Basisschool Prof W J Bladergroenschool in Winschoten

Het team van Prof W J Bladergroenschool in Winschoten

Current section: team
Grintweg 70a
9675 Winschoten

Zie hier hoe het team van Prof W J Bladergroenschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prof W J Bladergroenschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prof W J Bladergroenschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prof W J Bladergroenschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prof W J Bladergroenschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prof W J Bladergroenschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.2%)
25-35 jaar (18.4%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prof W J Bladergroenschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.5%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (5.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prof W J Bladergroenschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Prof W J Bladergroenschool

Op de Prof W J Bladergroenschool streven we ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Bij ziekte of andere onvoorziene omstandigheden zetten we alles op alles om vervangende lesactiviteiten te organiseren, eventueel in een aangepaste vorm. Hoewel we de voorkeur geven aan een directe vervanger voor de klas, erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort. Dit kan het vinden van een geschikte vervanger bemoeilijken, vooral gezien onze specifieke doelgroep en de groepsgrootte in alle klassen. In het schooljaar 2025-2026 zal dit naar verwachting extra impact hebben, waardoor het verdelen van leerlingen over andere groepen bij afwezigheid van de leerkracht beperkte mogelijkheden biedt. In situaties waar geen vervanger of passend alternatief beschikbaar is, kan de school genoodzaakt zijn om te besluiten dat leerlingen tijdelijk thuis moeten blijven. We communiceren hierover proactief met ouders en verzorgers om de impact te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Uitgangspunten organisatie van het onderwijs

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Ontdek Onze Ondersteuningsspecialisten: Extra Hulp voor Elk Kind

2

Taal en Rekenen: Expertise voor Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde leesspecialist, gespecialiseerd in het bevorderen van leesvaardigheid. Samen met onze intern begeleider bieden zij gerichte ondersteuning. Deze specialisten werken nauw samen om de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen te versterken, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen op deze cruciale gebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat onze gedragsspecialist klaar. Deze professional is tevens onze orthopedagoog en heeft diepgaande expertise op dit gebied. Zij biedt individuele begeleiding en ondersteuning, en draagt bij aan een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en begrepen voelt.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Een Holistische Benadering

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Leerkrachten met Master Gedrag
Jaarlijkse Teamscholing ABC en Meldcode
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Ons team investeert voortdurend in professionele ontwikkeling, met jaarlijkse trainingen gericht op agressiepreventie (ABC) en het signaleren van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag (Meldcode SGG). De gedragsspecialist, tevens orthopedagoog, leidt deze inspanningen. Deze focus op gedrag, werkhouding en taakaanpak zorgt ervoor dat wij effectief inspelen op de leerbehoeften van elk kind. Onze leerkrachten met een Masteropleiding Gedrag en de schoolmaatschappelijk werker versterken dit team van specialisten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialisten op onze school werkzaam zijn, integreren wij beweging en gezonde leefstijlprincipes in ons dagelijkse lesprogramma. We streven ernaar om alle aspecten van de ontwikkeling van uw kind te stimuleren, inclusief fysieke activiteit en welzijn, binnen de beschikbare middelen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

BHV'ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over gekwalificeerde BHV'ers die getraind zijn om medisch handelen en persoonlijke verzorging te ondersteunen. Hun aanwezigheid garandeert een veilige omgeving voor alle leerlingen. Zij zijn essentieel in het bieden van directe hulp en zorg waar nodig, en dragen bij aan het algemene welzijn en de veiligheid binnen onze schoolgemeenschap.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op de Prof W J Bladergroenschool

