
Schoolweging
De schoolweging van It Bynt Winsum is 28,76 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het regionale gemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert een sterke focus op hogere leerdoelen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op praktisch-theoretische routes: 40% vmbo-(g)t (vs. 16,5% landelijk) en 26,7% havo. Toch is ook aandacht voor hogere niveaus zichtbaar: 13,3% havo/vwo en 6,7% vwo. De brede spreiding sluit aan bij de relatief hoge schoolweging (28,76).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | It Bynt Winsum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 10% tegen 11,8% landelijk. Van de leerlingen presteert 20% boven advies, wat het vertrouwen in de advisering bevestigt. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen in de regio.