Kindcentrum Beukenlaan
Beukenlaan 42
9674 CC Winschoten

Schoolweging

Schoolweging
33.03
Spreiding
5.89

De schoolweging van Beukenlaan is 33,03 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.22% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Dit ligt 4.4% hoger dan het landelijk gemiddelde (94.82%) en benadrukt de sterke basiskwaliteit. De school overtreft hiermee alle reguliere benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62.02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53.43%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 33.03).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2023 kregen leerlingen relatief veel theoretische adviezen: 31.03% havo en 6.9% vwo (vs. 16.07% havo en 18.61% vwo landelijk). De combinatie vmbo-(g)t/havo (17.24%) domineert. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2.5% vs. 1.01% regionaal), wat mogelijk samenhangt met het gemengde opleidingsniveau binnen de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBeukenlaanGemeente AmsterdamNederland
LIB174.78174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school maakt gebruik van een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de totale ontwikkeling van alle leerlingen. Resultaten van de methode gebonden en methodeonafhankelijke toetsen van CITO worden door de groepsleerkracht(en) vastgelegd in ParnasSys. Sociaal/emotionele ontwikkeling. Twee keer per schooljaar, in november en april, wordt ZIEN (sociaal emotioneel programma) van ParnasSys ingevuld door de leerkracht en door leerlingen vanaf groep. In oktober en mei wordt de KiVa vragenlijsten ingevuld door leerlingen van de groepen 5 t/m 8. Cognitieve ontwikkeling en vaardigheden: In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Observatielijsten “leerlijn het jonge kind” van ParnasSys op alle ontwikkelgebieden. Deze leerlijnen zijn mede opgesteld vanuit de SLO-doelen voor het jonge kind. Daarnaast maakt de school voor leerlingen van groepen 4, 6 en 8 gebruik van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) met als doel het leerstofaanbod af te kunnen stemmen op de leerlingen. Twee keer per jaar worden de resultaten van de leerlingen van groep 3 t/m 8 vastgesteld aan de hand van genormeerde methodeonafhankelijke CITO toetsen. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau wordt cyclisch gewerkt aan de hand van het de methode plan - do - check - act. Dit houdt in dat het onderwijsaanbod is gebaseerd op de resultaten die zijn verzameld in ParnasSys.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), een aandachtspunt. Wel scoort 8.33% boven advies, wat de mogelijkheden voor talentontwikkeling illustreert. De school geeft aan dat intensieve monitoring en maatwerk hier prioriteit hebben.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotioneel welbevinden Het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen is belangrijk en heeft een hoge prioriteit. Om te komen tot leren en zelfontplooiing, moet een kind goed in zijn/haar “vel” zitten. Wij streven ernaar een school zijn waar alle betrokkenen zich veilig en geborgen voelen. Waar een ieder zichzelf kan en mag zijn. Leerkrachten zien het als hun taak om ervoor te zorgen dat alle kinderen met plezier naar school gaan. Preventief handelen schept een klimaat waarin duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar. Er is veel aandacht voor regels en afspraken, vanuit het besef dat we als school een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een positieve groepsvorming. Vanaf het schooljaar 2015-2016 is onze school een KiVa-school. Wij nemen duidelijk stelling bij vermoeden van pesten en werken middels de KiVa aanpak aan het oplossen van het probleem. Het beleid t.a.v. de sociale veiligheid is weggezet in diverse protocollen. Wij zijn ons er echter terdege van bewust dat niet protocollen zorgen voor de beleving van veiligheid, maar dat doen wij samen als team van OBS Beukenlaan. Op school is een coördinator sociale- veiligheid aanwezig, zij is tevens onze KiVa-expert. LEES MINDER

Respect

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Beukenlaan voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Beukenlaan monitort de sociale veiligheid en stelt actiepunten op basis van deze monitoring, op school-, groeps- en individueel niveau. Dit gebeurt cyclisch om een goed beeld van de beleving van de kinderen te krijgen. Alle leerkrachten gebruiken ZIEN! om het welzijn en welbevinden te bevorderen, leerkrachten vullen de vragenlijsten vanuit ZIEN! in en in de groepen 5,6,7 en 8 wordt dit ook door kinderen gedaan. Vanaf groep 5 vullen de kinderen de KiVa-vragenlijsten in oktober en april in om inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving. In oktober wordt er ook een sociogram gemaakt. Deze instrumenten zorgen voor een eerlijk en duidelijk beeld. Doelgerichte gesprekken met de groep en de individuele leerlingen spelen een grote rol bij het vergroten van de veiligheidsbeleving. Het team draagt samen de verantwoordelijkheid voor het welbevinden en de veiligheid van alle kinderen en maakt gebruik van elkaars expertise. Er is een vertrouwenspersoon aanwezig op de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Beukenlaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Beukenlaan gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ZIEN!, KiVa-vragenlijsten (vanaf groep 5, ook voor leerlingen), vragenlijsten vanuit integraal, sociogram.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Beukenlaan?

Kindcentrum Beukenlaan maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens' en KiVa als methodes voor sociaal-emotioneel leren.