Gedetailleerde Uitleg over Ons Onderwijsaanbod

Op de Prof W J Bladergroenschool streven we naar passend onderwijs voor iedere leerling. Ons ondersteuningsplan, beschikbaar via www.passendonderwijsgroningen.nl, beschrijft hoe we dit realiseren binnen ons samenwerkingsverband. Meer informatie over deze samenwerkingen vindt u op de website van RENN4. Binnen onze schoolgids en ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) lichten we toe welke basisondersteuning en extra faciliteiten onze school biedt. Het volledige SOP is te vinden op onze website, na het selecteren van 'onze scholen' op www.renn4.nl. Hier vindt u een diepgaand overzicht van onze aanpak. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Om onze expertise continu te vergroten, investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team. Komend jaar focussen we op uitbreiding van kennis en vaardigheden op diverse gebieden. Dit omvat specialisaties zoals een Taal Coördinator, Reken Coördinator en Kwaliteitscoördinator. Ook versterken we ons aanbod in Burgerschapsonderwijs, Digitale Geletterdheid en Educatieve Interactie (EDI). Daarnaast ontwikkelen we expertise tot Bikkel Specialist voor een betere voorbereiding van schoolverlaters op het vervolgonderwijs. We breiden de inzet van praktijkvakken zoals koken, groen en techniek uit. Ook de sociale vaardigheden (PAD), culturele vorming en de interne/externe begeleiding van startende leerkrachten krijgen extra aandacht en inzet.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Kijk

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij de Prof W J Bladergroenschool staat elke leerling centraal. Wij geloven dat elk kind unieke talenten bezit. Daarom creëren we een veilige en ondersteunende omgeving die is afgestemd op de individuele ontwikkelingsmogelijkheden van leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag en leren. Ons doel is om leerlingen te helpen hun toekomstperspectief te realiseren en hen optimaal voor te bereiden op een succesvolle participatie in de maatschappij. De school staat open voor alle aanmeldingen, mits wij de juiste ondersteuning en passend onderwijs kunnen bieden zoals beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. We streven naar zowel cognitieve ontwikkeling (kwalificatie) als sociale ontwikkeling (socialisatie en subjectificatie), zodat leerlingen kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat het beste bij hen past. De focus ligt op essentiële basisvaardigheden zoals taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Daarnaast hechten we veel waarde aan de sociale ontwikkeling en het opvoeden van leerlingen tot respectvolle en betrokken burgers. Naast kennisontwikkeling stimuleren we ook de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling, waarbij we talenten aanspreken, focussen op wat goed gaat en leren omgaan met zichzelf en anderen.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

De doelen uit ons schoolplan worden jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan met specifieke acties. Deze acties worden toegewezen aan verantwoordelijke teamleden, en de voortgang wordt gedurende het schooljaar nauwlettend gemonitord tijdens teamoverleggen, leerlingbesprekingen en opbrengstanalyse. Elk schooljaar evalueren we het jaarplan, en de resultaten hiervan vormen de basis voor het nieuwe jaarplan. Dit resulteert in een continue cyclus van plannen, uitvoeren, monitoren en bijstellen, wat essentieel is voor effectieve schoolontwikkeling, kwaliteitsverbetering en het behalen van onze doelstellingen. Voor elke leerling stellen we een individueel Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Hierin leggen we de specifieke onderwijsbehoeften en doelen vast op het gebied van leerontwikkeling, leergedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht stelt jaarlijks korte- en lange termijndoelen op, die gedurende het jaar worden geëvalueerd, gemonitord en besproken met ouders/verzorgers en eventuele andere betrokkenen. Het team, inclusief onderwijsassistenten, gedragsdeskundige, intern begeleider en directeur, werkt samen om deze doelen te realiseren.

Hoe monitoren en evalueren we de leerlingontwikkeling?

De Prof W J Bladergroenschool hanteert een sterke focus op handelings- en opbrengstgericht werken, wat betekent dat we cyclisch en systematisch werken aan de best mogelijke resultaten, met hoge verwachtingen voor elk kind. Voor het meten van de didactische ontwikkeling gebruiken we zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen. De resultaten van methodegebonden toetsen worden door de school zelf verwerkt. Voor methodeonafhankelijke toetsen, zoals CITO Leerling In Beeld (CITO LIB) en CED-leerlijnen, hanteren we tussendoelen die zijn opgenomen in onze opbrengstennotitie. Deze toetsen worden afgenomen in januari en juni voor groep 3 t/m 7, en in januari en februari voor groep 8 (inclusief de doorstroomtoets). Naast didactische ontwikkeling volgen we ook de leergedragsontwikkeling (leren-leren) en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het instrument ZIEN!+, waarmee we deze ontwikkelingen kunnen meten, monitoren, evalueren en bijstellen. Dit instrument helpt ons om de voortgang op deze gebieden effectief te volgen en waar nodig bij te sturen.

