
Schoolweging
De schoolweging van St. Jozef Winterswijk is 29,68 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school haalt hiermee vrijwel hetzelfde niveau als vergelijkbare scholen (95,9%), wat aantoont dat basisvaardigheden structureel geborgd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 38,9% vwo-advies (regio: 18,6%) en 27,8% havo. Het praktijkgerichte aandeel blijft beperkt (5,56% vmbo-b vs. 5,52% regio). Dit past bij de relatief hoge schoolweging en de pedagogische focus op cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jozef Winterswijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.73 | 175.23 | 171.93 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observaties nemen een belangrijke plaats in (m.n. in de onderbouw) bij het verkrijgen van informatie over het kind. Vanaf leerjaar 3 verzamelt de leerkracht ook cijfers d.m.v. schriftelijke verwerking van de leerstof, proefwerken, mondelinge prestaties tijdens de lessen, werkstukken en huiswerk. Bovendien maken wij op school gebruik van methode-gebonden en landelijk genormeerde toetsen (Cito). Het nauwkeurig onderzoeken, bijhouden en beoordelen van de individuele vorderingen van het kind worden systematisch genoteerd in het leerlingvolgsysteem. De landelijk genormeerde toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De resultaten zijn medebepalend voor de koers die de school volgt. Naar aanleiding van de tussenresultaten (jan en juni) wordt het onderwijsaanbod teambreed besproken. Er wordt gekeken welke stappen moeten worden gezet om het onderwijs zonodig te verbeteren. De leerlingenaantallen kloppen niet: groep 3 moet zijn 14/groep 4 22 en groep 6 24.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 16,67% boven verwachting presteert. Deze cijfers ondersteunen de accuraatheid van de adviezen en sluiten aan bij het 'ontwikkelingsgerichte volgsysteem' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op de sociale opbrengsten omvat de volgende punten: - Leren is een gezamenlijk proces: we werken met heterogene basisgroepen, waardoor kinderen van en met elkaar leren. - Kinderen moeten leren zelfstandig te werken, te spelen: er wordt gewerkt met dag- en weektaken. - Kinderen worden betrokken bij het stellen van doelen: zowel op sociaal als cognitief gebied. - Leerkrachten hebben een begeleidende rol en zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. - Wij werken intensief samen met onze ouders. Wij hebben een vijftal schoolregels/afspraken opgesteld (allemaal uitgaande van RESPECT hebben voor elkaar) die gebaseerd zijn op onze kernwaarden (zoals hieronder genoemd). - persoonlijke aandacht - betrokkenheid - zelfstandigheid en verantwoordelijkheid - veiligheid en vertrouwen - samenwerken Vanuit de kernwaarden hebben we de afspraken geformuleerd. De belangrijkste afspraak is: WE HEBBEN PLEZIER EN WE ZORGEN DAT ANDEREN PLEZIER HEBBEN! LEES MINDER
respect/gelijkwaardigheid
plezier/vertrouwen/helpen
samenwerken aan succes
Wat is de werkwijze van Basisschool St Jozef voor sociale ontwikkeling?
Basisschool St Jozef besteedt dagelijks aandacht aan de gemaakte afspraken. Kinderen werken samen in heterogeen samengestelde groepen en leren van en met elkaar. Daarnaast wordt de methode 'Kinderen en hun sociale competenties' gebruikt, die aansluit bij de afspraken. Wekelijks is er een les uit deze methode.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St Jozef gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Jozef?
Basisschool St Jozef gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Kinderen en… hun sociale talenten.