Openbare Basisschool Kotten
Meester Meinenweg 14
7107 AN Winterswijk

Schoolweging

Schoolweging
28.55
Spreiding
5.76

De schoolweging van Kotten is 28,55 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaalwaarde van 85%. De school overtreft hiermee zowel eigen historische prestaties als het huidige vergelijkingsgemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 48,6%. Deze score ligt ook significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectief maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De recente uitstroomcijfers laten een nadruk op theoretische leerwegen zien: in 2021-2022 stroomde 66,7% door naar havo of vwo (4 havo, 2 vwo). Dit contrasteert met eerdere jaren waar vmbo-adviezen domineerden, zoals in 2019-2020 met 60% vmbo-advies. De school lijkt een verschuiving naar hogere adviezen te stimuleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsKottenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing en afsluiting Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS Parnassys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toets resultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (behoudens wettelijke uitzonderingen). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure hebben we beschreven in het zorgplan. De belangrijkste kenmerken(en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn:Onze school beschikt over een leerlingvolgsysteem (ParnasSys).Onze school beschikt over een toetskalender.Onze school neemt de toetsen af conform de voorschriften.Onze school informeert de ouders over de toetsresultaten.Onze school neemt een eindtoets af in leerjaar 8 (Cito).Onze school geeft ouders een VO-advies conform de beschreven procedure.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het oorspronkelijke advies (0% vs. 11,8% landelijk). 33,3% van de leerlingen presteert boven advies, wat het vertrouwen in de accuraatheid van de advisering onderstreept. De combinatie van 66,7% op advies en geen onderpresteerders suggereert een zorgvuldige, realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. We zijn een talentfluisterschool. Twee leerkrachten zijn gekwalificeerde Blij met mij - trainers. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Grenzen stellen & respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Kotten voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Kotten is een plek met regels en duidelijkheid, maar leerlingen krijgen ook ruimte om zaken op hun eigen manier te doen. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. De school is een talentfluisterschool en twee leerkrachten zijn gekwalificeerde Blij met mij-trainers.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Kotten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Kotten gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Kotten?

Openbare Basisschool Kotten gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Goed gedaan, Pestkoppen stoppen, SOEMO-kaarten, Blij met mij, Talentenbouwers en Talentfluisterschool.