Wat is het proces rondom de doorstroomtoets en schooladvies?

Aan het einde van de basisschool maken alle leerlingen een verplichte doorstroomtoets om hun verworven kennis en vaardigheden te demonstreren. In groep 6, 7 en 8 bespreken we tijdens oudergesprekken het verwachte uitstroomperspectief en schooltypeadvies (VO of VSO) op basis van het OPP en de Plaatsingswijzer, rekening houdend met de onderwijsbehoeften van de leerling. Leerlingen en ouders kunnen zich dan oriënteren op mogelijke vervolgscholen. Begin januari van groep 8 maken leerlingen de methodeonafhankelijke toetsen (CITO). De resultaten hiervan worden geëvalueerd in het OPP en besproken met leerling en ouders, waarbij een voorlopig uitstroomperspectief en schooltypeadvies wordt gedeeld. Twee weken later, begin februari, maken alle leerlingen de doorstroomtoets. In maart ontvangen we de uitslag, die we verwerken in het OPP, waarna het definitieve schooladvies wordt vastgesteld en besproken. Als een leerling op de doorstroomtoets beter scoort dan het advies, heroverwegen we dit advies. De doorstroomtoets is geen examen; slagen of zakken is niet mogelijk. Voor regulier voortgezet onderwijs (VO) vindt in een specifieke week de aanmelding plaats via de website van de vervolgschool met het definitieve schooladvies. Voor speciaal voortgezet onderwijs (VSO) geldt geen aanmeldweek, maar ook hier is aanmelding met het definitieve schooladvies vereist. Na toestemming van ouders delen wij het leerlingdossier met de vervolgschool.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen bij Prof W J Bladergroenschool

Toelichting van de school

De Prof W J Bladergroenschool in Winschoten biedt een gespecialiseerd onderwijstraject voor jonge kinderen. We werken nauw samen met het Medisch Kinderdagverblijf (MKD) om een naadloze aansluiting met onze onderwijsmethoden te garanderen. Sinds het schooljaar 2022-2023 bieden we geen kleuteronderwijs meer aan op onze locatie in Winschoten. Alle kleuters in de regio worden nu voorzien van een gezamenlijk, hoogwaardig gespecialiseerd onderwijsaanbod op onze locatie De Stuwe. Deze samenwerking omvat ook SBO de Delta en SO de Meentschool, waarbij onze gedragsdeskundige en intern begeleider een cruciale rol spelen in de inhoudelijke ontwikkeling van dit programma. Ontdek hoe wij uw kind een optimale start geven in het onderwijs, met aandacht voor individuele behoeften en een stimulerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs biedt de Prof W J Bladergroenschool voor de allerkleinsten?

De Prof W J Bladergroenschool focust op een gespecialiseerd onderwijstraject voor jonge kinderen, in nauwe samenwerking met externe partners zoals het MKD. Dit programma is ontworpen om aan te sluiten bij de specifieke ontwikkelingsbehoeften van jonge leerlingen.

Met welke organisaties werkt de Bladergroenschool samen voor het jonge kind?

Voor het gespecialiseerde onderwijsaanbod voor jonge kinderen werkt de Prof W J Bladergroenschool samen met SBO de Delta en SO de Meentschool op locatie De Stuwe. Deze samenwerking zorgt voor een breed en deskundig aanbod, ondersteund door onze eigen gedragsdeskundige en intern begeleider.
Team | Prof W J Bladergroenschool in Winschoten | [2025] Schoolregister