, emoties, kwaliteiten, dankbaarheid en de werking van het brein. Ons doel is kinderen op te leiden tot veerkrachtige, fijne en sociale individuen met sterke toekomstperspectieven.
Welke methoden gebruikt CBS De Bataaf voor het meten van sociale resultaten?
Om de sociale ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen te monitoren, maken wij gebruik van de 'Sociaal Emotionele Vragenlijst'. Deze registratie helpt ons om de voortgang te volgen en indien nodig gerichte ondersteuning te bieden.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS De Bataaf?
Op CBS De Bataaf passen we de methode 'Leer- & Veerkracht' toe. Deze methode is geen losstaand lesprogramma, maar een geïntegreerde manier van werken die verweven is in de dagelijkse schoolactiviteiten en de omgang met elkaar. Het bevordert de positieve psychologie en sociale vaardigheden bij onze leerlingen.
- Leer- en veerkracht
Inspectierapport cbs de Bataaf: Kwaliteit en Toezicht
Het schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit van al haar scholen. Daarom richt het toezicht van de onderwijsinspectie zich primair op het functioneren van het bestuur. Elke vier jaar ondergaat het bestuur, tezamen met een representatief aantal van haar scholen, een grondige beoordeling. Indien er specifieke aanleiding toe is, kan dit onderzoek vaker plaatsvinden. In maart 2020 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan cbs de Bataaf. Tijdens dit bezoek is de algehele kwaliteit van de school geëvalueerd. De inspectie heeft vastgesteld dat cbs de Bataaf voldoet aan de basiskwaliteitseisen en daarmee aan de wettelijke normen die gold op het moment van de beoordeling.